Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Historiske fjes 163, toppvinkler og kransekrøller

NYTT TEMA
1769

1769
01.09.09 11:32

Velkommen til den 163. omgangen med historiske fjes.

Her er noen nyttige tips og råd: 

Regler:

Slik fungerer det, først legges det ut et bilde av en historisk person. Så kan deltagerne stille spørsmål til oppgavestiller som svares ja eller nei på. Så når oppgaven er løst så skal nestemann som har løst oppgaven få stille oppgaven, og får poenget. Slik holder man på til en person har nådd 10 poeng. Da starter den som har vunnet tråden ny tråd, og slik holder vi på.

Det er også mulig å legge ut hint og tips til brukerne om de står fast. Det kan du gjøre på mange måter, som f.eks andre bilder av ting osv. eller skjulte hint, men pass på, ikke legg ut hint med tekst som kan lede dem rett til oppgavesvaret, det er viktig å være kryptisk i hintene også.

Om du skal legge deg, eller har dårlig tid finnes det mange måter å løse dette på, en er å gi oppgaven videre til en annen om du må forsvinne fort, en annen løsning kan være å legge ut en oppgave med nok hint til at fjesleterne har noe å angripe for å løse oppgaven. F.eks legger du ut en fyr fra Argentina som skrev, kan du si Sør-Amerikansk kulturpersonlighet med wikibilde som hint, og da vil det automatisk være muligheter for å lete frem denne personen.

TIPS

Tips 1: I Google finnes det en rekke nyttige søkefunksjoner. Blant annet avansert søk. Her kan man begrense til f.eks kun wikipedia.org sider, også bruk av kategorier som man finner i wikipedia.

Tips 2: Google har også en avansert bildefunksjon. Her kan man lett søke på "site: wikimedia.org" hvor alle sidene for wiki er inne, dette er meget nyttig dersom oppgavegiver har lagt ut et wikibilde. Du kan begrense søket ennå mer ved å angi i søkefeltet hvilken wiki-kategori det gjelder, setter du navnet på kategorien i gåseøyne fanger man bilder i nevnte kategori. Det er derimot ikke garantert at google fanger opp alle bildene. Av og til kan det lønne seg å bruke Googles filtre, med f.eks. kun ansiktsbilder, kun svart-hvitt-bilder, bilder dominert av en bestemt farge etc. Dette kan slå både positivt og negativt ut.

Tips 3: Et annet tips når det er google-bilder kan være Wiki-Commons. Her er det også kategorier for temaer, og man kan finne alt fra kategorier om hår til statuer. Meget nyttig med wiki-oppgaver av og til. Det kan også av og til være viktig at du sjekker Commons-kategorier når du legger ut en oppgave selv også, ettersom den erfarne fjesleter kjenner til mange sleipe kategorier om personen du legger til har særtrekk. Du kan sjekke i descriptions på wiki for å sjekke også, slik at du kan gardere deg mot de mest åpenbare som f.eks "beards" om du møter på en med skjegg, selv om ikke mannen med verdens lengste skjegg er kategorisert under Beard til tross for sitt lange skjegg.

Tips 4: Kategorier i Wikipedia. Oppgaver er som regel fra wikipedia, og er da som regel kategorisert, enkelte ganger kan riktignok oppgavene ikke være kategorisert. Kategorier kan være f.eks "Spanish Painters" eller "Hoaxes" for den sags skyld. Det meste på wikipedia er kategorisert.

Tips 5: Når du spør om ting lønner det seg som regel å spørre i det store til å begynne med, så bygge seg ned til detaljene etterhvert. Det kan også være lurt å spare på ord i ting som blir bekreftet for bildesøk eller google-søk som kan bidra til at du løser oppgaven først.

Tips 6: For bildedetaljer kan også denne siden være til hjelp. Den er også nyttig når du legger ut nye oppgaver. Du sjekker bildene opp her om f.eks navnet avsløres, og den erfarne fjesleter lett kan løse den med dokument-teksten. Så lurt å bruke denne før man legger ut ny oppgave.

Tips 7: Når du legger ut ny oppgave, søk alltid i VG sin søksfunksjon etter navnet. Dette for å forsikre deg om at oppgaven ikke er brukt før. Endre også alltid bildets størrelse! Dette fordi man ellers enkelt kan søke det frem via google bildesøk. Så skaler bildet litt, eller klipp ut et utsnitt. Er du usikker på hvordan, bare spør om hjelp!

Tips 8: Om man slenger ut en oppgave fra et annet språk har wikipedia muligheten til å hoppe mellom språkene i kategorier, og også på personer. Dette kan være nyttig for å finne et bilde som er mer ukjent av en person etc. samt søke i kategorier på språk som du ikke behersker for en person. Et tips til her er at i søkeboksen til venstre i wikipedia (og bare der) kan man hoppe direkte mellom språk med å skrive feks en:Stalin i norsk wikipedia, w:Churchill om man er i Wikimedia Commons, no:Mussolini om man er i engelsk wikipedia, og så videre... Dette kan være praktisk når det haster.

Tips 9: Det finnes en rekke sider for å legge ut bilder, blant annet bildr, imageshackphotobucketflickr og Tinypic. Det er riktignok viktig å sjekke at ikke navnet lagres i lenken, det skjer på blant annet imageshack, så bruker du denne sørg for å skifte navnet på filen du laster opp, på andre sider igjen kreves det registrering.

Tips 10: Google har også en indeksering på numrering så f.eks om du søker på "1..100" så dekker du tallene mellom dette. Det vil si om du vet at en person er født mellom 1950 og 1960 kan et søk "1950..1960 births" være en mulighet. Funker bare i vanlig søk, men ikke i bildesøk visstnok. For bildesøk (og vanlig søk for den del) er også operatoren "|" nyttig. For eksempel, om du søker etter en skandinavisk forfatter men ikke helt vet nasjonalitet eller type forfatter, så kan du søke på norwegian|swedish|danish   writer|author|poet  ...og så kommer alle alternativer med! | betyr altså "eller".

Nå som vi har gått gjennom disse tipsene så kan vi gå gjennom litt andre ting også. I starten av tråden så poster man gjerne en humoristisk, eller litt enklere oppgave, mens vanskeligheten økes etterhvert. Når man kommer i matchball er gjerne oppgavene mye vanskeligere, selv om enkelte også da spiller noen taktiske oppgaver om man ligger litt bak, og ønsker å komme i matchballposisjon. Det vil si at enkelte av fjesleterne her har sterkere sider, og man spiller da på disse sterke fjesletersidene til enkelte som ikke er en trussel, mens den som da er i matchball ikke har sjanse.

Her er et verdenskart og et europakart vi pleier å bruke som referanser når noen spør om geografisk tilknytning. Foretrekker man å spørre ut fra andre inndelinger, er det ikke værre enn å presisere dette i spørsmålene."
(Enda, enda, enda mer justert utgave av Canucks 27.03.09 06:17)

---------------------------------------------------------------------------------------

Her er første oppgave.

Han har verken wikibilde eller artikkel. Han var den første til noe.

Husk tomling!

(Innlegget ble redigert 01.09.09 11:32)

Boccherini

Boccherini
01.09.09 11:33

Heinrich Woldag ?

1769

1769
01.09.09 11:34
Boccherini: Heinrich Woldag ?

Nei, men ikke så langt unna. Vår mann er litt mer dagsaktuell...

Boccherini

Boccherini
01.09.09 11:39

Hva med Guido Zaubzer, da ?

Boccherini

Boccherini
01.09.09 11:40

Gustav Kleikamp

Nøyaktighet, om jeg får be..

(Innlegget ble redigert 01.09.09 11:40)

1769

1769
01.09.09 11:42
Boccherini: Gustav Kleikamp

Det stemmer. Kommandanten på Schleswig-Holstein, skipet som avfyrte den andre verdenskrigs første skudd for ganske nøyaktig 70 år og åtte timer siden.

grock19

grock19
01.09.09 11:43

Lå vel i kortene at dette var en av de første som var med å slå tilbake mot de uttallige polske provokasjonene og overtredelsene mot den tyske grensen dette.

Kalle73

Kalle73
01.09.09 11:44

Polonischen schweinhund!!!!

Boccherini

titan_sable

titan_sable
01.09.09 11:54

Italiensk komponist? 1720?

grock19

grock19
01.09.09 11:54

Sentral-Europa? Kultur? Evt. N/V?

Boccherini

Boccherini
01.09.09 11:55

Ikke italiensk, men komponist er riktig. 1720 får karakteren Særdeles.

Boccherini

Boccherini
01.09.09 11:55

Ikke Sentral-Europa, men kultur er altså riktig. N/V er riktig.

titan_sable

titan_sable
01.09.09 11:57

Sentral-europeisk? Spiller et instrument i tillegg?

Ikke sentral nei...

(Innlegget ble redigert 01.09.09 11:57)

grock19

grock19
01.09.09 11:58

titan_sable

grock19

grock19
01.09.09 11:58

Louis Marchand

grock19

grock19
01.09.09 12:00

Haha.. Nå gir jeg opp.. Svaret mitt ble borte fordi jeg brukte en klamme på dette lille tastaturet og siden hang seg i ca. 20 sekunder....

Får ta pause til jeg er tilbake på ordentlig maskin. FØKK.

Boccherini

Boccherini
01.09.09 12:01

Marchand er riktig.

titan_sable

titan_sable

titan_sable
01.09.09 12:09
grock19: Haha.. Nå gir jeg opp.. Svaret mitt ble borte fordi jeg brukte en klamme på dette lille tastaturet og siden hang seg i ca. 20 sekunder.... Får ta pause til jeg er tilbake på ordentlig maskin. FØKK.

Beklager, jeg så ikke denne. Hadde ikke hatt noe imot å gi deg poenget.

Ser ut som om du har klart å endre metadata for hele siden???

(jeg tar ikke med klammene for da klikker vgd):

meta name="description" content="Louis Marchand ..."

grock19

grock19
01.09.09 12:14
titan_sable: Beklager, jeg så ikke denne. Hadde ikke hatt noe imot å gi deg poenget. Ser ut som om du har klart å endre metadata for hele siden??? (jeg tar ikke med klammene for da klikker vgd): meta name="description" content="Louis Marchand ..."

Du er nå alltid så hyggelig også da.. :)

På linje 2 faller jeg ut.. Og hvordan klarte du å finne det som står/skulle ha stått der?

(Innlegget ble redigert 01.09.09 12:16)

titan_sable

titan_sable
01.09.09 12:18
grock19: På linje 2 faller jeg ut.. Og hvordan klarte du å finne det som står/skulle ha stått der?

Jeg så på kildekoden (html-koden) til websiden.

Innlegget ditt er tomt men i starten av koden så er det mulig å legge til informasjon om siden (jeg tar en ikke-teknisk forklaring). På en eller annen måte så har du klart å endre "description" for denne siden...

Boccherini

Boccherini
01.09.09 12:21
titan_sable: Neste

Tja, hva kan dette være da ? Japaner fra krig 2 ?

titan_sable

titan_sable
01.09.09 12:22
Boccherini: Japaner fra krig 2 ?

Ikke japaner, ikke krig II

Boccherini

Boccherini
01.09.09 12:24

Hm. Hva med amerikaner fra før århundreskiftet ?

titan_sable

titan_sable
01.09.09 12:26
Boccherini: Hm. Hva med amerikaner fra før århundreskiftet ?

Ikke amerikaner.

Stort sett før århundreskiftet (hvis vi ignorerer det siste vi hadde).

Boccherini

Boccherini
01.09.09 12:27

Europa, da ? Avdeling nord ?

Kalle73

Kalle73
01.09.09 12:31

Tysk tysker fra Baden Baden?

Det ligner en prøyssisk eller polsk ørn han har i halsen.....

(Innlegget ble redigert 01.09.09 12:31)

titan_sable

titan_sable
01.09.09 12:33

Nord-Europa er korrekt. Ikke tysker, prøysser eller polsk.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg