Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lover mot holocaustfornektelse

NYTT TEMA
Up-the-ra
Up-the-raInnlegg: 3892
19.02.15 17:27

RazorBoy henviste til denne kronikken i Aftenposten i en annen tråd, men jeg synes temaet er såpass aktuelt at det fortjener en egen tråd.

Hva mener egentlig de forskjellige debattantene her inne om det å ha et lovverk mot holocaustfornektelse slik vi ser at blant annet Frankrike har? Har det noe for seg eller er det mer til skade enn gagn?

Jeg heller litt begge veier. Å skulle straffeforfølge folk som er hjernevasket har nok neppe noe for seg. I alle fall dersom deres offentlige holocaustfornektelse er begrenset til det å skrive blogginnlegg og lignende.

På en annen side har vi et lovforbud mot rasisme her i landet. Norge har også skrevet under en FN-konvensjon som sier at rasistiske og nazistiske organisasjoner skal være forbudt ved lov. Jeg tror muligens jeg heller mot at jeg er for en lovgivning som kan straffeforfølge personer som bruker holocaustfornektelse som et ledd i en kampanje som har som mål å skape mer jødehat i samfunnet. En sånn tolkning vil for eksempel ramme Vigrid, men ikke debattanter på VGD (så lenge deres aktivitet er begrenset til å fornekte holocaust her, uten at det er et ledd i en organisert nazi-kampanje selvsagt)

PS: Dette er ikke en tråd der vi skal diskutere holocaust, men holocaustfornektelse som fenomen. Dersom noen prøver å vri dette inn i samme spor som i holocaust-tråden vil jeg på det sterkeste anmode om at disse forsøkene enkelt og greit ignoreres. Vi trenger ikke en hel haug slike tråder.

Lezah
LezahInnlegg: 63761
19.02.15 17:36

Skrev om omtrent dette i didaktikkoppgaven min da jeg tok PPU.

Kan ikke stille meg bak et forbud av meninger og argumenter. Og å tro Holocaust ikke fant sted er ikke nødvendigvis rasistisk i seg selv. Oppfordring til vold blir jo noe annet.

Problemet mitt som historienerd er ikke de som skal påstå det aldri skjedde. Disse er i et så voldsomt mindretall at når David Irving er det nærmeste de kommer noen med faglig tynge som backer påstandene deres, så får man nesten bare nikke og smile. Det er verre med de som ikke tror Holocaust fant sted, men det skinner gjennom at de skulle ønske det faktisk gjorde det. Da er du ikke bare en idiot. Du er også et svin. Som er potensielt, i all fall i min bok, farlig.

(Innlegget ble redigert 19.02.15 17:37)

midgardsormen
midgardsormenInnlegg: 2099
19.02.15 17:49

Om noe skulle det vært forbudt å oppfordre til sensur på samme måte som det er forbudt å oppfordre til vold. Begge bærer intet annet enn uærlige hensikter bak seg.

Men rasismeparagrafen viser vel at det er her vi er på vei. Uautoriserte meninger skal skvises i det som mer og mer virker som en kamp for å nå tilbake til middelalderen først.

Up-the-ra
19.02.15 17:51
Lezah: Det er verre med de som ikke tror Holocaust fant sted, men det skinner gjennom at de skulle ønske det faktisk gjorde det. Da er du ikke bare en idiot. Du er også et svin. Som er potensielt, i all fall i min bok, farlig.

Men vil det være hensiktsmessig med noen form for straffeforfølgelse? Eller vil det bare gjøre vondt verre?

Stjerneeksemplet på det du snakker om her er vel Vigrid. Basert på ordvalg og interessefelt så føler jeg meg for eksempel veldig trygg på at debattanten Midgardsormen er mer enn tilknyttet denne gjengen. Jeg har faktisk en ganske klar mistanke om nøyaktig hvem det er også. Hvis denne mistanken stemmer så er det helt åpenbart at holocaustfornektelsen her inne er et ledd i en livsstil som handler om å spre jødehat og rasisme til flest mulig mennesker i dette landet. Det er derfor jeg mener at holocaustfornektelse i alle fall bør kunne være straffbart som en del av en større pakke.

Edit: For første gang på flere måneder skrev han jaggu meg et innlegg samtidig som jeg skrev mitt.

(Innlegget ble redigert 19.02.15 17:52)

baldviking
baldvikingInnlegg: 22331
19.02.15 22:29
Up-the-ra: Hva mener egentlig de forskjellige debattantene her inne om det å ha et lovverk mot holocaustfornektelse slik vi ser at blant annet Frankrike har?

Jeg ser ingen hensikt eller begrunnelser for et slikt eventuelt forbud. I mine øyne fremstår det som lett hysterisk, tåpelig og vil nærmest garantert kunne brukes til å påpeke at visse typer overgrep, mot visse typer mennesker, med en bestemt etnisk tilhørighet, vurderes som verre enn tilsynelatende tilsvarende overgrep mot andre typer mennesker, av annen etnisk tilhørighet. Noe det forøvrig gjøres i Frankrike av politisk islam. 

Up-the-ra
19.02.15 22:36

Det er et godt argument det du kommer med her. Men jeg vet likevel ikke om jeg synes det er godt nok. Som sagt så er det ikke bare holocaustfornektelsen i seg selv som bør kunne straffeforfølges, men mennesker som utgjør en risiko ved å bruke dette i en aktiv kampanje for å spre jødehat videre i Europa.

I USA har vel en eller annen rettsinstans fastslått at kreasjonisme er en form for svindel. Jeg synes ikke det er helt urimelig å si det samme om holocaustfornektelse på et visst nivå. 

Men som sagt så er jeg langt fra sikker i min sak.

Lezah
19.02.15 23:29
Up-the-ra: Men vil det være hensiktsmessig med noen form for straffeforfølgelse? Eller vil det bare gjøre vondt verre?

Usikker. Som sagt syns jeg bare de er skumlere enn "Jeg har sett i en blogg at det er sådd tvil"-gjengen. 

Å hate og å være rasist er bare idioti. Isolert sett. Oppfordring til vold, om det så er religion eller rasisme som ligger bak, bør være straffbart.

(Innlegget ble redigert 19.02.15 23:31)

TollefTruls
TollefTrulsInnlegg: 5358
23.02.15 10:04

Toskeskap som å fornekte holocaust skal selvsagt ikke være straffbart. Anbefaler å lese Christopher Brownings bok om Police battalion 101 hvordan vanlige menn ble bødler. Vanligvis forbinder mange holocaust med gassing og brenning av lik. Jeg vet at Daniel Goldhagen har skrevet bok fra de samme kildene som Browning. Skal få meg denne da de konkluderer litt ulikt hvordan en slik forvandling kan skje. Altså fra "vanlig" mann i gata til et instrument i massedrap.

(Innlegget ble redigert 23.02.15 10:10)

Up-the-ra
24.02.15 14:53
Lezah: Usikker. Som sagt syns jeg bare de er skumlere enn "Jeg har sett i en blogg at det er sådd tvil"-gjengen.
Å hate og å være rasist er bare idioti. Isolert sett. Oppfordring til vold, om det så er religion eller rasisme som ligger bak, bør være straffbart.

Og i en del prominente holocaust-fornektende miljøer er også holocaustfornektelsen en underliggende oppfordring til vold, all den tid det tas til inntekt for et syn om at islam/den hvite rasen er under angrep fra en jødisk konspirasjon.

Som sagt, det er ikke folk som har lest en blogg jeg snakker om her. Jeg tenker på folk som bruker holocaustfornektelse aktivt for å rekruttere folk til rasekrigen sin.

Up-the-ra
24.02.15 14:54
TollefTruls: Toskeskap som å fornekte holocaust skal selvsagt ikke være straffbart.

Ikke i seg selv nei.

Lezah
24.02.15 15:48
Up-the-ra: Og i en del prominente holocaust-fornektende miljøer er også holocaustfornektelsen en underliggende oppfordring til vold, all den tid det tas til inntekt for et syn om at islam/den hvite rasen er under angrep fra en jødisk konspirasjon.

Tja, har jo sett blitzere kaste stein på bilen til Irving slik at han ikke fikk delta på en tilstelning her i Norge for noen år siden, så alle kan egentlig utnytte det meste som påskudd for idioti.

De miljøene du beskriver vil aldri kues av at ytringsfriheten deres innskrenkes uansett. Og jmf "underliggende trusler", så kan det å tolke seg frem til forbud kan være en slippery slope som potensielt kan brukes til mye rart.

sirplus
sirplusInnlegg: 1353
26.02.15 08:52

Slutter meg til dem som mener forbud mot holocaustbenektelse er noe tull. Det er jo bare å se hvordan husnazistene her på forumet jevnlig drar fram lover mot holocaustfornektelse som et argument; "siden det er forbudt må jo det bety at noen har noe å skjule?!?"

Samtidig har jeg ikke helt trua på menneskeheten for tiden, og er ikke sikker på at det nødvendigivis vil være sannheten som vinner fram i en fri og åpen diskusjon.

+SirPlus+

DMoriarty
DMoriartyInnlegg: 571
26.02.15 10:01
sirplus: Slutter meg til dem som mener forbud mot holocaustbenektelse er noe tull. Det er jo bare å se hvordan husnazistene her på forumet jevnlig drar fram lover mot holocaustfornektelse som et argument; "siden det er forbudt må jo det bety at noen har noe å skjule?!?"

Dessuten er argumentene deres så hinsides at det er en fordel å få dem frem i lyset for fri og åpen debatt.

Nei, man trenger ingen lover mot holocaustfornektelse.

Up-the-ra
26.02.15 11:22

For deg, meg og de aller fleste andre er "argumentene" deres helt hinsides enhver fornuft. Problemet er bare den lille andelen som er kapable til å bli lurt av den typen hjernevask. I de rette miljøene kan disse være farlige. 

Nå er jeg dog ikke så naiv at jeg tror et forbud vil løse dette problemet en gang for alle. Men det vil gjøre det vanskeligere for ekstremister med en skummel agenda å spre budskapet sitt, og dermed kanskje hindre dem i å komme i kontakt med en del mennesker.

(Innlegget ble redigert 26.02.15 11:22)

Lezah
26.02.15 13:42
Up-the-ra: Nå er jeg dog ikke så naiv at jeg tror et forbud vil løse dette problemet en gang for alle. Men det vil gjøre det vanskeligere for ekstremister med en skummel agenda å spre budskapet sitt, og dermed kanskje hindre dem i å komme i kontakt med en del mennesker.

Samtidig vil det å forby noe gjøre det mer mystisk og kanskje forlokkende for mange personer. At de tvinges til å fortsette med sitt i det skjulte er heller ikke noe som nødvendigvis er positivt. For de kommer ikke til å slutte. da er det bedre at de konfronteres i åpen debatt og motbevises.

Whit
WhitInnlegg: 11471
26.02.15 14:44

Det er meningsløst å forby Holocaustbenektelse. Folk må ha lov til ytre seg, uansett hvor bisarre meninger de ønsker å bringe til torgs.

I den grad ytringer er støtende (som f. eks påstandene om at jødene selv har fingert Holocaust), dekkes det av annet lovverk.

perchri
perchriInnlegg: 10449
02.03.15 21:53
Up-the-ra: Hva mener egentlig de forskjellige debattantene her inne om det å ha et lovverk mot holocaustfornektelse slik vi ser at blant annet Frankrike har? Har det noe for seg eller er det mer til skade enn gagn?

..tullball. Enhver får vel ha sine meninger, både innvendig og utvendig. Folk får tåle å høre andres syn.

Up-the-ra
03.03.15 13:05

Holocaust er ikke en "mening", det er et historisk faktum. Like tåpelig som å "mene" at jorda er flat.

Klikk for å gå tilbake til toppen