Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vikinger utenfor Costa Rica?

NYTT TEMA
annmag
annmagInnlegg: 8060
19.11.18 21:05

Jeg var i Puntarenas (Costa Rica) for noen år siden, og kom i snakk med en eldre mann som sa at det skulle ligge et vikingskip på havbunnen like utenfor byen.  

Han sa videre at det noe tid tidligere hadde vært noen franske forskere der og undersøkt området.

Var ikke så mye mer vi fikk snakket, for jeg måtte rekke en buss, men han fortalte meg dette da jeg sa jeg var fra Norge.

Noen som vet noe som helst om dette?

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2678
19.11.18 22:04

Vet ikke så mye om det, men jeg ble fortalt av min lærer på spanskkurs i Mexico for en del år tilbake at det skulle finnes mange spor etter vikingene i landet.

Har aldri sett noen offisielle kilder på at vikingene var i Mellom-Amerika, men det går tydeligvis historier blant folk at vikingene var der. Egentlig naturlig å utforske sørligere deler av kontinentet når de først tok seg til New Foundland.

Langveg
LangvegInnlegg: 13830
19.11.18 22:13
annmag: Jeg var i Puntarenas (Costa Rica) for noen år siden, og kom i snakk med en eldre mann som sa at det skulle ligge et vikingskip på havbunnen like utenfor byen. Han sa videre at det noe tid tidligere hadde vært noen franske forskere der og undersøkt området. Var ikke så mye mer vi fikk snakket, for jeg måtte rekke en buss, men han fortalte meg dette da jeg sa jeg var fra Norge. Noen som vet noe som helst om dette?

Då eg var ein forviten gutunge, spurde eg nokre arbeidarar som grov eit hol i Vidarsgate i Oslo, kva dei dreiv med. -Vi leitar etter skatten til til vikingen Vidar, var svaret. Og vi gurtane trudde det. Sidan har det gått opp for meg at arbeidarane nok ikkje var så gode i Snorremytar  som ein hadde trudd: Vidar var ingen viking, men ein ås(gud), den sterkaste i gjengen etter Tor, og blant dei som overlevde Ragnarok.  Skal tru om ikkje mannen du møtte i Costa Rica, ville ha litt moro med ein naiv gringo ...

(Innlegget ble redigert 19.11.18 22:14)

annmag
20.11.18 00:15
RazorBoy: jeg ble fortalt av min lærer på spanskkurs i Mexico for en del år tilbake at det skulle finnes mange spor etter vikingene i landet. Har aldri sett noen offisielle kilder på at vikingene var i Mellom-Amerika, men det går tydeligvis historier blant folk at vikingene var der.

Merkelige greier at det ikke er mulig å finne noe info om dette.  

Ville jo tro at ekspertisen på vikingtiden også har hørt disse historiene.  Hvis det attpåtil skulle finnes spor, så er det enda rarere....for meg.

annmag
20.11.18 00:18
Langveg: ville ha litt moro med ein naiv gringo ...

Nei, det er jeg sikker på ikke var tilfelle.  Jeg sier ikke at det ligger et vikingskip der, men at han trodde på det han fortalte er jeg sikker på. 

Kan vi ikke heller holde oss til det jeg spør om? (Joda, jeg vet du har spilt inn at det er en tullehistorie, men kan vi ikke droppe akkurat det?)

baldviking
baldvikingInnlegg: 22330
21.11.18 12:52
RazorBoy: Egentlig naturlig å utforske sørligere deler av kontinentet når de først tok seg til New Foundland.

Er det egentlig naturlig? New Foundland kan vel ha vært en naturlig grense for hvor langt det var praktisk mulig å komme seg med vikingenes skip og forsyninger? 

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 42110
21.11.18 21:01
baldviking: Er det egentlig naturlig? New Foundland kan vel ha vært en naturlig grense for hvor langt det var praktisk mulig å komme seg med vikingenes skip og forsyninger?

Sagaene forteller vel om at de overvintret der og således var det fullt mulig å skaffe seg nye forsyninger til videre sørlig kurs. Og skipene hadde nok heller ingen problemer som ikke kunne fikses på veien.

Hovedproblemet var vel antallet de kunne mønstre. Basen for disse turene til New Foundland var Grønland og Island og der var det begrenset med mannskaper til en virkelig kolonisering av Amerika. De måtte ha brukt mye ressurser på å skaffe seg fotfeste som de kunne holde mot de innfødte og selv om de kunne klare å smitte dem med dødelige sykdommer, som skjedde 500 år senere, så var det fortsatt mange flere innfødte enn det vikingene kunne mønstre og en kolonisering av fastlandet ville vært bare temporært.

For å nå ned til Costa Rica måtte de brukt mange tiår med støttepunkt lenger og lenger sør og kanskje hundre år med en jevn strøm av nye vikinger fra Europa.

Foruten eventuelle smittsomme sykdommer de kunne brukt som våpen var det i hovedsak at de hadde jernvåpen som var deres overtak i våpenteknologi. 500 år senere var det våpentekniske overtaket europeerne hadde vesentlig større med kanoner og musketter. I tillegg var bruk av hest i krig vesentlig mer utviklet enn hos oss.

Så det er naturlig at man ikke nådde lenger men etter min mening først og fremst på grunn av mannskapmangel. Det var rett og slett for få folk på Grønland og Island og for lite som den nye verden kunne øyensynlig tilby som ikke den gamle verden allerede hadde og som kunne lokket mange folk fra Europa til en slik dristig reiser.

protus
protusInnlegg: 5500
13.12.18 02:17
annmag: Jeg var i Puntarenas (Costa Rica) for noen år siden, og kom i snakk med en eldre mann som sa at det skulle ligge et vikingskip på havbunnen like utenfor byen.

En bonde eller noe slikt på hjemstedet mitt skal visstnok ha trodd det samme. Vikingskip på gården hans. Fordi en haug ga assosiasjoner, hvis det var slik.

(Innlegget ble redigert 13.12.18 02:18)

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 8752
16.12.18 23:45
annmag: Jeg var i Puntarenas (Costa Rica) for noen år siden, og kom i snakk med en eldre mann som sa at det skulle ligge et vikingskip på havbunnen like utenfor byen. Han sa videre at det noe tid tidligere hadde vært noen franske forskere der og undersøkt området. Var ikke så mye mer vi fikk snakket, for jeg måtte rekke en buss, men han fortalte meg dette da jeg sa jeg var fra Norge. Noen som vet noe som helst om dette?

Man må selvsagt legge fram bevis for en slik påstand, men helt usannsynlig er den ikke. Det vanskeligste var å ta seg over atlanteren, det å følge kysten sørover når en først var nådd Amerika er i sammenligning en smal sak.

Det er mange historier ifra Sør- og mellomamerika om skjeggede folk (Søramerikanerne har ikke skjedd), bl.a. "Viracocha" i Peru. Jeg tror det er mer sannsynlig at noen av vikingene dro sørover enn at de ikke gjorde det.

Dette er forøvrig ikke nye tanker, Kåre Prytz skrev boka Vestover før Columbus som handler om dette temaet.

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 8752
17.12.18 21:21

DNA-resultater fra langskaller funnet i Peru og Bolivia samsvarer med tilsvarende funn ved Svartehavet.

Ancient Elongated Skulls Of Peru And Bolivia Full Lecture

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester