Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Potlatch's gaveutveksling, vs uknuselige tallerker

NYTT TEMA
Vomitthrower

Vomitthrower
06.09.09 21:34

Et av de mest merkelige gaveutvekslings samfunnene i våre dager, må være den av Potlatch indianerne.

De hadde ofte fester med rivaliserende stammer hvor de utvekslet gaver, og i enkelte tilfeller ble disse gavene ødelagt for å vise hvor mektige de var.

Jeg mener også å ha lest i en annen bok at de ødela overflødig egne resurser foran øynene på de rivaliserende stammene, etter de gav stammene litt av resursene de tokk frem.

Dette er et samfunn jeg virkelig har lyst til å gi uknuselige glass og tallerkener til :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Potlatch

(Innlegget ble redigert 06.09.09 21:34)

franzsigel

franzsigel
06.09.09 22:37
Vomitthrower: Et av de mest merkelige gaveutvekslings samfunnene i våre dager, må være den av Potlatch indianerne. De hadde ofte fester med rivaliserende stammer hvor de utvekslet gaver, og i enkelte tilfeller ble disse gavene ødelagt for å vise hvor mektige de var.

Kan jo i utgangspunktet høres merkelig ut. Men er det egentlig så fryktelig annerledes enn "bruk & kast"-holdningene i vårt eget forbrukersamfunn?

Vomitthrower

Vomitthrower
06.09.09 23:08
franzsigel: Kan jo i utgangspunktet høres merkelig ut. Men er det egentlig så fryktelig annerledes enn "bruk & kast"-holdningene i vårt eget forbrukersamfunn?

hehe, jeg synes ikke dette er så ille, jeg tror faktisk denne gruppen får mer ut av deres ødleggelse enn vi gjør av vår resursinnskrenkende konsumerisme. :)

baldviking

baldviking
08.09.09 13:55

Det å gi gaver og det å sløse (i dette tilfellet ødelegge overskuddsressurser) har vel hatt stor, sosial betydning i alle samfunn? Særlig i samfunn med knapphet viser man sin makt gjennom å sløse.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg