Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

SSSRs tapstall under WW2

NYTT TEMA
stalin2
stalin2Innlegg: 1628
29.07.13 20:15

Er det noen som vet hvor mange sovjetere som ble drept av de sovjetiske lederne under WW2. Vi vet jo at de sovjetiske tapene var enorme sammenlignet med de fleste andre land. Vi vet også at en del sovjetere hilste nazi-troppene som befriere, andre ble mistenkt for å være tysk-vennlige. En del av de etniske  gruppene i SSSR ble kollektivt drevet til Sibir og andre fjerntliggende områder i imperiet. Så jeg lurer på hvor stor andel av den sovjetiske befolkningen, quislinger og andre som ble myrdet av de sovjetiske militære.

stalin2
22.08.13 09:29

Ingen som vet? Opplever at det er skrevet lite om dette.

Så er det en annen sak at hadde den sovjetiske lederne bestått av humanister så ville også de sovjetiske tapene vært langt mindre...

Boccherini
BoccheriniInnlegg: 62800
22.08.13 10:03
stalin2: Ingen som vet? Opplever at det er skrevet lite om dette.

Jeg har sett både det ene og det andre tallet i ulike publikasjoner, men gitt sekretessen i Moskva er det jo ikke alltid like enkelt å fastslå det korrekte. 

Hvis vi titter litt i Wikipedia kan følgende leses (et av punktene under tabellen):

"Steven Rosefielde puts the war related demographic losses of the USSR from 1941 -45 at 22.0 to 26.0 million persons (7.8 million military and 14.2 to 18.2 million civilians). The actual wartime losses are higher because some persons who would have died peacefully actually perished as a result of the war.

Rosefielde estimated the actual military dead at 8.7 million men and 17.7 to 20.3 million civilians killed by the Nazis in the war- (exterminated, shot, gassed burned 6.4 or 11.3 million; famine and disease 8.5 or 6.5 million; forced laborer in Germany 2.8 or 3.0 million and 500,000 who did not return to USSR after war.) 

In addition to these war deaths Rosefielde also estimated the excess deaths attributed to the “total potential crimes against humanity” due to Soviet repression at 2.183 million persons in 1939-40 and 5.458 million from 1941-1945. The figures for losses due to Soviet repression do not include 1 million military deaths of men drafted from the Gulag into penal suicide battalions. 

Jeg vil anta at det er en viss feilmargin som må tas i betraktning her.

vatutin
vatutinInnlegg: 4345
23.08.13 17:52
stalin2: hadde den sovjetiske lederne bestått av humanister så ville også de sovjetiske tapene vært langt mindre...

Krig er vanligvis ikke en katalysator for humanistiske tanker og handlinger, uansett hvor eller hvem den rammer.

(Innlegget ble redigert 23.08.13 17:56)

moskos
moskosInnlegg: 14310
23.08.13 20:47

De sauset vel isammen tallene for krigsofre og KGB-ofre vil jeg tro, i tillegg så manipulerte de statistikken sin ved å regne inn befolkningen i Baltikum, det østlige Polen og Moldavia som de tok rett før krigen brøt ut, for å kamuflere hvor mange som be drept under Moskvaprosessene og av andre årsaker.

stalin2
24.08.13 00:28
vatutin: Krig er vanligvis ikke en katalysator for humanistiske tanker og handlinger, uansett hvor eller hvem den rammer.

Det har du rett i. Men jeg opplever at (sovjet)russiske ledere er/var langt mindre opptatt av å verne egne sivile og militære liv, enn hva vestlige makter er. Stalins regime var et terrorregime som langt på vei matchet Hitlers grusomheter. Underslår selvsagt heller ikke at Hitler drev en utryddelseskrig særlig mot russerne, som jeg oppfatter at Kreml besvarte langt på vei med samme mynt, også mot en del av de sovjetiske folkene de oppfattet som mindre lojale mot sovjetmakten.

sirplus
sirplusInnlegg: 1353
26.08.13 08:20
stalin2: Men jeg opplever at (sovjet)russiske ledere er/var langt mindre opptatt av å verne egne sivile og militære liv, enn hva vestlige makter er.

Vet ikke om det er dette du sikter til, men jeg husker fra min tid i kongens klær på 90-tallet at det ble nevnt at man i fhv. Warszawa-pakten la langt mere vekt på å lære opp soldatene i Geneve-konvensjonene enn det som var vanlig i vesten. Årsaken til dette var erfaringene fra 2vk - i en ny storkonflikt ønsket man å unngå å nok en gang møte en fiende som heller ville dø enn å la seg ta til fange.

+SirPlus+

Homo_Erectus
Homo_ErectusInnlegg: 22951
08.09.13 11:03
stalin2: Ingen som vet? Opplever at det er skrevet lite om dette. Så er det en annen sak at hadde den sovjetiske lederne bestått av humanister så ville også de sovjetiske tapene vært langt mindre...

Her er et par russiske artikler om dette. Hvis du ikke leser russisk, kan du bruke google-oversetteren som oversetter til et fullt forståelig, men svært merkelig norsk.

http://www.memory.senat.org/memorial/Grazhdanin-2.html

http://liewar.ru/content/view/231/21/1/3/

Klikk for å gå tilbake til toppen