Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sikkert PP, men Noteveksling fra år 1680...

NYTT TEMA
Lezah

Lezah
20.08.09 14:51
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 10:27)

sirplus

sirplus
20.08.09 15:00

Heftig!!

Såvidt jeg vet er fortsatt diplomatiske noter utbrodert med en del fjas, men langt i fra på dette nivået.

+SirPlus+

CFN

CFN
20.08.09 15:20

Nydelig, jeg datt nesten av stolen :)

franzsigel

franzsigel
20.08.09 15:30
Lezah: Kan vi ikke ha slike diplomatiske meningsutvekslinger igjen?

(Innlegget ble redigert 20.08.09 15:32)

Lezah

Lezah
20.08.09 15:32

Hoi, den hadde jeg ikke sett. Pent.

Diclotican

Diclotican
22.08.09 00:06
Lezah: mellom tyrkiske sultan og kosakkene i Saporosje Ü Jeg sultanen, Muhammeds sønn, solen og månens bror, Allahs bror og stedfortreder, hersker over alle riker: Det makedoniske, aleksandrinske og jerusalemske, og store og lille Egyptens konge, Herre over alle levende.

Uovervinnelig som kriger og den hellige gravs ubetvingelige hersker. Guds egen formynder og alle kristnes skrekk og redsel, men alle muselmenns håp og fortrøstning, jeg befaler Eder, kosakker fra Saporosje, å overgi Eder frivillig og uten noen som helst motstand og holde opp med å krenke meg med Eders grensetokter.
Muhammed, tyrkisk sultan. Svar: Du tyrkiske satan, den lede djevels bror og kamerat, selveste Lucifers sekretær og Fandens egen lignelse, måtte han hente deg og ditt lurvete krigerfølge. Ikke makter du å tvinge kristne under ditt herredømme. Dine krigere frykter vi ikke, til lands, og til vanns vil vi kjempe mot deg. Din babylonske kokk, makedonske hjulmaker, jerusalemske skomaker, aleksandrinske geitebukk, store og lille Egyptens grisegjeller, armenske svin, tartanske potte, kamenetzkse stut, podolske ildgjerningsmann, selve den ledes yngel, en forargelse for jorden og for himmelen og en narr for Vårherre. Ditt grisetryne, hoppefitte, din skabbete kjøter, din udøpte skolt, måtte Fanden skolde deg i blanke ræva. På denne måten har kosakkene vist deg, din hedenske hund, at du ikke kan skremme troende kristne. Datum vet vi ikke, for kalender har vi ikke, månen står på himmelen og året i bøkene, og dagen er den samme hos dere som hos oss, og dermed kyss oss midt i møkka. Kosakkhøvding Sakhartsjenko
sammen med alle kosakker i Saporosje
Kan vi ikke ha slike diplomatiske meningsutvekslinger igjen?

Hei

Nå er ikke denne historisk korrekt, pga det er for mange varianter som spriker i andre retninger. Men at dette må sies og være en særdeles sprek diplomatisk beskjed mellom to "nasjoner" der den ottomanske Sultan får så hatten passer.. For og si det slikt, jeg tror ikke Sultanen, om han hadde fått en slik note hadde fått lese den, pga faren for at budbringeren kunne bli kverket hadde vært overhengede. Folk ble jo drept av de ottomanske herskere pga de var en "fare" for sultanen, uansett hvor lojale de ellers måtte sies og ha vært... Selv Vesirenes definitive lojalitet, kunne ikke hindre visse sultaner i og beodre deres død før natten var over.. Dette til tross for at ingenting tydet på at vesirene var i en posisjon der de kunne styrte sultanen, eller om de hadde en posisjon, hadde noen interesse av og styrte sultanen..  Ofte var det ren paranoia som fikk visse sultaner - og svikfulle kvinnfolk som fikk vesirer til og bli ett hodere kortere...  I så måte var det mye tryggere og være nest kommanderende i det bysantiske keiserriket - selv om også der var det farlig og være i nærheten av tronen.. Det gamle russiske ordtaget nær tsaren, nær døden hadde garantert sitt utspring i det bysantiske hoffets irrganger som ofte kunne være farlige for de innvolverte.

Grunnen til at vi i dag ikke ser slike besvergelser mellom herskere/fyrster/konger/presidenter i dag har vel noe med at man har oppnådd en viss standard for hvordan man ytrer seg mellom herskere enten de nå er folkevalgte eller arvevalgte.. Men at det har skjedd, og skjer mange rimelig klare meldinger mellom diplomater også i dag er nok tilfelle.. Det er bare det at de fleste slike meldinger blir skjult, for de neste 50-100 årene eller så.. Slike kraftsavler som det der, var neppe allmenn kjennskap blant hverken kosakker eller i det ottomanske riket.. Men at slike karakteristikker nok var tilgjengelig for veldig mange i de herskende klasser er nok også mulig.. Og det var en del ottomanske herskere som bak sin rygg fikk sine pass påskrevet ganske kraftig med nidviser og ganske sterke karakteristikker..  De gode sultaner brydde seg ikke så mye om dette, mens de dårlige sultater, de blodige ofte satte ganske kraftige eksempler på det motsatte når de fikk noK, noe forøvrig alle mektige sultater, fyrster, konger og keisere har måttet gjøre, når nidvisene, og den skrevne literatur ble for grov.. Selv Augustus, bildet på "liberal" måtehold i det romerske Keiserriket måtte til slutt sende visse individer i eksil..  Andre romerske keisere, endte opp med og slakte folk for fote når blodtørsten ble for heftig...

Diclotican

Nødutgang

Nødutgang
02.09.09 15:21
Diclotican: Grunnen til at vi i dag ikke ser slike besvergelser mellom herskere/fyrster/konger/presidenter i dag har vel noe med at man har oppnådd en viss standard for hvordan man ytrer seg mellom herskere enten de nå er folkevalgte eller arvevalgte

Den godeste Robert Mugabe uttalte vel i fjor at vestens ledere kunne gå å henge seg. Men han er kanskje ikke verken folkevalgt eller arvevalgt.

Andrysha

Andrysha
02.09.09 16:10

Finnes et berømt maleri av dette, malt av Repin hvis jeg ikke husker feil.

Andrysha

Andrysha
02.09.09 16:12

Så noen kom meg i forkjøpet! :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg