Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Veiviseren

NYTT TEMA
baldviking
baldvikingInnlegg: 22331
06.02.16 23:38

Rent bortsett fra at det er en fantastisk film - hvor historisk korrekt er den? Hadde samer krigere? Ble de plyndret? Var de ikke for beskyttet av natur, avstander, mangel på bosettinger og lite antall, til at kontakten begrenset seg til handel og en viss beskatning av skinn og annet?

Organisert krig var slik jeg har forstått det, ikke mulig nord for aksen Nidaros-Åbo i middelalderen.

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 18718
07.02.16 09:29

Det var ihvertfall populært å kreve inn skatt fra dem.

Tormund
TormundInnlegg: 26909
07.02.16 09:34
baldviking: hvor historisk korrekt er den?

Den er basert på et gammelt sagn. Så historien er vel omtrent like sann som de historiene man får servert i verdens mest kjente eventyrbok, bibelen.

Lezah
LezahInnlegg: 63761
08.02.16 11:10
baldviking: Hadde samer krigere? Ble de plyndret?

Hvilke andre folkeslag levde der oppe samtidig, da? Tsjudene er vel fienden i filmen, men jeg vet egentlig nada om hvorvidt de hang oppi Finnmark. Ville også vært ganske rart om ikke samer en gang iblant hadde feider med hverandre.

Up-the-ra
Up-the-raInnlegg: 3892
08.02.16 20:02
Lezah: Hvilke andre folkeslag levde der oppe samtidig, da? Tsjudene er vel fienden i filmen, men jeg vet egentlig nada om hvorvidt de hang oppi Finnmark. Ville også vært ganske rart om ikke samer en gang iblant hadde feider med hverandre.

Fra Wikipedia, som jo som kjent alltid har rett:
"I russiske legender er tšuudi typisk opphøyde, vakre og "med bleke øyne". Etymologisk kan tsjude forbindes med flere gamle østslaviske ord som tsjuzoi for 'fremmed', tsjudnji for 'merkelig', tsjud for 'rar', eller tsjudnji for vidunderlig.

I komienes folklore-tradisjon har ordet tsjude betegnet ulike skikkelser som (1) Komi-helter og hedninger; (2) Gammel-troende; (3) andre folkeslag enn komiene selv; (4) røvere"

Tsjudene som nevnes i sagnet filmen er basert på trenger tydeligvis ikke å være de historiske tsjudene. Litt på samme måte som våre oldeforeldre ikke nødvendigvis snakket om romanifolket når de omtalte kjeltringer og folk de ikke likte som tatere.

Tipper det er som du sier at det er snakk om en samisk gruppe som angriper en annen. Om de snakket ulike varianter av samiske språk så ville vel det kunne forsterke følelsen av at dette var noen skikkelig fremmede.

Edit: Ser nå at komiene bor ved Ural. Av en eller annen grunn innbilte jeg meg at det var en samisk gruppe. Men poenget står vel likevel.

Edit II: Er det gitt at den opprinnelige historien må ha gått for seg i Finnmark? Det kan vel like gjerne være hendelser nærmere tsjudenes kjerneområder?

(Innlegget ble redigert 08.02.16 20:11)

Up-the-ra
08.02.16 20:12
baldviking: Organisert krig var slik jeg har forstått det, ikke mulig nord for aksen Nidaros-Åbo i middelalderen.

Nå er det lenge siden jeg har sett filmen. Er ikke plottet at en samisk gruppe blir brått og uventet overfalt av noen fremmede krigere? Altså ikke organisert krig slik vi (vel, i alle fall jeg) forstår begrepet?

Organiserte plyndringstokter er vel langt enklere enn krig?

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 84397
08.02.16 20:26
baldviking: Rent bortsett fra at det er en fantastisk film - hvor historisk korrekt er den? Hadde samer krigere? Ble de plyndret? Var de ikke for beskyttet av natur, avstander, mangel på bosettinger og lite antall, til at kontakten begrenset seg til handel og en viss beskatning av skinn og annet? Organisert krig var slik jeg har forstått det, ikke mulig nord for aksen Nidaros-Åbo i middelalderen.

Den historien dreier seg vel helst om finnogrupper som går til angrep på samer, mest sannsynlig i grenseområdene mellom dagens Norge, Finland og Russland. Blant disse gruppene spekuleres det jo også i om kvenene allerede hadde vært inne i Norge i noen århundrer.

Lezah
LezahInnlegg: 63761
08.02.16 22:11
Up-the-ra: Edit II: Er det gitt at den opprinnelige historien må ha gått for seg i Finnmark? Det kan vel like gjerne være hendelser nærmere tsjudenes kjerneområder?

Nei du kan så si, alltid bare trodd det var langt oppi nord i dagens Norge men det har jeg egentlig ikke belegg for ved litt ettertanke.

Tormund
08.02.16 22:24
Lezah: Nei du kan så si, alltid bare trodd det var langt oppi nord i dagens Norge men det har jeg egentlig ikke belegg for ved litt ettertanke.

Med tanke på at han leder de mot kysten så er ikke det utenkelig. 

Jeg vil tro at han leder de i fra finnmarksvidda til kysten av Finnmark eller Troms.

(Innlegget ble redigert 08.02.16 22:24)

Up-the-ra
08.02.16 22:29
Tormund: Med tanke på at han leder de mot kysten så er ikke det utenkelig.
Jeg vil tro at han leder de i fra finnmarksvidda til kysten av Finnmark eller Troms.

Hvorfor ikke mot Østersjøen? Eller til en av de digre innsjøene i Finland?

Jeg spør av nysgjerrighet altså, ikke retorisk eller noe.

(Innlegget ble redigert 08.02.16 22:30)

Tormund
08.02.16 22:37
Up-the-ra: Hvorfor ikke mot Østersjøen? Eller til en av de digre innsjøene i Finland?

Siden det er et gammelt sagn som ble fortalt av samer gjennom generasjoner så kan man jo ikke være sikker på hvor det stammer fra.

Samer er et nomadefolk, så det kan jo være hele nordkalotten. Tsjuder ble sagt å komme østfra, Finland eller Russland.

I filmen er det helt klart norsk kyst som blir skildret. 

Up-the-ra
08.02.16 22:43
Tormund: Siden det er et gammelt sagn som ble fortalt av samer gjennom generasjoner så kan man jo ikke være sikker på hvor det stammer fra.
Samer er et nomadefolk, så det kan jo være hele nordkalotten. Tsjuder ble sagt å komme østfra, Finland eller Russland.
I filmen er det helt klart norsk kyst som blir skildret.

I filmen er det kanskje det, men jeg tenkte på sagnet. Vi diskuterer tross alt den historiske korrektheten her ;)

Det jeg tenkte var at siden tsjudene levde et stykke fra Finnmark så er vel Østersjøen eller en finsk innsjø mer sannsynlig? Wikipedia sier at de holdt til i Finland, Estland og Nordvest-Russland. Om de kom østfra så er kanskje ikke teorien om at de plyndret i Finnmark altfor far fetched det heller?

En annen teori er jo at det er først i senere tid at tsjudene har blitt en del av sagnet. Og da kan det jo ha foregått hvor som helst...

Tormund
08.02.16 22:56
Up-the-ra: I filmen er det kanskje det, men jeg tenkte på sagnet. Vi diskuterer tross alt den historiske korrektheten her ;)

Fikk lyst til å se filmen igjen, må være over 10 år siden sist.

Prøvde å google litt for å finne litt mer info om sagnet om veiviseren. 

Her er en god artikkel jeg fant som avisen Nordlys publiserte i 2007. Skrevet av Roald Larsen, Førsteamanuensis ved Høgskolen i Tromsø.

(Innlegget ble redigert 08.02.16 22:57)

Klikk for å gå tilbake til toppen