Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

RIP Philip Kerr / Bernie Gunther

NYTT TEMA
franzsigel
franzsigelInnlegg: 15178
24.03.18 13:48

Siden Kerr og hans Bernie Gunther-bøker har blitt nevnt og anbefalt en del ganger på dette forumet, synes jeg denne triste nyheten passer bedre her enn på litteraturforumet.

https://www.theguardian.com/books/2018/mar/24/philip-kerr-author-of-bernie-gunther-novels-dies-aged-62

Meget trist nyhet dette her - ikke mange krimforfattere som har klart å holde kvaliteten oppe i like mange bøker som det Kerr har gjort i sin serie om Bernie Gunther.

Skal du lese bare 1 historisk kriminalroman fra nazi-Tyskland i påsken så kan jeg absolutt anbefale Kerr. Så får vi heller snu oss mot Volker Kutscher om man ønsker mer krigskrim i fremtiden.

Blir nesten litt trist å lese denne her når den dukker opp...
https://www.penguinrandomhouse.com/books/319146/greeks-bearing-gifts-by-philip-kerr/9780399177064/

(Innlegget ble redigert 24.03.18 13:52)

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 69184
25.04.18 09:49

Triste nyheter, som da hans jevnaldrende, Iain Banks, døde av kreft for 5 år siden.

Har begynt på Greeks Bearing Gifts nå. Det virker for øvrig som om han rakk å gjøre ferdig enda en bok om Bernie, visstnok med tittelen Metropolis, som utkommer våren 2019.

Det er også snakk om en tv-serie på HBO, produsert av Tom Hanks, og muligens med Woody Harrelson i hovedrollen.

(Innlegget ble redigert 25.04.18 09:52)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15178
02.10.19 13:23
Artaxerxes: visstnok med tittelen Metropolis, som utkommer våren 2019

Da har jeg endelig fått lest ferdig "Metropolis", og det var absolutt et veldig verdig punktum på serien. Kanskje faktisk en av de aller beste av bøkene som har kommet etter den originale "Berlin Noir"-triologien, og det er ganske sterkt da jeg synes Kerr stort sett har levert meget bra kvalitet gjennom hele serien til tross for å nesten har produsert en bok i året siden serien startet opp igjen.

Ekstra trist å innse at Kerr fort kunne hatt 8-10 Bernie Gunther-bøker til i seg, og nesten en hel Weimar-republikk (for ikke å snakke om første verdenskrig) å skrive om.

Får håpe det fortsatt blir noe av HBO-serien. Hvis ikke får vi trøste oss med Gereon Rath og Babylon Berlin.

Uanett - Metropolis kan anbefales på det varmeste. Men se for all del Fritz Lang's "M" først (om man ikke alt har sett den). Det bør man strengt tatt gjøre uansett, da filmen er fantastisk til tross for å være laget alt i 1931...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg