Jeg ser ikke at det fremkommer alvorlige faktafeil der. Det meste av tråden er om hendelser og årsakssammenhenger som ikke vedkommer filmen.
Selvsagt kommer det an på hvilket perspektiv man anlegger.
F.eks er innvendingen om at regjeringen Nygårdsvold ikke var dårligere forberedt på krig enn de borgerlige regjeringene før dem, noe jeg kan overveie som vesentlig, for om man anlegger det perspektivet, blir det en faktafeil. Men om man ser regjeringens opptreden i filmen som uttrykk for at norske politikere og Norge var skuffende dårlig forberedt på krig (som nesten alle land var...), blir fremstillingen av regjeringen ikke en alvorlig faktafeil i mine øyne. Kong Håkon VII fremstår heller ikke som forberedt på krig, og full av tvil og rådløshet.
Man kan kanskje innvende at Poppes fremstilling er vel farvet av hvordan nordmenn flest så på regjeringen i 1945.
I tillegg fremstår hele tråden som dum fordi den starter med en påstand om at noen har en politisk hensikt med filmen. Poppe har selvsagt ingen annen hensikt enn å tjene penger. Dette er en komersiell film.
Hadde jeg sett den tråden først, ville jeg ikke ha postet her på Historie. Det beklager jeg.