Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kommunismen

NYTT TEMA
ElGringo_7

ElGringo_7
04.09.09 07:48

Jeg tror at Sovjetunionen kunne fungert relativt OK, dersom den hadde blitt ledet av mer empatiske og normale mennesker.

Da sovjetstyret ble innført hadde vi svært dårlige mekanismer for psykopatutsiling, men i dag er dette mye lettere.

2xjohn

2xjohn
04.09.09 08:11

javel.

KHWS

KHWS
04.09.09 10:26
ElGringo_7: Jeg tror at Sovjetunionen kunne fungert relativt OK, dersom den hadde blitt ledet av mer empatiske og normale mennesker.

Menneskene vil alltid være de samme. Det er systemet det er noe i veien med. Det er bevist mangfoldige ganger.

(Innlegget ble redigert 04.09.09 10:35)

Andrysha

Andrysha
05.09.09 01:37
KHWS: Menneskene vil alltid være de samme. Det er systemet det er noe i veien med. Det er bevist mangfoldige ganger.

Sier meg enig i den.

braveattack

braveattack
06.09.09 10:44
ElGringo_7: Jeg tror at Sovjetunionen kunne fungert relativt OK, dersom den hadde blitt ledet av mer empatiske og normale mennesker.

Kommunismen i sovjet var en totalitær stat! Men den kommunistiske idee er i utgangspunktet en organisatorisk fordelingnøkkel som åpenbart fungere greit der nøden er stor. Men i praksis så fungerer kommunismen ikke på lengre sikt. Husk: Et system som KUN premierer de som selv utøver systemet..skaper misnøye uansett styreform! Spesielt når samfunnet/innbyggerne vet at rikdommen finnes. Dette var grunenn til at det var spesielt viktig for styresmaktene i tidligere sovjet å skjerme befolkningen for rikdommen vi i vesten etterhvert dro nytte av.

Abelsborg

Abelsborg
06.09.09 10:48
braveattack: Men den kommunistiske idee er i utgangspunktet en organisatorisk fordelingnøkkel som åpenbart fungere greit der nøden er stor.

Fullstendig feil, dette er heller en sosialdemokratisk tankegang.
(ut fra marxismen, hva som innbefattes i begrepet kommunisme kan være så mye)

(Innlegget ble redigert 06.09.09 10:51)

jensvol

jensvol
06.09.09 11:20

Så kommer jeg inn på denne Tråden med mine betraktninger om denne likhets-idiologien, kommunismen - eller gjerne marxist-leninismen.

For ca 100 år siden så oppfattet folk flest kommunismen som en politisk tankegang som oste av idyll. Da trodde man dette at alt skulle bli herlighet og glede når man omsider ble kvitt dette "groteske og brutale klasse- og konkurransesamfunnet"

Benytter her anledningen til å minne om et 60års jublileum, som sikkert blir behørig feiret i Bejing kommende oktober. Det var nettopp for 60 år siden formann Mao feide vekk utbytterne og tok makten basert nettopp på kommunisme. Og det i en desperat fortvilet situasjon der de vestorienterte høyrekreftene ikke hadde nubbesjangs. Jeg er helt innforstått med at det som skjedde der og da var helt på sin plass.

Men det lar seg slett ikke nekte det at kommunisme i praksis fortonte seg helt annerledes enn det folk flest forventet for nettopp 100 år siden.
Skrekkens eksempel - det er de fire årene med PolPot's redselsregime i Kambodia på 70-tallet. Til sammenligning - Franco's Spania og apparteiden's SørAfrika - "engleregimer" i forhold.
Og verdt er det å ta med dette at land som Kina og Vietnam, som tross alt er kommunistland anno 2009, har tonet kraftig ned på sin ideologi. Har sett fotos fra nevnte land som nærmest oser av glitter og glamour.

Så er det også verdt å minne om kommunismens braknederlag  for knappe 20 år siden i store deler av verden. Det måtte bare gå aldeles skeisen, i en situasjon der det kun var mulig med rettferdig fordelig av BYRDENE, ikke godene, for de fantes ikke.

Den svorne antikommunist
jensvol

justanothername

justanothername
09.09.09 01:08
ElGringo_7: Jeg tror at Sovjetunionen kunne fungert relativt OK, dersom den hadde blitt ledet av mer empatiske og normale mennesker. Da sovjetstyret ble innført hadde vi svært dårlige mekanismer for psykopatutsiling, men i dag er dette mye lettere.

Mye av problemet lå vel i at opposisjon ikke ble tålt. Dermed forsvant mye av bremsemekanismene.

Dessuten var det for mye basert på skrivebordsteorier og dogmer.

enkelfyr1

enkelfyr1
09.09.09 23:07

Det var sult og nød som skapte kommunismen. Vi må huske på at det var hungersnød og undertrykkelse som bragte fram denne ismen.

Jeg mener kommunismen skremte de vestlige samfunnene til raskere å innføre reformer for å demme opp. Så vi kan kanskje si at indirekte førte kommunismen til velferdsstater og reformer og mer frihet i Vest-Europa.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg