Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

BladerPersonlig plukk

NYTT TEMA
Lezah
LezahInnlegg: 63761
03.09.12 17:20

Jeg plukker opp Militærhistorie som regel når det kommer ut, og er iferd med å begynne å dra med noen eksemplarer av Levende Historie og så, da de har hatt noen temaer jeg syns er interresante. Har godtfolket noen favoritter? Og er kanskje noen av herrene selv bidragsytere i form av skriblerier?

Lezah
03.09.12 19:07

Overskriften skal seff kun være "blader", hva faen jeg fant på da jeg skrev aner jeg ikke.

sirplus
sirplusInnlegg: 1353
04.09.12 08:06
Lezah: hva faen jeg fant på da jeg skrev aner jeg ikke.

På fylla igjen? :)

+SirPlus+

Boccherini
BoccheriniInnlegg: 62819
04.09.12 08:34
Lezah: Jeg plukker opp Militærhistorie som regel når det kommer ut, og er iferd med å begynne å dra med noen eksemplarer av Levende Historie og så, da de har hatt noen temaer jeg syns er interresante. Har godtfolket noen favoritter? Og er kanskje noen av herrene selv bidragsytere i form av skriblerier?

Jeg har lagt merke til, under et par av mine høyst sjeldne kioskbesøk, at det er en stadig voksende flora av historieblader som til og med utgis på norsk.

De fleste fremstår for meg å være noe tabloide, men det er sikkert også meningen, og sikkert også en fordel med tanke på opplaget. Artiklene som jeg har lest er ikke akkurat dyptgående analyser, men gir derimot en helt grei og lettfattelig fremstilling av temaer som ikke-historikere kanskje ikke kjenner til fra før av.

I så måte er jo overnevnte flora en positiv sak, om disse bladene kan vekke historieinteresse hos en sjel eller ti så må jo det være en god ting.

Jeg er for !

oyvindherman
oyvindhermanInnlegg: 7120
04.09.12 11:11

Temaene i de mest tabloide bladene blir ofte litt for overfladiske for oss som er interessert fra før av, men det hender jo at noe dukker opp som er nytt for meg og som gir motivasjon til et internettsøk for å lære mer, i beste fall et bokkjøp.

Syns også det er litt dårlig at de direkteoversetter en del artikler fra andre språk, dermed blir språkføringen ikke akkurat bra.

Lezah
04.09.12 13:13
sirplus: På fylla igjen? :)

Nei, utrolig nok ikk :-P

Lezah
04.09.12 13:14
oyvindherman: Syns også det er litt dårlig at de direkteoversetter en del artikler fra andre språk, dermed blir språkføringen ikke akkurat bra.

Har du eksempler på hvilke blader som gjør slikt? Utrolig sært.

Lezah
04.09.12 13:16
Boccherini: Jeg har lagt merke til, under et par av mine høyst sjeldne kioskbesøk, at det er en stadig voksende flora av historieblader som til og med utgis på norsk.

I noen av de større Narvesene f. eks fins det også engelske, amerikanske og svenske historieblader. Livsfarlig for lommeboken å svinse innom de gangene flere av bladene har interessante temaer.

Jeg er også enig i at det ofte er relatovt overfladiske artikler, men personlig syns jeg slike er et greit utgangspunkt når jeg skal begynne å lese meg opp på noe jeg ikke kan. En gjennomgang av Indianer-krigene i USA på 4 sider ville derimot ikke vekket handleren i meg, e. eks.

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 18731
19.09.12 16:40
Lezah: Har godtfolket noen favoritter?

Jeg har akkurat lastet ned Military history tribune til min Ipad. Det er norsk og nokså populærhistorisk.

Lezah
19.09.12 16:51
Nødutgang: Jeg har akkurat lastet ned Military history tribune til min Ipad. Det er norsk og nokså populærhistorisk.

Det er vel den Militærhistorie gir ut? Anbefales den? Lese selv bladet i papirform.

Tordenskjold3
Tordenskjold3Innlegg: 16002
19.09.12 17:16

Kjøper BBC History om temaene på forsiden virker interessante, eventuelt Narvesen har salg på blader fra utlandet.

(Innlegget ble redigert 19.09.12 17:16)

Varulv2478
Varulv2478Innlegg: 13167
19.09.12 18:28
Boccherini: Jeg har lagt merke til, under et par av mine høyst sjeldne kioskbesøk, at det er en stadig voksende flora av historieblader som til og med utgis på norsk.

Godt for meg, men det kan også ha sammenhengning med at samfunnsutviklingen ikke lenge har den energiske pågangsvilje etter hvert som flere og flere blir eldre eller er i ferd med å pensjonere seg - tidsskrifter for de eldre har også eksplodert rett i været. Det er også skandinaviske tidsskrifter om båt, bil, traktor og annet av ren og skjær nostalgisk karakter. Vi har begynte å skue bakover i mye større grad enn på nåtiden eller fremtiden. Dermed var det naturlig å være opptatt av historie.

For tretti år siden var det et overdrevet fokus på fremtiden, nå er fokuset vendt mot fortiden.

Nødutgang
20.09.12 09:44
Lezah: Det er vel den Militærhistorie gir ut? Anbefales den?

http://www.militaryhistorytribune.com/

Greit nok men artiklene er bare på et par sider. Engelsken er lettlest og den har fine bilder.

Jeg lastet ned det nummeret som er på forsiden og likte veldig godt artikkelen om Chattanouga da jeg skal til på en bok om den amerikanske borgerkrigen snart.

Boccherini
BoccheriniInnlegg: 62819
21.08.13 10:32

Forleden dag kom jeg over en ny tilvekst til (historie-)magasinfloraen her til lands;

"Das Magazin für Militärgeschichte; Clausewitz".

Ambisiøst navn. Dessverre fikk jeg ikke sett noe i bladet, men tradisjonell, tysk, for ikke å si prøyssisk, grundighet burde jo borge for kvalitet.

Etter en kortfattet studie viser det seg at dette ligner mye på allerede eksisterende magasiner..

(Innlegget ble redigert 21.08.13 10:37)

Nødutgang
22.08.13 09:13
Boccherini: "Das Magazin für Militärgeschichte; Clausewitz".

Ajaj. Den skal sjekkes ut.

Lezah
22.08.13 09:18
Boccherini: "Das Magazin für Militärgeschichte; Clausewitz".

Jeg har sett dette i det siste selv, da jeg har vært ute og flydd en del det siste halvåret. Tysken min er litt shaky, eller "Geristen", som de sier der nede, men det virket jo interessant. Det gjør egentlig de fleste blader med samme tematikk for en nerd som meg.

Snublet også over et magasin som tok for seg Ville Vesten, men det har jaggu meg lurt seg ut av hukommelsen. Lurer på om det var denne, men moro var det lell å lese litt mer akademisk materiale om fordums legender.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg