Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kapringen av norske Royal.

NYTT TEMA
Lezah
LezahInnlegg: 62327
10.12.08 15:00

Mange norske skip ble som kjent senket under den første verdenskrig, men litt mer spesielt er skjebnen til det norske skipet Royal. Den 23.april 1917, i farvann jeg enda ikke har fått plassert men antar kan være i Atlanteren i og med at den var på vei til Englnd med tømmer, ble Royal kapret av tyskere. Som bordet skipet fra en Zeppelin, nærmere bestemt L 23, under Kapteinløytnant Ludwig Bockholt. Skipet ble så dirigert til en tyskvennlig havn. Dette er, såvidt jeg vet, den eneste kapringen utført av mannskap fra en Zeppelin. Og litt "artig" er det jo at det rammet et norsk skip.

Ludwig Bockholt ble senere mer kjent for å forsøker å fly inn utstyr med en annen Zeppelin, L 59, til de tyske styrkene i Øst-Afrika det samme året.

Varulv2478
Varulv2478Innlegg: 10800
10.12.08 21:39

Dette er ikke godt kjent for meg, men ved å søke litt i mine bøker om zeppelin-luftskipene fant jeg ut at kapteinløytnant Ludwig Bockholt kommandert L 23 utenfor Hanstholm på danskekysten (Jylland, antar jeg) på patrulje da han oppdaget et seilskip og deretter kom nærmere for å inspektere dette. Ved synet av det store luftskipet av type "q" på 585 engelske ft i lengde skulle mannskapet ha fått panikk og deretter gikk i deres livbåter og rodde vekk uten at tyskerne løftet en finger. Tyskerne kom ombord på "Royal" og gjennomgikk dokumentene samt undersøkte lasten slik at de oppdaget det var kontrabande som skulle til Hartlepool i England. Bockfeldt satt av et prisemannskap på tre menn som deretter dirigerte "Royal" sammen med deler av besetningen fra båtene som hadde blitt kontaktet av tyskerne. Det var en ganske dristig operasjon fordi selv om en zeppelin kan landet på sjøvann, var den så skrøpelige at bølger kan forårsaket mindre skader. Kommandant Strasser for zeppelinerne var derfor ikke så glad over bedriften, og nedsatt forbud på gjentagelser av likende episoder.

"Royal" var et seilskip med motor på bare 688 tonn og dermed ganske lite for sin tid den gang. L 23 ble senere i krigen skutt ned den 21. august 1917 av briterne utenfor Lyngvig, Danmark- 18 døde, ingen overlevende. Bockholt selv var ikke med L 23 den gang.

Varulv2478
10.12.08 21:50

Sitet Zeppelin Museum på dansk har en del opplysninger om Bockholt og L 23 av stor interesse, det er bare å google etter dette ved bruk av "Ludwig Bockholt".

Bockholt forresten møtte sin skjebne den 7. april 1918 etter en eventyrlige karriere som zeppelinfører i krigen, han hadde forsøkt å reise halvveis over Afrika med L 59 til de tyske kolonistyrkene i Tanzania, men måtte snudde ved Khartoum over Sudan. Deretter gjennomførte han flere tokter i Middelhavsområdet, overfløy Konstantinopel/Istanbul som den gang var tyskernes allierte og nådde Egypt samt Italia. L 59 eksplodert uten forklaring trolig som et resultat av lekkasjer i drivstoffsrørene over Otranto-stredet.

Lezah
11.12.08 16:03

Takk for litt mer info om Royal. Jeg skriver Master om krigføringen i Øst-Afrika, og snublet over dette tilfellet da jeg leste meg opp på den snedige Zeppelin-operasjonen som skulle bringe utstyr til tyskerne.

Trench_Rat
Trench_RatInnlegg: 278
11.12.08 23:48

Mens vi er inne på Zeppelinere og Norge krasjet ikke en tysk zeppeliner ett sted på vestlandet under 1.vk?

Varulv2478
13.12.08 05:12

L 20 av type "q" på 178 meter lengde (produksjonsnr. LZ 59) kommandert av kapteinløytnant Stabbert. I forveien hadde det vært gjennomført en kombinerte operasjon av sjøstyrkene og zeppelinere i slutten av april 1916 som reaksjon på nyhetene om oppstanden i Dublin, Irland. Mens krigsskipene bombarderte flere byer på den engelske kysten rekognoserte zeppelinere etter den britiske krigsflåten som var blitt deres fremste mål for bombeangrep i Skottland. Fordi briterne hadde vært tvunget til å flytte deler av krigsflåten lengre sørover, kunne tyskerne dermed sendte deres zeppeliner for et større bombeangrep og 8 zeppelin dro ut den 2. mai 1916 mot byen Rosyth.

Men værforholdene over England mildt sagt er så skiftende at et luftskip ikke klarte å ta seg uhindret fram til sine mål og angrepet på Rosyth ble derfor avblåst til fordel for angrep på industrisentre i Midlands lengre sørover på landet. Toktene ble en stor skuffelse pga. kaldfront med snøvær og skiftende vindretninger, i et vindkast kom L 20 utenfor kurs og deretter mistet sine muligheter om å navigere seg fram mens man var fremdeles på vei over Nordsjøen. En kombinasjon av regn og snøflak tynget ned L 20 slik at den kom lavere ned i tett tåke og dermed mistet sikteforholdene. Stabbert fant et "mål" og droppet 17 bomber langt nord i Skottland på Craig Castle som ble lettere skadet. Deretter snudde L 20 bare for å komme verre ut enn tidligere. På returveien hadde Stabbert kommet altfor langt nord og nådde Orkney-øyene. Ved radiokontakt realiserte Stabbert hvor langt nord han var kommet, og kunne derfor ikke vender tilbake til Tyskland. Det var ikke nok drivstoff for å forsere de sørlige vindene over Nordsjøen.

Stabbert dermed hadde ikke annet valg for å redde besetningen ombord på L 20 enn å dra mot Norge for å nødlande der, og om morgen den 3. mai med bare nok drivstoff for to timer flygning krysset zeppelineren den norske kysten på Jæren like sør for Stavanger. Det var da tyskerne fikk lært at vindkast fra fjellene som kastes tilbake ut mot kysten, er fatalt for luftskip- og ble kastet rett nedover ukontrollerte mot Hafrsfjord. Med unntak av tre menn rømte besetningen vraket som deretter fløy et stykke videre før det krasjert for godt- sivile på stedet kom til med deres robåter og reddet de siste tre menn. Et militært fartøy kom til og tok Stabbert og mesteparten i arrest mens seks menn var så heldig ved å bli reddet av sivile at de ikke kan settes i arrest som sjøbrudne ifølge sjøvettregler.

Kort etterpå ødelagt nordmennene vraket som var delt i to med flere skudd, sjokkvekket hele regionen omkring Stavanger ved et lydbør smell idet hydrogengassen eksplodert i en ildkule.

Lezah
13.12.08 14:10

Jeg er ingen ekspert på 1VK, og i all fall ikke på Zeppeliner, men jeg ser for meg at disse må ha vært relativt ubrukelig dersom de møtte på jagerfly?

Varulv2478
13.12.08 18:59

Zeppelin som teknisk sett er lettere enn luften som et luftskip med egne bærekraft skapt fram av lettere gassform som hydrogengass (som er ekstremt eksplosive) og heliumgass i stor konsentrasjon, er mye mindre egnet for bombetokt over lengre avstand enn fly som teknisk sett er tyngre enn luft og dermed mindre sårbart for værelementene. Men i tiden fram til 1916-1917 var de stive luftskipene de beste til bestemte oppdrag om å foreta bombetokt med respektverdige bombelast over lengre avstand, og det hadde vist seg å være meget vanskelige å få ned et luftskip oppdelt i en lang rekke gassballonger slik at uhell var langt mer farefullt enn fiendtlige aktiviteter.

Det var først når de allierte hadde utviklet fram såkalte kombinerte ammunisjonsbelter med panserbrytende og ildspåsettende ammunisjon ned i 7-8 mm kalibre (tyngre kalibre var simpelt ikke mulig), zeppelinere ble utdatert rett over natten i møte med jagerflyene. Den meste fatale svakheten ved en zeppelin var den meget brennbare hydrogengass som ikke trengte annet enn en enkel gnist for å flamme opp med stor voldsomhet. Med ildpåsettende kuler var det ikke mulig å pepre overflatedekningen rundt gassballongene så det måtte brukes pansrede kuler for å komme gjennom. Dette ble standard ammunisjon i 1917, nesten samtidige hadde tyskerne utviklet nye bombefly som kan ha en stor nok last verdt anstrengelsene mot mål langt vekk som London.

Zeppelin luftskip var meget vanskelige å skyte ned fram til 1917, og selv om et jagerfly kunne innhentet zeppelineren hadde det vist seg å være vanskelige å få inn treff på et så stort mål som piloten instinktivt vil svinget unna. Dessuten kan et luftskip stiget og stupte mye hurtigere enn de mer tregere flyene den gang så om zeppelineren oppdaget et jagerfly, kan den stiget meget brått utenfor rekkevidde. I 1916-1918 hadde tyskerne derfor utviklet "super-zeppelinere" som også kalles "høydeklatrerne" som intet jagerfly kunne følger etter- disse som kan, måtte bruker for lang tid i stigning. Men det gjorde dem altfor sårbart for værelementene og presisjonen i bombeangrep ble derfor knapt noe å regne med. De fleste som var skutt ned i 1917-1918, var på lavere høyde før de rakk å komme seg opp i større høyde.

Lezah
12.04.11 18:16
Varulv2478: "Royal" var et seilskip med motor på bare 688 tonn og dermed ganske lite for sin tid den gang.

Rent teoretisk: Ville det vært mulig å funnet ut hva som skjedde med Royal etter kapringen? Maritim historie er ikke min greie.

Varulv2478
13.04.11 14:43
Lezah: Rent teoretisk: Ville det vært mulig å funnet ut hva som skjedde med Royal etter kapringen? Maritim historie er ikke min greie.

Det er en ny internett-site som har opplysninger om kapringen av "Royal" med detaljer som heller ikke er kjent for meg, blant annet om at L 23 hadde sluppet en bombe for å stoppe barken eller at besetningen som ifølge bøker jeg hadde var dratt ut på sine båter før de ble tilbakekalt, fremdeles var ombord. Sitet besvarer alle spørsmåler om "Royal".

http://www.shipstamps.co.uk/forum/viewtopic.php?f=2&t=6044&start=0

"Royal" ble auksjonert bort etter kapringen i tråd med gjeldende lov om militær beslagleggelse av fartøy med kontrabande, og skulle deretter være under tysk flagg med nytt navn, "Jildiz", "Amphirite", "Freya" og sist "Werwolf" før den ble opphugd i 1924-25.

Samtidige seilskip bygd og sjøsatt i 1800-tallet med få unntak ble tatt ut og opphugd i 1920-1940. I Norge hendt det at man lagt ut store seilskip på brenningene for at bølgene skulle bryte disse ned så man lettere kunne opphugge disse.

Lezah
13.04.11 15:08

Glimrende, Varulv. Tusen takk!

Andropov
AndropovInnlegg: 33347
14.04.11 11:29

Sjekk denne Kjeiseren da dere!

LINK

Lezah
14.04.11 13:32
Andropov: Sjekk denne Kjeiseren da dere!

En av de bedre, helt klart. Neste avataren min, no doubt.

Klikk for å gå tilbake til toppen