Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fra Damaskus til Cordoba

NYTT TEMA
baldviking
baldvikingInnlegg: 22331
09.03.15 00:01

Hvor mye nærmere en historisk spenningsroman fra virkeligheten kommer vi enn Abd al-Rahman I :-) ?

(Innlegget ble redigert 09.03.15 00:02)

Up-the-ra
Up-the-raInnlegg: 3892
09.03.15 11:46

"Mother: Berber Concubine".

Har vi funnet opphavet til utskjellelsen "mora di er ei hore" her?

baldviking
09.03.15 13:15
Up-the-ra: Concubine

Det er sånt som hører med ;-) Kong Sverre påsto seg også å være sønn av en tilfeldig elskerinne av Kong Sigurd Munn :-) 

Jeg er litt usikker på haremshiarkiet hos Umayadene, men konkubine var helt sikkert offisielt annerkjent. 

(Innlegget ble redigert 09.03.15 13:16)

Up-the-ra
10.03.15 13:30
baldviking: Det er sånt som hører med ;-) Kong Sverre påsto seg også å være sønn av en tilfeldig elskerinne av Kong Sigurd Munn :-)
Jeg er litt usikker på haremshiarkiet hos Umayadene, men konkubine var helt sikkert offisielt annerkjent.

At elskerinner i en eller annen form er anerkjente er nok heller regelen enn unntaket på denne tiden. I norrøn tid hadde vi jo frillene. Frilleforholdene hadde en slags formell status, men hvilke rettigheter avkommene hadde er jeg litt usikker på. De sto nok bak sønnene fra "hovedkona" i arverekkefølgen i alle fall.

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 69635
12.03.15 09:40
baldviking: Hvor mye nærmere en historisk spenningsroman fra virkeligheten kommer vi enn Abd al-Rahman I :-) ?

Det er en del andre historiske skikkelser som også har omtumlende karrierer med nærmest filmatiske spenningskurver, som f.eks. Justinian II, Djengis Khan eller Babur, men jeg er enig i at grunnleggeren av kalifatet i Cordoba hadde et nokså unikt liv.

Up-the-ra
12.03.15 10:47

Hadde det ikke vært kult om vi kunne fått flere filmer av disse typene fra Hollywood? En avveksling fra de sedvanlige krigsfilmene hadde ikke vært å forakte.

Hva med en film om Hernan Cortes og Moctezuma der vi følger to parallelle historier frem til de møtes? 

baldviking
13.03.15 00:01
Up-the-ra: Hadde det ikke vært kult om vi kunne fått flere filmer av disse typene fra Hollywood? En avveksling fra de sedvanlige krigsfilmene hadde ikke vært å forakte.

Alle de nevnte var rimelig tungt involvert i krig, da...?

Up-the-ra
13.03.15 00:06

Ikke Vietnam eller WWII. Var det jeg hintet til.

Diclotican
DicloticanInnlegg: 6409
18.03.15 00:12
Artaxerxes: Det er en del andre historiske skikkelser som også har omtumlende karrierer med nærmest filmatiske spenningskurver, som f.eks. Justinian II, Djengis Khan eller Babur, men jeg er enig i at grunnleggeren av kalifatet i Cordoba hadde et nokså unikt liv.

Artaxerxes

Fasinerende - den godeste Justinian II i alle fall - men også de andre hadde ganske unike liv - ofte fra små kår - til høye verv - kongeverv til og med - og som kom til og sette sine spor i historien...

Takk for infoen om Justinian II som på en måte formet det bysantiske riket - Selv om han på ingen måte var noen Justinian Den Store...

Diclotican

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 69635
18.03.15 00:26

Vår egen Harald Hardråde hadde jo også et liv som noen norske filmskapere burde filmatisert for lengst...

Også for eksempel Zhu Yuanzhang, som var sønn av fattige bønder, og selv levde som en vandrende tiggermunk før han ble leder for en røverbande, og etter hvert leder for et opprør som veltet det mongolske Yuan-dynastiet. Så grunnla han Ming-dynastiet, og hersket som keiser Hongwu over Kina i 30 år.

Klikk for å gå tilbake til toppen