Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

WW1 på BBC: They Shall Not Grow Old

NYTT TEMA
franzsigel
franzsigelInnlegg: 15107
14.11.18 21:56

Noen har kanskje fått med seg at Ringenes Herre-regissør Peter Jackson har laget dokumentar-film fra 1. verdenskrig som ble vist på BBC 11 november.

Og denne vil du absolutt ha med deg. Halvannen time med gamle britiske veteraner som prater om opplevelsene sine, mens fargelagt arkivfilm snurrer i forgrunnen. Og dette er fargelegging og filmrestaurasjon i en helt annen divisjon enn noe annet jeg har sett fra denne tiden. Nærmere 1916 kommer vi neppe med det første. Og det er kanskje en god ting.

Klarer du å overbevise BBC om at PC'en din befinner seg i UK, er programmet tilgjengelig på BBC iPlayer fram til søndag. Og er du ikke der, så får vi håpe at NRK kjøper inn denne filmen (skjønt jeg ville ikke hatt for store forhåpninger til det, siden første verdenskrig naturlig nok har et begrenset publikum her hjemme).

Fra The Guardian:

They Shall Not Grow Old review – an utterly breathtaking journey into the trenches

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 17174
15.11.18 18:42
franzsigel: Nærmere 1916 kommer vi neppe med det første. Og det er kanskje en god ting.

Takk for tips.

En krig som kanskje ikke har fått nok oppmerksomhet i Norge. En grunn er sikkert vår manglende deltakelse og at den fremstår som en statisk, unødvendig konflikt. Sannheten er den motsatte etter min mening. Jo mer jeg leser om den, jo mer interessant fremstår den.

Mitt tips blir å oppsøke museer. Skulle dere være i midt-vesten er det nasjonale museet absolutt verd ett besøk. 

https://www.theworldwar.org/

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester