Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Torgersensaken

NYTT TEMA
haterstat
haterstatInnlegg: 95
12.02.10 22:38

Den 16. juni 2008 var det et halvt århundre siden Fredrik Fasting Torgersen ble dømt for seksualdrap på en 16 år gammel jente i Skippergata i Oslo. At Torgersen er uskyldig i drapet på Rigmor Johnsen, kan enhver forvisse seg om ved å bruke noen minutter på å studere bildemateriale fra tannbittbeviset, som nå for første gang er publisert.
Det er en utbredt oppfatning i opinionen at Torgersensaken kun gjelder Torgersen og hans private behov for oppreisning etter 50 års urett som uskyldig dømt. Denne oppfatning deles ikke av oss som jobber med saken. Torgersensaken handler ikke så mye om Torgersen, men heller om et rettsvesen på ville veier.
Torgersens åpenbare uskyld i drapet er ikke lenger det mest opprørende. Det opprørende er snarere at påtalemyndigheten og Gjenopptakelseskommisjonen ikke skyr noe middel for å unngå å måtte gjenoppta saken.
Vi vet ikke hvorfor det er så stor motvilje mot gjenopptakelse. Men det er lett å påvise at argumentene og midlene som brukes er uakseptable.

Denne saken er altfor interessant til å bli glemt.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fredrik_Fasting_Torgersen

Norge som nasjon kan ikke leve med at saken ikke er fullt ut belyst.

Se også :

http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1130205/tittel/torgersen-saken-liland-saken-fritz-moen-saken/side/1

(Innlegget ble redigert 12.02.10 22:40)

Oppsynsmann
OppsynsmannInnlegg: 399
29.03.10 10:52

Å få tatt opp igjen en slik dom, er dessverre veeeldig vanskelig, da det virker som om disse personene beskytter hverandre,....Hvem har noe å tape på at vi får vite sikkert via dna bevis om Fredrik Fasting drepte henne ? Jo, bla. de som dømte Fredrik Fasting for mord.

Dette minner om en klage på politiet det, etaten tar seg selv av slike klager.....Jeg sier bare  korrupsjon......

moskos
moskosInnlegg: 14310
07.04.10 21:42

Etterhvert som tiårene går, husker vitnene stadig klarere hva de mener å ha sett...

Terten_4
Terten_4Innlegg: 3235
11.04.10 12:36

Denne saken føyer seg inn sammen med Lilandsaken og Moensaken.

En alvorlig forbrytelse har skjedd.

Politiet makter ikke å finne sikre bevis.

En "tvilsom" fyr blir arrestert og dømt

M-Ballack
M-BallackInnlegg: 19649
11.04.10 12:40

Det arbeidet Ståle Eskeland har gjort og sagt i denne saken får ihvertfall ikke meg til å falle til ro med at Torgersen skal være skyldig.Det virker mer og mer som en Liland-sak dette for min del.

(Innlegget ble redigert 11.04.10 12:40)

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 18677
02.06.14 16:39
haterstat: At Torgersen er uskyldig i drapet på Rigmor Johnsen, kan enhver forvisse seg om ved å bruke noen minutter på å studere bildemateriale fra tannbittbeviset, som nå for første gang er publisert.

Tja. Denne saken er vanskelig og er usikker på hva som er rett i denne.

Det er ting som taler for og mot Hr. Torgersen.

tikk
tikkInnlegg: 26778
02.06.14 21:43

Det er vanskelig for oss nå å vurdere indisiene han ble dømt på. Men jeg tviler på om han hadde orket å kjempe så hardt og så lenge for å renvaske seg om han var skyldig.

gladsnekkern
gladsnekkernInnlegg: 397
03.06.14 03:04
tikk: Det er vanskelig for oss nå å vurdere indisiene han ble dømt på.

.

gladsnekkern
03.06.14 03:05
tikk: Men jeg tviler på om han hadde orket å kjempe så hardt og så lenge for å renvaske seg om han var skyldig.

Det er det ingen naturlov som påstår noe om.  Men det er ingen som tror på at han er skyldig.  Man ville få noen dømt. Det fantes ikke noen bevis.

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 46249
03.06.14 08:29
gladsnekkern: Det er det ingen naturlov som påstår noe om. Men det er ingen som tror på at han er skyldig. Man ville få noen dømt. Det fantes ikke noen bevis.

Jeg tror han er skyldig.

Om bevisene kan du lese om dem her.

http://www.gjenopptakelse.no/fileadmin/download/Torgersen_30092011.pdf

Dersom du leser igjennom dokumentet så vil du kunne finne disse bevisene som du mener ikke fantes.

gladsnekkern
03.06.14 14:19
BornOnThe4thOfJuly: Dersom du leser igjennom dokumentet så vil du kunne finne disse bevisene som du mener ikke fantes.

Du må være den eneste i Norge som mener at han er skyldig. Da har du heller ikke sett dokumentaren laget som viser at bevisene ble plantet og laget til. De trengte en syndebukk. De plukket en vanlig idiot fra gaten. Enkelt og greit.

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 46249
03.06.14 15:03
gladsnekkern: Du må være den eneste i Norge som mener at han er skyldig. Da har du heller ikke sett dokumentaren laget som viser at bevisene ble plantet og laget til. De trengte en syndebukk. De plukket en vanlig idiot fra gaten. Enkelt og greit.

Jeg skjønner at du ikke har lest dokumentet. Der vil du nemlig finne ytterligere folk som mener at han er skyldig.

Jeg stoler ikke på en dokumentar fra den dømtes våpendragere som noe som skulle fortelle meg sannheten i det hele tatt. Argumentasjonens deres overfor gjenopptakelseskommisjonen er av det klart lettbente typen der de heller ikke skygger unna å beskylde andre uskyldige folk for drapet.

Les heller dokumentet jeg har lenket til å se hva som finnes av beviser der.

kb71
kb71Innlegg: 1943
07.06.14 00:20
gladsnekkern: Du må være den eneste i Norge som mener at han er skyldig. Da har du heller ikke sett dokumentaren laget som viser at bevisene ble plantet og laget til. De trengte en syndebukk. De plukket en vanlig idiot fra gaten. Enkelt og greit.

Enkelt og greit, ja...Ikke hvis man setter seg inn i saken. Da er det, for det første, ikke enkelt og greit i det hele tatt. Jeg leste Michael Grundt Spangs bok 1 gang. Så leste jeg den gang nr. 2.Deretter foretok jeg et par spaserturer (som vitterlig andre prominente personer også har gjort, dog ikke, så vidt meg bekjent,  i kvinnelig selskap, sogar på høye hæler!)

Nåvel, dette er detaljer som ikke interesserer menigmann.

La meg forsøke en annen vinkling. Vi ser bort fra detaljerte fakta (slike som rettsapparatet IKKE kan se bort fra....der er vi sikkert enige...)

Vi tenker oss at "de" plukket en "vanlig idiot" fra gaten. "De" - hvem er det? Hvilken konspirasjon er det vi her snakker om? Hvem sitter på toppen? De to betjentene som arresterte Torgersen i Palehagen kl 01.00? (offisielt 00:58, da intelligensiaen paradoksalt nok har oversett at klokken til politibetjent X har gått 2 minutter for sent...) Eller er det etterforskningsleder Hauknæs? Eller kanskje rettsodontolog Ferdinand Strøm? Dorenfeldt?

Jeg har ikke hatt fornøyelsen av å sett NRK-dokumentaren, av den enkle grunn at den ikke pr dags dato er tilgjengelig online.
Derimot vet jeg at dokumentarens skaper har personlig kjennskap til Skippergt. 6B, vedkommende var nemlig husokkupant der på begynnelsen av 80-tallet.

kb71
kb71Innlegg: 1943
07.06.14 01:21
haterstat: Det er en utbredt oppfatning i opinionen at Torgersensaken kun gjelder Torgersen og hans private behov for oppreisning etter 50 års urett som uskyldig dømt. Denne oppfatning deles ikke av oss som jobber med saken. Torgersensaken handler ikke så mye om Torgersen, men heller om et rettsvesen på ville veier.
Torgersens åpenbare uskyld i drapet er ikke lenger det mest opprørende. Det opprørende er snarere at påtalemyndigheten og Gjenopptakelseskommisjonen ikke skyr noe middel for å unngå å måtte gjenoppta saken.
Vi vet ikke hvorfor det er så stor motvilje mot gjenopptakelse.

Torgersens "private behov for oppreisning" er ikke det iøyefallende i denne saken. Hans kamp kulminerte i drapsforsøket på førstebetjent Aaserød i Botsfengselet, 21. oktober 1970.
Derimot rekken av prominente personer som skal få sin økonomiske "oppreisning", bekostet av skattebetalere (Rigmor Johnsens pårørende (!) og oss andre). Der ligger motviljen, og den er sterkt etisk og moralsk forankret!

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 18677
07.06.14 11:06
gladsnekkern: Du må være den eneste i Norge som mener at han er skyldig.

Tja, det er ingen opplagt sak hverken den ene eller andre veien.

Zenmeister
ZenmeisterInnlegg: 1817
19.05.18 14:20

Joda. Det er 100% sikkert at Torgersen ikke var drapsmannen. 

Zm 

Klikk for å gå tilbake til toppen