Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Iberromansk identitet, finnes det ?

NYTT TEMA
protus

protus
08.02.09 22:11

Som mange sikkert vet er spansk og portugisk relativt likt og forståelig for hverandre, eller er det en myte ? Vet at uttalen er nokså forskjellig og at portugiserne ikke liker å bli snakket til på spansk.Mener dessuten at i grenseområdene mellom disse landene har du en eller flere dialekter som snakkes på begge sider.

Men det jeg egentlig vil frem til er om det eksisterer en slik iberromansk identitet. Språklikheten er nevnt, ellers kan det jo påminnes at Portugal var under Spania i rundt 60 år. Landene har vel til en viss grad like interesser, f.eks. innenfor fiskeripolitikk ?

Da jeg første gang hørte begrepet Iberromansk vart da jeg leste om et eller annet separatistparti i en av Spanias regioner som ønsket en Iberromansk føderasjon innenfor EU der delstatene skulle få omfattende myndighet. Spania kan jo teoretisk sett komme til å sprenges av separatismen, men så vidt jeg vet eksisterer det ikke separatister i Portugal, følgelig var da ingen stemning for sammenslåing i Portugal uten at jeg leste noe om hvor stor støtte dette hadde i Spania.

Men disse landene har vel alt i alt et meget godt forhold i dag, p åtross av historiske tumulter ?

Så kan man snakke om en slik identitet på den iberiske halvøy ?

protus

protus
08.02.09 22:13

Uff, glemte en ting og man kan jo ikke endre innlegg lenger.

Jeg så en gang at de ved UIO hadde et emne de kalte iberromansk filologi, der de anbefalte at studentene som ville velge det hadde kjennskap til både spansk og portugisisk.

protus

protus
13.02.09 04:30

Ingen som vet noe om dette ?

varjen

varjen
13.02.09 11:12

Vet egentlig ikke så mye om dette nei. Men den iberiske halvøy er jo veldig splittet språklig og kulturellt, også internt i landene. Det finnes sikkert lokale identiteter som går på tvers av landegrensene, men noen felles mellom Spania og Portugal? Tviler på det.

Klikk for å gå tilbake til toppen