Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Posten

NYTT TEMA
baldviking
baldvikingInnlegg: 22331
30.05.13 10:24

Min mor elsker å få post. Som liten jente lovet hun seg selv at hun skulle få masse post som voksen.

Postgangen på landet i Norge var så som så selv så sent som på 50-tallet. Man hentet posten selv på butikken eller jernbanestasjonen.

Den store utbyggingen av postkontor skjedde på 50 og 60-tallet, for å bli reversert på 90 og 2000-tallet. I dag er de fleste postkontor lagt ned. Posten er tilbake på butikken. 

Postens oppgaver har forsvunnet jevnt og trutt. Landpostbudene deler ikke lenger ut fete pengebunker i form av trygd. Regninger betales ikke lenger over skranke. Min mor bruker brevgiro. Hun er en av de siste. Staten vil ikke lenger sende ut skriv på papir. Epost og andre kommunikasjonsformer har tatt over for brev. Folk leser færre aviser og blader. Det er vel bare postordre og reklame som har holdt stand eller økt.

Jeg synes det er rart å tenke på at min mor antagelig vil oppleve postens gullalder (i form av utbygging av infrastruktur) og nedbygging/avvikling i nåværende form i sin levetid.

(Innlegget ble redigert 30.05.13 10:25)

ziogan
zioganInnlegg: 20875
30.05.13 12:34

Kjekt med post. Så en episode av Poirot, og der var det en fyr som fikk post flere ganger om dagen. Har det vært slik i Norge, montro? (Ikke at det hjalp da, han ble drept åkke som... :-) )

lyngunner
lyngunnerInnlegg: 1966
02.06.13 10:25

Det har vært omdeling av post 2 ganger daglig i Norge, i hvert fall i deler av Oslo. Nå er rutene for lange og budene for få til å kunne klare noe slikt, men i begynnelsen av mitt arbeidsliv hørte jeg gamlekara fortalte om at de tok trikken tilbake til budavdelinga etter endt rute for å begynne på'n igjen...

ziogan
zioganInnlegg: 20875
17.06.13 13:36

Huff, det hørtes demotiverende ut :-)

1769
1769Innlegg: 53464
18.06.13 08:58
ziogan: Huff, det hørtes demotiverende ut :-)
Lezah
LezahInnlegg: 63761
aasand
aasandInnlegg: 8134
Gubbenilia
GubbeniliaInnlegg: 2733
18.08.13 14:51

Posten vet i hvert fall å ta seg betalt. Fikk nettopp en pakke fra USA, og Posten tok kr. 261 inkl. mva for å legge ut for mva. Det er kanskje et system der Posten "snapper" utenlandspakker fra andre transportører for å kunne overprise sine tjenester? Andre transportører tar kr. 85 for denne tjenesten. Hva i he****te er så flottings med pakke levert av posten?.

moskos
moskosInnlegg: 14310
23.08.13 21:00
baldviking: Jeg synes det er rart å tenke på at min mor antagelig vil oppleve postens gullalder (i form av utbygging av infrastruktur) og nedbygging/avvikling i nåværende form i sin levetid.

Kanskje hun skulle få seg Digi-post?  Det har jeg hatt helt siden det kom, men det eneste jeg får der er post fra DNB som også kommer i nettbanken.....

Klikk for å gå tilbake til toppen