Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stengun

NYTT TEMA
Supply

Supply
08.02.09 23:28

Har siden ungdomskolken vært litt fasinert av dette våpenet. Egentlig det eneste skytevåpenet jeg har hatt noe interesse av når jeg tenker meg om. Noen som kan fortelle meg noe om dette funfacts eller lignende. Evt. som vet om noen sier med mer informasjon om det. Har lest litt på wikipedia.

varjen

varjen
09.02.09 14:04

Noe vet jeg vel om Stengunnen. Det er jo snakk om et veldig enkelt våpen, ladet med pistolammunisjon og som kan produseres med enkle verktøy. Dette gjorde våpenet vanlig i motstandsbevegelsene i Europa, og det var mange norske kjellere hvor motstandsfolk laget Stenguns.

Bakdelen med våpenet var effekten og presisjonen, som var lav sammenlignet med tilsvarende tyske eller amerikanske våpen (som MP-40 eller Thompson).

Andrysha

Andrysha
14.02.09 18:16

Stenguns som ble laget med innebygd lyddemper ble bla. supplert til den norsk hjemmefronten. Ulempen var at på full auto så ble trykket i pipa så stort at de kunne eksplodere. Magasinet holdt 32 skudd men ble i prakis ladet med 30 (pluss ett skudd i kammeret) pga. at fjæra i magasinet var for stiv og dette dessuten kunne føre til klikk ved dårlig mating. Britene som kjempet på vestfronten byttet fort ut Stengun med erobrede tyske MP-40. Tyskerne byttet på sin side ut MP-40 med sovjetiske PPsh-41. Sier litt om kvaliteten og populariteten til Stengun hos britene! Den norske hjemmefronten syntes imidlertid at den var topp. 

Supply

Supply
14.02.09 21:45

Ah, så det var bare de med lyddemper som eksploderte?

Men at jeg har blitt fortalt om en stengun som drepte en "instruktør" i hjemmefronten under krigen, da den eksploderte.

Glee

Glee
14.02.09 22:25

Etter hva jeg har hørt så passet ikke bare amunisjonen fra MP-40 i en Stengun, men også magasinet. Imidlertid så var de konstruert slik at det ikke gikk andre veien...

den1m

den1m
18.02.09 18:12

Stengun brukte standard 9mm luger ammunisjon. Mange av disse ble produsert i illegale våpenfabrikker (verksteder o.l) under krigen (pga tyskernes iherdige våpenkontroll, noe som vanskeliggjorde motstandskamp), og er av varierende kvalitet rent metallmessig, fordelen med stengun var at det meste av våpenet ikke trengte så høy kvalitet på metallet. Den var også enkel å produsere illegalt pga relativt enkel mekanisme. Men den er ikke like nøyaktig som MP-40 mht treffsikkerhet.

Disse er litt utdatert nå rent millitært pga at forsvaret nå bruker skuddsikre vester som stopper det meste av pistol-kalibre, men ikke riflekalibre, men i sin tid var dette et ypperlig våpen i nærkamp. Med mindre de bruker +P ammunisjon, som bl.a Glock pistolen til forsvaret kan avfyre uten problemer, som forøvrig er i samme kaliber som stengun men mer solid konstruert så den tåler denne ammunisjonen.

(Innlegget ble redigert 18.02.09 18:13)

den1m

den1m
18.02.09 18:33
Glee: Etter hva jeg har hørt så passet ikke bare amunisjonen fra MP-40 i en Stengun, men også magasinet. Imidlertid så var de konstruert slik at det ikke gikk andre veien...

Dette stemmer nok ikke, begge våpnene brukte samme ammunisjon, standard 9mm, enten du vil kalle det 9mm parabellum eller 9mm luger.

Goblin_9

Goblin_9
18.02.09 20:44
Supply: Ah, så det var bare de med lyddemper som eksploderte? Men at jeg har blitt fortalt om en stengun som drepte en "instruktør" i hjemmefronten under krigen, da den eksploderte.

Jeg har hatt både MP 40 og Sten, og har hatt en nærulykke med Stengunet.  Dette var en vanlig utgave uten lyddemper. Det som skjedde var at kammeret etterhvert må ha fått en liten grad, slik at en patron ikke gikk helt fram. Sluttstykket greide likevel å sette av skuddet, dermed oppsto en hylsebrist slik at noe av eksplosjonstrykket slo ut gjennom utkasteråpningen.
Det reduserte trykket bak prosjektilet gjorde at dette ikke forlot løpet, men satte seg fast omtrent midtveis. Heldigvis var dette det siste skuddet i en kort byge, og jeg merket at "noe" hadde skjedd. Hadde jeg trykket av igjen ville neste prosjektil ha truffet det som satt inne i løpet, og tidligere uhell av samme sort tyder på at jeg ville fått en løpsprengning.

Min personlige oppfatning av Stengunet er at det var et ruklete, dårlig produsert våpen. Likevel noenlunde pålitelig. Slike uhell skjedde skjelden med MP 40, men den hadde til gjengjeld et par andre plager.

Glee

Glee
18.02.09 23:45
den1m: Dette stemmer nok ikke, begge våpnene brukte samme ammunisjon, standard 9mm, enten du vil kalle det 9mm parabellum eller 9mm luger.

Ja, patronen var lik, men selve magasinet var vistnok litt forskjellig.

Dette var fordi en en soldat med en Stengun kunne bruke et MP-40 magasin direkte, mens MP-40 brukeren måtte lade om.

Har aldri fått verifisert denne opplysningen.

cochisedied

cochisedied
19.02.09 06:58
Andrysha: Magasinet holdt 32 skudd men ble i prakis ladet med 30 (pluss ett skudd i kammeret) pga. at fjæra i magasinet var for stiv og dette dessuten kunne føre til klikk ved dårlig mating.

Litt flisespikkeri:
Du kan ikke ha "et skudd i kammeret" på en stengun.   Den skyter fra åpen bolt, dvs sluttstykket tar med seg patronen frem til kammeret først når du trykker på avtrekkeren.  

cochise-

Nødutgang

Nødutgang
19.02.09 10:31

Jeg mener også å ha hørt at den ble utviklet rimelig kjapt da 2vk brøt ut. England hadde ikke maskinpistoler på den tiden og måtte skaffe seg det raskt.

Andrysha

Andrysha
19.02.09 13:32
cochisedied: Litt flisespikkeri:
Du kan ikke ha "et skudd i kammeret" på en stengun.   Den skyter fra åpen bolt, dvs sluttstykket tar med seg patronen frem til kammeret først når du trykker på avtrekkeren.   cochise-

Okay, da har jeg hørt feil. :)

Andrysha

Andrysha
19.02.09 13:34
den1m: Stengun brukte standard 9mm luger ammunisjon. Mange av disse ble produsert i illegale våpenfabrikker (verksteder o.l) under krigen (pga tyskernes iherdige våpenkontroll, noe som vanskeliggjorde motstandskamp), og er av varierende kvalitet rent metallmessig, fordelen med stengun var at det meste av våpenet ikke trengte så høy kvalitet på metallet. Den var også enkel å produsere illegalt pga relativt enkel mekanisme. Men den er ikke like nøyaktig som MP-40 mht treffsikkerhet. Disse er litt utdatert nå rent millitært pga at forsvaret nå bruker skuddsikre vester som stopper det meste av pistol-kalibre, men ikke riflekalibre, men i sin tid var dette et ypperlig våpen i nærkamp. Med mindre de bruker +P ammunisjon, som bl.a Glock pistolen til forsvaret kan avfyre uten problemer, som forøvrig er i samme kaliber som stengun men mer solid konstruert så den tåler denne ammunisjonen.

9mm luger og 9mm NATO er vel ikke det samme? Tynnere og lengre hylse på luger hvis jeg ikke husker feil.

Mifune

Mifune
19.02.09 14:05

vet om en her i Haugesund som var med i motstanden, og han hadde en stengun med lyddemper. Den står utstilt sammen med masse andre våpen og bruksgjenstander på Arquebus museet.

Bra det gikk bra med ham da....og den stengunneren ble visst brukt av flere folk.

den1m

den1m
19.02.09 17:19
Andrysha: 9mm luger og 9mm NATO er vel ikke det samme? Tynnere og lengre hylse på luger hvis jeg ikke husker feil.

Nato er samme dimensjon som luger, men skal være litt mer futt i nato-patronene om jeg ikke tar feil.

Goblin_9

Goblin_9
21.02.09 23:28
den1m: Nato er samme dimensjon som luger, men skal være litt mer futt i nato-patronene om jeg ikke tar feil.

Det stemmer. Den litt hardere ladningen skapte en del funkjsonsfeil på Lugeren, (9mm Walter var en adskillig bedre pistol, etter min mening).

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg