Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

DEN KALDE KRIGEN!

NYTT TEMA
gorbatsjov

gorbatsjov
13.02.09 03:38

her kan man diskutere tema rundt den kalde krigen. dette være seg alt fra delingen av tyskland til rivingen av Berlin muren. vil starte med å spørre: hvorfor tok den kalde krigen slutt?

TUsback

TUsback
13.02.09 03:42
gorbatsjov: hvorfor tok den kalde krigen slutt?

Hvordan det? Skulle du ønske at den fortsatt var her?

gorbatsjov

gorbatsjov
13.02.09 03:45
TUsback: Hvordan det? Skulle du ønske at den fortsatt var her?

litt mer seriøsitet på forhånd TAKK.=)

TUsback

TUsback
13.02.09 03:51
gorbatsjov: litt mer seriøsitet på forhånd TAKK.=)

Jeg mente det helt alvorlig!

Du spør jo ikke akkurat om hva jeg skal ha til middag i morgen...

gorbatsjov

gorbatsjov
13.02.09 03:57
TUsback: Jeg mente det helt alvorlig! Du spør jo ikke akkurat om hva jeg skal ha til middag i morgen...

ok. da skal jeg gi deg et seriøst svar: du spurte hvordan det? skulle du ønske at den fortsatt var her?

nei! jeg er glad for at den er over. husker jeg satt sammen med modern i 1989 og så at muren falt på en svart hvit tv, mens tårene rant for et folk som endelig var samlet. til diskusjons formål har forskere og historikere pekt på at etter den kalde krigen så har antall kriger i verden økt og begrunnet dette med at terrorbalansen sovjet og usa utøvde mot hverandre er borte.

(Innlegget ble redigert 13.02.09 03:59)

TUsback

TUsback
13.02.09 04:00
gorbatsjov: terrorbalansen sovjet og usa utøvde mot hverandre er borte.

Den er sakte men sikkert på vei tilbake. Dessuten ligger Kina og lusker som en tiger i sivet. Det kunne vært nærliggende å tro at vi ikke er langt unna en kald krig igjen, med tanke på verdensøkonomi osv. En annerledes kald krig sådan.

gorbatsjov

gorbatsjov
13.02.09 04:03
TUsback: Den er sakte men sikkert på vei tilbake. Dessuten ligger Kina og lusker som en tiger i sivet. Det kunne vært nærliggende å tro at vi ikke er langt unna en kald krig igjen, med tanke på verdensøkonomi osv. En annerledes kald krig sådan.

DEN KALDE FREDEN!!!!

kansas00

kansas00
13.02.09 21:50
gorbatsjov: her kan man diskutere tema rundt den kalde krigen. dette være seg alt fra delingen av tyskland til rivingen av Berlin muren. vil starte med å spørre: hvorfor tok den kalde krigen slutt?

Ingen enkelt årsak, men mange enkelt årsaker som henger sammen. Uansett er det en person man aldri kommer utenom og det er Gorbatsjov. Før eller siden ville nok krigen tatt slutt og sovjet løsnet sitt jerngrep over øst-europa. Men det er ingen tvil om at Gorbatsjov fremskyndet det. Uten Gorbatschov, så kunne det kanskje blitt forsinket med 10-20 år kanskje.. Kanskje hadde Sovjet satt sitt militære i beredskap og brukt det. Det får man aldri vite. Murens fall kom iallefall som "julekvelden på kjerringa" for de fleste. Allerede i Januar i 1989, mens muren  bare var måneder unna å bli revet, proklamerte DDRs statssjef at muren kom til å bli stående i enda 100 år.

Den kalde krigen ble i grunnen aldri noen reell krig mellom øst og vest. Men man kan spørre seg om hadde noen andre sittet med makta i Moskva, så hadde det kanskje blitt krig i europa.

Mye av årsaken til at den kaldekrigen også dabbet av ligger nok en god del i nedrustningsavtaler etc som ble først i 1970 og 80-årene. Der det ble en form for avspenning mellom USA og Sovjet. Sammen med en kollaps i Sovjets økonomi som på sikt ville gjøre det umulig å opprettholde den gamle militære slagkraften. Noe som egentlig har forfulgt Sovjet / Russland helt opp til Putins tid. Med et svekket sovjetunionen i den perioden på slutten av 80-tallet ser land som ungarn og tsjekkoslovakia sin mulighet til å åpne grensene sine mot vest. Noe jeg ikke tror de ville turt med et annet sovjetunionen i ryggen. Gorbatsjov hadde vistnok også et godt forhold til USAs leder Reagan. I så måte kan man si at personlig kjemi i mellom statsledere også har hatt sitt og si..

Øst-europas løsrivning fra jerngrepet til sovjet er også like mye historien om kommunismens fall. Det sovjet-komunistiske systemet var ikke skapt for overleve. Pr. dagsdato er det vel omtrent bare Cuba som styres etter komunistisk modell. Selv om det også der skjer reformer. Noen vil sikkert også fremheve Nord-Korea. Selv om man kanskje i større grad kan karakterisere det som stalinisme og ikke leninist/marxisme.

Uansett så var det i grunnen aldri noen krig, bare en spenning mellom stormaktene.

TUsback

TUsback
13.02.09 22:24
kansas00: Uansett så var det i grunnen aldri noen krig, bare en spenning mellom stormaktene.

Det var på en måte der uttrykket "kald krig" kom inn i bildet.... "Bare" en spenning er vel å pakke det veldig pent inn...

Ribbentrop

Ribbentrop
14.02.09 01:32

For det første er du ingen moderator, og for det andre så er det ikke så veldig mange innlegg som blir postet i  denne gruppen. Det vil bli svært uoversiktelig i lengden om man skal måtte lete seg frem og diskutere den kalde krigen på kryss og tvers av Cuba-krise og Honeckers hatt. Jeg synes dette var et forslag det smakte harskt av.

gorbatsjov

gorbatsjov
14.02.09 20:23
Ribbentrop: For det første er du ingen moderator, og for det andre så er det ikke så veldig mange innlegg som blir postet i  denne gruppen. Det vil bli svært uoversiktelig i lengden om man skal måtte lete seg frem og diskutere den kalde krigen på kryss og tvers av Cuba-krise og Honeckers hatt. Jeg synes dette var et forslag det smakte harskt av.

nei jeg er ingen moderator, men jeg tar meg den frihet å kreve en viss seriøsitet i dette forumet da jeg prøver å se om det er noen som sitter inne med kunnskaper jeg kan bruke i bachlor oppgaven min. jeg vil også godta at alle temar rundt den kalde krigen blir diskutert, da jeg er innterisert i hele perioden, men som jeg skriver i åpnigsinnlegget er det hvorfor den kalde krigen tok slutt jeg legger mest vekt på. håper svaret ikke smakte så mye harskt av. =)

Kjetil_e

Kjetil_e
16.02.09 23:44
kansas00: Den kalde krigen ble i grunnen aldri noen reell krig mellom øst og vest.

Ikke i Europa, men utvilsomt andre steder Vietnam og Korea for eksempel. Selv om dette gjalt Asiatiske land så var det utvilsom en krig støttet av USA på den ene siden og Sovjet på den andre siden. Om Amerikasnke styrker var i regulære kamper med Rusiske styrker er jeg ikke sikker på men utvilsomt krigssituasjon mellom øst og vest.

(Innlegget ble redigert 16.02.09 23:45)

kansas00

kansas00
17.02.09 21:57
Kjetil_e: Ikke i Europa, men utvilsomt andre steder Vietnam og Korea for eksempel. Selv om dette gjalt Asiatiske land så var det utvilsom en krig støttet av USA på den ene siden og Sovjet på den andre siden. Om Amerikasnke styrker var i regulære kamper med Rusiske styrker er jeg ikke sikker på men utvilsomt krigssituasjon mellom øst og vest

Ja så og si overalt ellers iverden (utenfor europa) har stormaktene kriget  indirekte mot hverandre. Også i Afrika var øst og vest innblandet. Som tidligere debattert i en annen tråd her blant annet i forbindelse med krigen som herjet etter angolas frigjøring. I mange afrikanske land har henholdsvis usa og sovjet støttet ulike geriljaer. Det som er interesant å se i dagens verdensbilde er at det komunistiske kina som i grunnen har vært veldig lite aktive på den geopolitiske arenaen etter revolusjonen og andre verdenskrig , nå posisjonerer seg i flere afrikanske land for å sikre seg sårt tiltrengt olje. Kina er blant annet aktive hos store afrikanske oljenasjoner som angola, nigeria, sudan etc. Det er nok neppe noen tvil om at fremtidens konflikter i enda større grad vil dreie seg om tilgangen til naturressursene. Vi har allerede sett det i europa der russerne skrur igjen gasskranene som et politiske pressmiddel. Og USA som sender krigsskip mot Georgia og Russerne som har sendt noen av sine TU-160 på visit hos Chavez i Venezuela. Bare fremtiden vil vise hvilke geopolitisk verdensbilde man får. Kanskje øst-vest-konflikten ikke er helt død enda nå som russland er på vei opp og usa er på vei ned.. og store land som brasil, india og kina utvikler seg i et rasende tempo.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg