Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Konvoier til Sovjet under 2VK.

NYTT TEMA
Kjetil_e

Kjetil_e
03.09.09 22:41

Har akkurat sett på NRKs andre program i en serie på 6 om 2VK og spesielt det som da skjedde i forbindelse med Sovjetunionen. Meget god serie forøvrig.

Men det jeg lurte på er, at de snakket om at USA var den viktigste bidragsyter med våpen og visa versa til Sovjet sendt med konvoier til Murmansk. Dette var jo som kjent en særdeles farlig konvoifart, og mitt spørsmål er ville det ikke vært bedre og tryggere og sendt konvoier fra Vestkysten f.eks Seatle opp langs kysten av Canada og Alaska og så den korte overfarten til Sovjet der. For så å få fraktet det videre med tog vestover?

Er klar over at Japsen selvsagt holdt på i Stillehavet, men åpent strekk mellom Alaska og Sibir er særdeles kort så dette måtte da vært mye enklere og kontrolere enn farten over til Murmansk.

baldviking

baldviking
03.09.09 23:21

Såvidt jeg husker gikk halvparten av USAs Lend and Lease til Sovjetunionen over Vladivostok, resten gikk over Arkhangelsk, Murmansk og Iran. I fall Murmansk hadde falt var det løse planer om å forlenge en forgrening av den transibirske jernbanen til Vorkuta og ta inn Lend and Lease der, men jeg tviler på om isforholdene så langt nordøst i Russland ville gjort det praktisk gjennomførbart.

Kjetil_e

Kjetil_e
04.09.09 00:06
baldviking: Såvidt jeg husker gikk halvparten av USAs Lend and Lease til Sovjetunionen over Vladivostok, resten gikk over Arkhangelsk, Murmansk og Iran. I fall Murmansk hadde falt var det løse planer om å forlenge en forgrening av den transibirske jernbanen til Vorkuta og ta inn Lend and Lease der, men jeg tviler på om isforholdene så langt nordøst i Russland ville gjort det praktisk gjennomførbart.

Oki takk skal du ha.

Så forøvrig og på samme program at Sovjets Utenriksminister Molotov i 42 var på besøk i Washington DC, er det trolig at han da reiste via Sibir og Alaska? For noen annen vei ville vel være vanskelig og særs farlig på det tidspunkt.

baldviking

baldviking
04.09.09 00:18

Såvidt jeg vet fløy Molotov fra Kratovo utenfor Moskva til Tealing i Skottland i 1942. Det samme flyet fløy ham til USA. Flyet var et høytflyvende, strategisk bombefly. Firemotors, tror jeg.

(Innlegget ble redigert 04.09.09 00:19)

baldviking

Kjetil_e

Kjetil_e
05.09.09 01:15
baldviking: Såvidt jeg vet fløy Molotov fra Kratovo utenfor Moskva til Tealing i Skottland i 1942. Det samme flyet fløy ham til USA. Flyet var et høytflyvende, strategisk bombefly. Firemotors, tror jeg.

Oki, takk skal du ha.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg