Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forskjellen på Gestapo, SD,SIPO osv.

NYTT TEMA
Metalman666
Metalman666Innlegg: 11055
30.07.19 15:25

En ting jeg ikke helt forstår med Hitler-Tyskland er de mange forskjellig organisasjonene som Gestapo, SD(Sicherheitsdienst), SIPO(Sicherheitspolizei) og forskjellen på deres funksjoner. Hva er forskjellen på Gestapo, SD og SIPO og deres funksjoner i forhold til hverandre? Slik jeg forstår det drev de alle etteretningsarbeid for Hitler regimet.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22616
30.07.19 20:43
Metalman666: En ting jeg ikke helt forstår med Hitler-Tyskland er de mange forskjellig organisasjonene som Gestapo, SD(Sicherheitsdienst), SIPO(Sicherheitspolizei) og forskjellen på deres funksjoner. Hva er forskjellen på Gestapo, SD og SIPO og deres funksjoner i forhold til hverandre? Slik jeg forstår det drev de alle etteretningsarbeid for Hitler regimet.

Gestapo var vel strengt tatt en avdeling i SIPO så vidt jeg har forstått. Eller rettere sagt, I 1936 ble Gestapo, slått sammen med Ordenspoliti og Kriminalpoliti. Og SIPO ble det overordnete organet for disse tre enhetene. Formelt ble SIPO oppløst i 1939. Og de tre organene ble lagt under det nyopprettede Kontoret for rikets sikkerhet, RHSA. SIPO var dog i bruk på lokalt nivå. Mener blant annet i Norge.

(Innlegget ble redigert 30.07.19 20:49)

vif_support
vif_supportInnlegg: 7095
30.07.19 22:22

RHSA var det overordnede organet for sivilt politi og etterretning. Tidligere leder i SD, og tysklands farligste mann, Reinhard Heydrich var leder. Han ønsket også kontroll over Abwehr.(Militær etterretning) Admiral Wilhelm F. Canaris som var sjef for Abwehr, så på Reinhard Heydrich som "brutal fanatiker" (Heydrich var mannen bak den 'endelige løsningen' og innsatsgruppene). Abwehr kom under RHSAs kontroll i 44 da Canaris ble arrestert etter misstanke om deltagelse i attentatforsøket mot Hitler. (Dette fikk forøvrig ikke Heydrich oppleve da SOE agenter fikk has på ham i 42)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15183
01.08.19 09:50
Metalman666: Hva er forskjellen på Gestapo, SD og SIPO

Det er ganske forvirrende, da disse organisasjonene ofte overlappet hverandre og strukturene i sikkerhetsapparatet naturlig nok endret seg en rekke ganger mellom 1933 og 1945.

I tillegg til innleggene over, kan jeg jo legge til at Gestapo var en del av det ordinære tyske politiet, og eksisterte også før 1933 under andre navn som avdelinger i det Preussiske politi (og tilsvarende avdelinger i de øvrige tyske delstatene). Kan vel kanskje sammenlignes med "Overvåkingspolitiet" - POT/PST dagens Norge.

SD på sin side var en avdeling av partiet NSDAP, og også underlagt SS.

I tillegg har vi selvsagt militære etterretning/sikkerhetstjenester underlagt Wehrmacht (gjerne kalt Abwehr, men har har vi jo også marinen og luftwaffe egne organisasjoner, feltgendarmeriet, samt Fremde Heere Ost/West og sikkert utallige andre avdelinger).

Og dermed får vi forvirringen med organisasjoner som opprinnelig er underlagt den tyske staten, enkelte delstater, forsvaret, nazi-partiet og SS, og forskjellige forsøk på å koordinere og integrere disse til tider overlappende organisasjonene.

Enda mer forvirrende blir det etter krigsutbruddet de de ymse sikkerhetstjenestene hadde forskjellige funksjoner i de okkuperte territoriene enn de hadde hjemme i Tyskland (og de forskjellige okkuperte territoriene er alle organisert på forskjellige måter).

Nå er det jo mange som hevder at dette var særegent for Nazi-Tyskland hvor Hitler ikke bare tillot men også oppfordret til privat imperiebygging blant sine underordnete, slik at man fikk overlappende og lite effektive strukturer. Men egentlig er det vel bare den ekstra forvirringen mellom parti og stat (som aldri smeltet helt sammen) som er spesielt for Nazi-Tyskland.

Så sent som denne uken hørte vi jo at USA's etterretningssjef  gikk av. Hans jobb er å koordinere 17 forskjellige etterretning/sikkerhetstjenester. Og skal vi stole på Wikipedia er det bare toppen av isfjellet av 1.271 statlige organisasjoner (+ nesten 2000 private organisasjoner) som driver med slike oppgaver.

(Innlegget ble redigert 01.08.19 09:52)

granateple
granatepleInnlegg: 3313
06.08.19 09:28
franzsigel: Nå er det jo mange som hevder at dette var særegent for Nazi-Tyskland hvor Hitler ikke bare tillot men også oppfordret til privat imperiebygging blant sine underordnete, slik at man fikk overlappende og lite effektive strukturer. Men egentlig er det vel bare den ekstra forvirringen mellom parti og stat (som aldri smeltet helt sammen) som er spesielt for Nazi-Tyskland.

Det varr en "jungel" av organisasjoner som drev med parallelle aktiviteter, noen ganger på tvers av hverandre, noen ganger i konkurranse, og noen ganger rettet direkte mot hverandre.

De som mener at nazi Tyskland var preget av "ordnung muss sein" og at det var en effektiv "maskin" av en statsforvaltning bør revurdere dette.

Det var stikk motsatt! "alle" hadde sine egne etteretningsorganisasjoner, og for en rekke av dem så var det viktigere å holde informasjon skjult for konkurenten enn at den ble brukt for å fremme tysk politikk eller tysk krigføring.

Ett land som holder seg med et utenriksdepartement som ikke får drive med utenrikspolitikk er ett sært tilfelle....

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15183
06.08.19 10:25
granateple: De som mener at nazi Tyskland var preget av "ordnung muss sein" og at det var en effektiv "maskin" av en statsforvaltning bør revurdere dette.

Akkurat der er jeg helt enig. Spørsmålet er om denne "jungelen" egentlig er spesielt for Nazi Tyskland, eller om man finner dette i de fleste moderne stater hvor uformelle rådgivere, "vise menn", tenketanker, NGO's etc ofte har vel så mye innflytelse på politikken enn de som har "minister-tittelen" på visittkortet sitt.

granateple
granatepleInnlegg: 3313
06.08.19 11:03
franzsigel: Akkurat der er jeg helt enig. Spørsmålet er om denne "jungelen" egentlig er spesielt for Nazi Tyskland, eller om man finner dette i de fleste moderne stater hvor uformelle rådgivere, "vise menn", tenketanker, NGO's etc ofte har vel så mye innflytelse på politikken enn de som har "minister-tittelen" på visittkortet sitt.

Jeg skal ikke påstå at dette var unikt for det tredje riket, men jeg har i hvertfall aldri lest om noen som har tillatt ett slikt konglomerat av konkurerende organisasjoner som de ikke bare tillot, men også oppmuntret til. Resultatene ble jo også deretter, jevnt over lyktes de ikke med noen operasjoner utenfor egen maktsfære, og de forskjellige etteretningsorganisasjonene var mer opptatt av å fortelle det de trodde Hitler ville høre, enn det som faktisk skjedde.

Derfor så man også gang på gang at tysk etterettning undervurderte SSSR, overvurderte egne evner, og fiendens tap.

Tysk etteretning var elendig, men knapt noen brukte mer resurser på dette enn dem.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg