Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rolf Jørgen Fuglesang

NYTT TEMA
dasturbo

dasturbo
02.09.09 00:01

Rolf Jørgen Fuglesang, (født 1909, død 1988), var NS-politiker, utdannet jurist. Han var generalsekretær i Nasjonal Samling fra 1934, statsrådssekretær for de kommissariske statsrådene fra 25. september 1940, partiminister i Quislings regjering fra 1. februar 1942 til november 1942 og kulturminister fra november 1942 til frigjøringen. Fuglesang var også Kulturtingets president 1943–1945 [1]. Han ble i landsvikoppgjøret dømt til livsvarig tvangsarbeid i 1946, men løslatt i 1956.

Fuglesang var helt fra begynnelsen av en av Vidkun Quislings mest lojale medarbeidere og spilte en viktig rolle både under etableringen av Nasjonal Samling og oppbyggingen av det nazistiske maktapparatet under andre verdenskrig.

Christer Fuglesang ble født 18. Mars 1957. Dvs ca et år etter Rolf Jørgen ble sluppet fri. Jeg prøver og finne ut om det kan være slektsbånd mellom disse to.

Noen som vet hvor jeg eventuelt kan lete? Tips til hvem jeg kan snakke med?

Holder på å prøver og finne ut mer om hva som skjedde etter krigen med de som ble dømt for landsforræderi.

fisto

fisto
02.09.09 00:28

Chr Fuglesang har norsk far som lever i beste velgående i Sverige. Faren giftet seg med en svensk dame, og har bodd der siden. Chr kan ikke være sønn av din landssviker, men en slektning? Ja

gorbatsjov

gorbatsjov
02.09.09 02:10
dasturbo: Noen som vet hvor jeg eventuelt kan lete? Tips til hvem jeg kan snakke med?

Berge Furre profesor ved UIO.

berit Nøkelby.

James Godbolt.

franzsigel

franzsigel
02.09.09 08:47
dasturbo: Christer Fuglesang ble født 18. Mars 1957. Dvs ca et år etter Rolf Jørgen ble sluppet fri. Jeg prøver og finne ut om det kan være slektsbånd mellom disse to. Noen som vet hvor jeg eventuelt kan lete? Tips til hvem jeg kan snakke med?

Tror dette ble diskutert sist gang Fuglesang var opp i rommet, uten at noen kom med noen konkrete tips.

Men Christer Fuglesang's far het Steinar Fuglesang (han døde i fjor) og var født i 1927. Rolf Fuglesang var født i 1909.

Er pr i dag 194 mennesker i Norge med Fuglesang som etternavn.

malvolio

malvolio
02.09.09 09:00

For min del registrerer jeg bare det småpussige i at en romfarer heter Fuglesang :-)

dasturbo

dasturbo
02.09.09 13:39
franzsigel: Men Christer Fuglesang's far het Steinar Fuglesang (han døde i fjor) og var født i 1927. Rolf Fuglesang var født i 1909. Er pr i dag 194 mennesker i Norge med Fuglesang som etternavn.

Da var den saken dau. Takk:)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg