Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Neanderthalere = troll?

NYTT TEMA
den1m

den1m
16.02.09 21:10

Kan det være noe i dette?

Tanken slo meg når jeg så en dokumentar om neanderthalere. De liknet slående mye på de vi kjenner som troll. I en del andre europeiske kulturer har de liknende myter med figurer som minner om troll. Når jeg googlet det fant jeg ut at jeg ikke var den første med denne tanken, men jeg lanserer den likevel her fordi jeg synes det er en interessant ide. Hva tror dere om dette?

Og forøvrig var ikke neanderthalerne den eneste mennesketypen vi sannsynligvis støtte på når vi utvandret fra afrika, homo erectus var også til stede i asia på den tiden, de kan jo også ha skapt myter (uten at jeg kjenner så mye til asiatiske myter).

franzsigel

franzsigel
16.02.09 21:29

Tja, hvor lenge er det siden Neandertalerene døde ut da? 20.000-30.000 år eller noe?

Har vel litt vondt for å tro at en myte skal ha opphav så langt tilbake i tid.

den1m

den1m
16.02.09 21:43
franzsigel: Tja, hvor lenge er det siden Neandertalerene døde ut da? 20.000-30.000 år eller noe? Har vel litt vondt for å tro at en myte skal ha opphav så langt tilbake i tid.

Det eldste ordet er "pappa", jfr en dokumentar jeg så for noen år siden. Dette ordet er felles for alle folk nesten over hele jordkloden, papa, dada, gaga etc (slik at man kjenner det igjen når det uttales). Når språk kan gå i arv, hvorfor skulle ikke fortellinger om neanderthalere/troll også gjøre det?

Disse har jo levd til ganske nylig sett opp mot språk, og må ha gjort sterkt inntrykk på de første menneskene som traff på dem. Tenk på det inntrykket de må ha gjort mht folketroen. Jeg har ikke artikkelen foran meg her, men mener å huske jeg har lest at det var ting som tydet på neanderthalere i en avkrok av spania så sent som for 15000 år siden (rundt 20 000 år siden er vel det man offesielt regner som da de døde ut).

(Innlegget ble redigert 16.02.09 21:50)

franzsigel

franzsigel
16.02.09 21:51
den1m: Det eldste ordet er "pappa", jfr en dokumentar jeg så for noen år siden. Dette ordet er felles for alle folk nesten over hele jordkloden, papa, dada, gaga etc

Men da er spørsmålet - er dette ordet felles fordi alle språk har samme opprinnelse?

Eller er det rett og slett en naturlig lyd å lage for en språkløs baby?

Vomitthrower

Vomitthrower
16.02.09 21:54

Tror heller kansje folk har forvirret troll med minoritetsgrupper som levde på sidelinjen av samfunnet, kansje med en og annen (bytting) som var ganske vanlig å plassere ut. Byttinger var uønskede barn med eller uten skavanker, og ble satt ut i skogen.

den1m

den1m
16.02.09 21:55
franzsigel: Men da er spørsmålet - er dette ordet felles fordi alle språk har samme opprinnelse? Eller er det rett og slett en naturlig lyd å lage for en språkløs baby?

Vel, det startet jo sannsynligvis med at det var en naturlig lyd å lage, men ble senere et ord som fulgte de voksne. De har jo analysert utbredelsen av flere ord enn det for å konkludere med at dette var det første ordet vi brukte, uten at jeg har nærmere kjennskap til dette.

den1m

den1m
16.02.09 22:01
Vomitthrower: Tror heller kansje folk har forvirret troll med minoritetsgrupper som levde på sidelinjen av samfunnet, kansje med en og annen (bytting) som var ganske vanlig å plassere ut. Byttinger var uønskede barn med eller uten skavanker, og ble satt ut i skogen.

Samtidig brukes jo betegnelsen "troll" om flere "troll", ikke "et troll", og at gjenger med freaks som tilfeldigvis er nesten identiske neanderthalere av utseende og fysikk skulle herje i skogene er jeg ikke helt med på.

(Innlegget ble redigert 16.02.09 22:02)

den1m

den1m
16.02.09 22:12

Legenden om noah mener man forøvrig kan spores helt tilbake til en stor oversvømmelse i svartehavsområdet for rundt 7000 år siden. Kan slike fortellinger overleve så lenge, hvorfor ikke legender om neanderthalere/troll?

Vomitthrower

Vomitthrower
16.02.09 22:35

Troll som jeg kjenner til de er fra skandinavisk litteratur. Usikker på språket, det norske språk har vært igjennom så mye.

den1m

den1m
16.02.09 22:56
Vomitthrower: Troll som jeg kjenner til de er fra skandinavisk litteratur. Usikker på språket, det norske språk har vært igjennom så mye.

Uansett ble jo vi med isen nordover (her kan vi konkludere med at det ikke var neanderthalere, da det ikke er funnet noe spor av dem her - enda ivertfall, om de var her møtte de ikke på oss den gangen) men der vi har tidligere levd, lenger sør i europa, var det det. Du har flere liknende figurer, bajasun, ogres osv. Trollet er ikke bare et fenomen som går igjen i skandinavia.

germania

germania
17.02.09 05:03

Etter det jeg har hørt vil man bare finne fosiler under meget spesielle forhold. I skoger og fjell vil man i liten grad finne noe.

Så selv om arkeologisk materialle viser at de døde ut for 15000 år siden så ser jeg det som fullt mulig at enkelte lommer fortsatte å leve i områder hvor fienden, mennesket, ikke liker seg (tette skoger, høye fjell). For alt vi vet kan det fremdeles være eksemplarer av arten som gjemmer seg i de mest avsidige krokene. Jeg tenker her selvsagt på de uttallige historiene om Big Foot og lignende.

Det høres kanskje utrolig ut, men Pandabjørnen er et godt eksempel på en art som ikke ble oppdaget før for 50-60 år siden, og da hadde man aktivt lett etter dem i rundt 70 år.

den1m

den1m
17.02.09 11:51
germania: Etter det jeg har hørt vil man bare finne fosiler under meget spesielle forhold. I skoger og fjell vil man i liten grad finne noe. Så selv om arkeologisk materialle viser at de døde ut for 15000 år siden så ser jeg det som fullt mulig at enkelte lommer fortsatte å leve i områder hvor fienden, mennesket, ikke liker seg (tette skoger, høye fjell). For alt vi vet kan det fremdeles være eksemplarer av arten som gjemmer seg i de mest avsidige krokene. Jeg tenker her selvsagt på de uttallige historiene om Big Foot og lignende. Det høres kanskje utrolig ut, men Pandabjørnen er et godt eksempel på en art som ikke ble oppdaget før for 50-60 år siden, og da hadde man aktivt lett etter dem i rundt 70 år.

Det som taler mot at neandertalere finnes i dag er at det kreves en viss populasjon for å holde dem i live mht genetikk. Mestparten av verdens villmark er grundig kartlagt, selv de mest avsidesliggende krokene, i mye større grad i dag enn for bare 50-60 år siden.

Det som taler for at det kan finnes neanderthalere enda i dag er at hvis de finnes så må de ha lært seg at mennesker er farlige, og lært seg å rømme unna så fort de ser oss, men da skulle det også være et og annet skjelett.

Jeg tror nok neanderthalerne døde ut for rundt 20 000 år siden, kanskje eksisterte det noen få grupper i 10-15000 år til, men jeg tror ikke de har overlevd inn i historisk tid, vi var alt for utbredt da, og det var også grunnen til jordbrukssamfunnet, det var rett og slett ikke nok villmark igjen for menneskene til å kunne leve som fangstfolk, ergo forsvant nok også neanderthalerne senest rundt denne tiden. Megafaunaen døde også ut rundt denne tiden her, jeg tror det var et resultat av for mye jakt fra vår side. Andre teorier er klimaforandringer, men da burde de bare flytte seg nordover/sørover etter klimaet, andre teorier er virus, men jeg lurer på hvorfor et "supervirus" skulle peke seg spesielt ut store dyr, av et stort antall forskjellige arter. Viruset er nok det moderne mennesket. Afrika er det eneste stedet "megafaunaen" har overlevd (husk vi hadde løver i europa som i afrika, nesehorn og mammuter etc), men i afrika har mennesket utviklet seg side ved side av disse dyrene, og det har da antageligvis eksistert en slags balanse mellom oss og dem, kanskje pga at de der lærte seg at mennesket var farlig og at megafaunaen i europa/asia/amerika savnet denne egenskapen (på øde øyer i stillehavet kan du visstnok plukke opp fisk med hendene rett ut av havet - de har ikke lært seg at mennesker er farlige).

Men selv om neanderthalerne er utdødd kan det hende de har levd videre i myter om troll o.l.

(Innlegget ble redigert 17.02.09 11:54)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg