Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Noen som kan noe om objektivisme her inne?

NYTT TEMA
Heidbeg
HeidbegInnlegg: 1862
01.03.09 18:22

Og ikke bare linker, som selvsagt er lest og "forstått", men som med egne ord kan beskrive denne tenkemåten og hvorfor den bør vinne frem?

Kjenner en som er i ferd med å gå "inn for" denne livsstilen, og ser at hun mister fullstendig fotfeste i perioder... for så å komme med fraser som skal beskrive hvorfor dette er heldig for henne.  Det verste er at hun etter hvert ser seg som vinner, og ALLE andre som tapere.

Jeg er enig i noen prinsipper, men ser at det som "livsstil" kan ta overhånd.  Hva mener dere?

Utgardsloke
UtgardslokeInnlegg: 2777
03.03.09 11:21

Objektivisme må vel være toppen av galskap i en verden full av subjekter....Det å lage seg kunstige platåer og late som man er noe annet enn det man er, fordi man står på dette konseptplatået er og blir riv ruskende galskap. Noe du sikkert har lagt merke til hos din venn.

Heidbeg
03.03.09 12:09

Ja, det kan jeg si med hånden på hjertet.  F.eks. takles kjærlighetssorg som et fenomen uten betydning, hvor man analyserer vekk personen som et sett med verdier som ikke passer med andre verdier, og derfor bare har vært en læringsprosess.

Skremmende om slike får barn, tenker jeg.  Ensom og gal er vel greit, men ansvarlig for andre... og ha en situasjon hvor egoisme og fokus på verdinormer virker kaldt og provoserende...

Eller har jeg misforstått...?  Noen andre som har noe å bidra med?

Dovenpeis
DovenpeisInnlegg: 1175
04.03.09 15:16
Heidbeg: Jeg er enig i noen prinsipper, men ser at det som "livsstil" kan ta overhånd.  Hva mener dere?

Jeg elsker objektivismen! Av den enkle grunn at den i sitt komplette vanvidd avslører alt som er galt med liberalismen.

Arson
ArsonInnlegg: 7745
24.03.09 00:35

Jeg har diskutert litt med objektivister, og jeg synes vel de tidvis kan virke veldig bastante og bombastiske i hvordan de framlegger meninger og begrunnelser (i politiske debatter altså).

Ellers så kjenner jeg ikke til at personer faktisk har blitt forandret på måten du beskriver. Når det går så langt at man ikke gjør politiske spørsmål, men også kjærlighetssorg til objekt for "objektivistisk" analyse, tror jeg det må ha kommet litt an på hvordan personen var i utgangpunktet. Kanskje det var noe bestemt i objektivismen som tiltrakk personen. (Ayn Rand hadde vel i utgangspunktet (iallefall tilsynelatende) betydelig mer bombastiske meninger og argumenter enn mange andre politiske og filosofiske forfattere)

Mye handler jo om tolkning, og hvordan man velger å ta til seg noe, og selv om jeg egentlig ikke er sikker på om venninen din har misforstått eller forstått objektivismen (jeg kjenner ikke objektivismen veldig god selv) så høres det ut som at hun har gått overilt inn i tankeretningen.

Om du vil ha svar fra ordentlige objektivister, bør du kanskje spørre (kanskje litt forsiktig) inne på dlf-forumet, om deres syn på personlige valg, følelser, etc. (Med forsiktig mener jeg at det kan være lett bli frustrert på deres meninger og måter å diskutere på, og de har ikke ekstremt høy terskel for uhøfligheter eller fiendtlige følelsesutbrudd)

(Innlegget ble redigert 24.03.09 00:44)

Heidbeg
25.03.09 12:54

Takk for tipset.  Så rart at de har lav terskel for å bli uhøflige.... mitt inntrykk (av min venn) er at de aldri vippes av pinnen... det ultimate kontrollindivid.

Jo73
Jo73Innlegg: 76
30.03.09 16:42

Objektivismen er Ayn Rands filosofi som en del DLF-folk har sansen for. Det er en ideologi som baserer seg på egoisme (helt sant, de kaller det egoisme).

Personlig er jeg individualistisk. Det er noe helt annet enn egoisme. En individualist ser at alle har fått et liv som vi må få leve på best mulig måte.

Hvis jeg skal si noe negativt om objektivismen, ut fra det lille jeg vet, så er det at man tar utgangspunkt utelukkende i seg selv. Man ser bare én person, og ikke samspillet mellom alle menneskene, at alle har samme verdi som en selv, osv. Jeg føler i hvert fall at det kan være en logisk brist i objektivismen der et sted.

Som individualist setter jeg personlig frihet, personvern, ytringsfrihet, valgfrihet, aksept for ulikheter, osv., osv. høyt. Jeg er også for gode offentlige tjenester, men mener bestemt at staten/mydighetene skal være til for oss og ikke omvendt.

En objektivist vil kanskje ikke ha en stat i det hele tatt, men ren markedsliberalisme? Litt usikker.

Ayn Rands filosofi og partiet DLF (det nye, ikke det gamle som hadde samme navn) er i alle fall nøkkelord når man diskuterer objektivisme i Norge i dag.

(Innlegget ble redigert 30.03.09 16:46)

Jo73
30.03.09 16:43

(Objektivisme = Egoisme)

Heidbeg
30.03.09 17:00

Takker til Jo73.  Dette er i grunnen det samme som jeg har forstått etter hvert nå; etter å ha lest litt mer... og diskutert litt med min venn.

Jeg tror det er lett å komme i konflikt med virkeligheten dersom man dyrker denne idealismen, uten å ha fullstendig kontroll.  Min venn er vaklende, men jeg kommer til å være der for å fange henne opp om det går veldig galt.

Jo73
30.03.09 17:05
Heidbeg: Min venn er vaklende, men jeg kommer til å være der for å fange henne opp om det går veldig galt.

He he. Det er bra. Objektivist-kvinnen setter nok pris på en knight in shining armour til slutt :D

Redigert: Ojsann! Jeg trodde du var mann. Ja ja ... Men hvem sier at en ridder må være mann? :)

(Innlegget ble redigert 30.03.09 17:07)

PellePenis
PellePenisInnlegg: 4794
31.03.09 19:56
Jo73: (Objektivisme = Egoisme)

Det hevder de selv, men det stemmer ikke. Objektivisme er kun egoisme om man tilhører den øvre middelklassen.

Rassputin
RassputinInnlegg: 334
02.04.09 17:17
Heidbeg: Og ikke bare linker, som selvsagt er lest og "forstått", men som med egne ord kan beskrive denne tenkemåten og hvorfor den bør vinne frem? Kjenner en som er i ferd med å gå "inn for" denne livsstilen, og ser at hun mister fullstendig fotfeste i perioder... for så å komme med fraser som skal beskrive hvorfor dette er heldig for henne.  Det verste er at hun etter hvert ser seg som vinner, og ALLE andre som tapere. Jeg er enig i noen prinsipper, men ser at det som "livsstil" kan ta overhånd.  Hva mener dere?

Skipper Worse:

All kunnskap kan gå til hodet på folk. Spesielt når man kjenner kunnskap som få andre har fått del i. Begreper som objektivisme, epistemologi og ontologi, nå man forstår dem og kan bake det inn i språket sitt, er det få som egentlig henger med, være seg naturvitenskapelig eller human-. Ja, fo selv om dette er empiri, så er det også med i den fenomenologiske forståelsen.

Om objektivismen kan bli en livsstil? Mener du snusfornuftig? At man kun forholder seg til den ytre verden, man blir en liten sosiobiolog, som hater alt det åndelige og ikke-deskriptive i materiell forstand?  Høres grusomt kjedelig ut!!

...kommer sent, men godt ;-)

rifmo
rifmoInnlegg: 617
03.04.09 13:52
Jo73: Det er en ideologi som baserer seg på egoisme (helt sant, de kaller det egoisme).

Du omtaler egoisme som noe negativt? Jeg er nok ikke helt enig med deg der. Slik jeg leser Objektivismen på det punktet, så er det nok bare en erkjennelse om at vi er alle egoister... De aller fleste handlinger i våre liv styres av et egoistisk fundamentert motiv... Les forøvrig mitt innlegg om uselviske handlinger. Et menneske som innser at ens handlinger (nesten) alltid er egoistisk motivert, har jeg stor respekt for. Det er for meg et menneske som har god kontakt med sin rasjonale uten at det behøver å gå utover affeksjonen på noe vis...

rifmo
03.04.09 14:01
Heidbeg: Det verste er at hun etter hvert ser seg som vinner, og ALLE andre som tapere. Jeg er enig i noen prinsipper, men ser at det som "livsstil" kan ta overhånd.  Hva mener dere?

Jeg får en bestemt følelse av at hun trenger en form for "survival strategy" i et komplisert samfunn der vi mennesker må forholde oss til hverandre på veldig mange ulike "mentale nivåer" om jeg kan bruke et sånt uttrykk... Kanskje noe har hendt henne som gjør at hun trenger en ny strategi i livet...

Vel, å ha noe som livvstil er ikke nødvendigvis et problem. Jeg er selv av den bestemte mening at den gnositiske trosretning innen kristendommen er den som passer meg og min tro. På samme måte kan jeg ut i fra hva jeg leser om Objektivisme, inkorporere endel av læresetningene deres, men samtidig være fullstendig på kollisjonskurs med de samme på grunn av min tro på en Gud. Men for meg personlig, er ikke det noe problem, hvis det gir meg mål og mening med min eksistens :-))

Jeg er nok selv en person som trives midt i mellom det meste. Der jeg høster av ulike ideologier og setter det sammen til mitt eget tankesett og verdigrunnlag. Å underkaste seg en ideologi fullstendig er en usunn strategi der en risikerer å miste seg selv og bli totalt dominert av ideologien...

rifmo
03.04.09 14:02
Utgardsloke: Objektivisme må vel være toppen av galskap i en verden full av subjekter....Det å lage seg kunstige platåer og late som man er noe annet enn det man er, fordi man står på dette konseptplatået er og blir riv ruskende galskap. Noe du sikkert har lagt merke til hos din venn.

hmm... jeg tenker: Nettopp hva du skriver her, så bastant og "velvitende" nettopp gjør deg til offer for din egen argumentasjon og selv havner på et slikt platå av riv ruskende galskap...

rifmo
03.04.09 14:04
Jo73: (Objektivisme = Egoisme)

Og kan tolkes som at alle dine handlinger i dette samfunnet er fullstendig rendyrkede uselviske? Neppe...

rifmo
03.04.09 14:12
PellePenis: Objektivisme er kun egoisme om man tilhører den øvre middelklassen.

Svada. La oss utgå fra følgende påstand: Jeg tilhører den øvre middelklasse og du tilhører den lavere middelklasse. På hvilket grunnlag kan du hevde at DU er den som hele tiden utfører uselviske handlinger mens jeg kun utfører handlinger ut i fra egoisme?? hehe... Nei, du får ha en uselvisk påske!

PellePenis
03.04.09 14:15
rifmo: Svada. La oss utgå fra følgende påstand: Jeg tilhører den øvre middelklasse og du tilhører den lavere middelklasse. På hvilket grunnlag kan du hevde at DU er den som hele tiden utfører uselviske handlinger mens jeg kun utfører handlinger ut i fra egoisme?? hehe... Nei, du får ha en uselvisk påske!

For min del er det uselvisk å være egoist. For meg er det mest egoistisk å være sosialliberal eller sosialdemokrati, fordi jeg selv tjener mest på at penger fra den øvre middelklassen brukes til mitt sosiale sikkerhetsnett, mitt helsevesen, min utdanning også videre. Selve ideen bak objektivismen er egentlig latterlig, da siden folk er ulike og har ulike interesser, så har alle også ulike egeninteresser. En egoistisk politikk finnes derfor ikke, fordi en politikk som er uselvisk for noen er egoistisk for andre. En egoistisk byråkrat stemmer SV, en egoistisk aksjemegler stemmer DLF, en egoistisk lavere nivå programmerer stemmer Venstre også videre. Ser man på ideologien som helhet er ingen ideologier egoistiske eller uselviske.

rifmo
03.04.09 14:50
PellePenis: For min del er det uselvisk å være egoist. For meg er det mest egoistisk å være sosialliberal eller sosialdemokrati, fordi jeg selv tjener mest på at penger fra den øvre middelklassen brukes til mitt sosiale sikkerhetsnett, mitt helsevesen, min utdanning også videre. Selve ideen bak objektivismen er egentlig latterlig, da siden folk er ulike og har ulike interesser, så har alle også ulike egeninteresser. En egoistisk politikk finnes derfor ikke, fordi en politikk som er uselvisk for noen er egoistisk for andre. En egoistisk byråkrat stemmer SV, en egoistisk aksjemegler stemmer DLF, en egoistisk lavere nivå programmerer stemmer Venstre også videre. Ser man på ideologien som helhet er ingen ideologier egoistiske eller uselviske.

Regner med at du ser selvmotigelsen i første setning? Jeg synes du misser essensen i Objektivismen hvis eneste argument er å hevde selvfølgeligheter. Ja, alle mennesker er forskjellige, men nettopp det er mye av utganspunktet for denne ideologien. Jeg ser på denne ideologien som en erkjennelse av noe fundamentalt hos oss mennesker uten at jeg vil bruke et ord som latterlig om den. Jeg vil ikke hevde at ditt liv og laden er latterlig, uansett hva slags ideologi den er tuftet på...

PellePenis
03.04.09 15:54
rifmo: Regner med at du ser selvmotigelsen i første setning?

Så hvor er din argumentasjon? Kan du fortelle meg hva som er så grusomt egoistisk med en 40 årig renholder som stemmer DLF?

Arson
ArsonInnlegg: 7745
03.04.09 16:30
Heidbeg: Så rart at de har lav terskel for å bli uhøflige.... mitt inntrykk (av min venn) er at de aldri vippes av pinnen... det ultimate kontrollindivid.

Hehe, omvendt. Mente at de ikke har veldig høy terskel for andres uhøflighet (på det forumet). Enig i det, det er heller andre som vippes av pinnen, særlig siden mange ikke er vant til å høre meningene til objektivistene.

Rassputin
RassputinInnlegg: 334
03.04.09 17:14
PellePenis: Så hvor er din argumentasjon? Kan du fortelle meg hva som er så grusomt egoistisk med en 40 årig renholder som stemmer DLF?

Unnskyld, men det nicket ditt fremkaller ikke akkurat de beste vibrasjoner? Er DLF noe parti i Norge?

Selv våre mest oppfordrende og gode gjerninger er mer eller mindre egoistiske, til syvende sist. Jeg hjelper deg, men er jeg bunn ærlig, så er det en tanke der om at 'det kan jo være du hjelper meg tilbake en annen gang'? Moder Theresa var vel et menneske vi ikke kan mistenke for å ha hatt en annen agenda? Da hun fikk Nobel Fredspris puttet hun fortsatt ingenting i sin egen lomme. Veldig lite egoisme igjen i Moder Therease i forhold til deg og meg?

rifmo
03.04.09 21:12
PellePenis: Så hvor er din argumentasjon? Kan du fortelle meg hva som er så grusomt egoistisk med en 40 årig renholder som stemmer DLF?

hehe... Nei, det får du finne ut selv. Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva du vil frem til... Jeg belyste litt ulike aspekter rundt Objektivismen siden jeg tok meg bryet med å lese litt om denne ideologien... DLF regner jeg med er Det Liberale Folkeparti? Lurer litt på om vi snakker forbi hverandre her, jeg vil da nødig påstå at det er noe egoistisk av en 40 åring å jobbe som renholder og stemme DLF. Du veit at uselvisk er det diamentralt motsatte av egoist ikke sant? Var i det jeg så en gedigen selvmotigelse i det du sa i forrige innlegg... Mr. Penis..

PellePenis
03.04.09 21:52
rifmo: jeg vil da nødig påstå at det er noe egoistisk av en 40 åring å jobbe som renholder og stemme DLF.

Problemet er jo nettopp at DLF og objektivismen hevder at det er egoistisk av alle å stemme DLF.

rifmo
04.04.09 09:44
PellePenis: Problemet er jo nettopp at DLF og objektivismen hevder at det er egoistisk av alle å stemme DLF.

Okay, men: Jeg ser ikke på egoisme som noe negativt, mer en erkjennelese av en av de mest fremtredene egenskapene hos et menneske. At vi handler uselvisk av og til har med sosiale behov og behov for trygghet. Tidlig menneske fant fort ut at å leve i grupper økte sannsynligheten for å overleve og derved måtte en gjøre handlinger som gitt ut over våre egne interesser... nettopp for at gruppen skulle holde sammen... Og derved er vi nesten inne i en catch-22 situasjon, fordi vi gjør en uselvisk handling ut i fra egoistiske motiver... og derved henviser jeg til mitt innlegg om uselvisk handling :-)

PellePenis
04.04.09 09:49
rifmo: : Jeg ser ikke på egoisme som noe negativt, mer en erkjennelese av en av de mest fremtredene egenskapene hos et menneske

Du svarer fortsatt ikke på mitt grunnleggende argument, at det for de fleste er egoisme å støtte andre ideologier og filosofier enn objektivismen. Det er jo også mulig at naturen har lagt grenser på vår egoisme, da stammer hvor alle var hundre prosent egoister ikke ville overleve i konkurransen med andre stammer?

rifmo
04.04.09 15:23
PellePenis: Du svarer fortsatt ikke på mitt grunnleggende argument, at det for de fleste er egoisme å støtte andre ideologier og filosofier enn objektivismen. Det er jo også mulig at naturen har lagt grenser på vår egoisme, da stammer hvor alle var hundre prosent egoister ikke ville overleve i konkurransen med andre stammer?

Ja, jeg ser ikke bort i fra at du har rett m.h.t naturlige begrensninger for egoisme. Selv mener jeg det er en kognitiv lært handling, det å bevege seg mot sosiale strukturer som en overlevelsesstrategi. Jeg leser din påstand om egoisme og støtte til andre ideologier enn objektivismen... ikke noe argument forsåvidt, men en påstand. Men at egoisme kan være motivasjonen for mange for å støtte andre ideologier enn objektivismen, det ser jeg ikke bort ifra... Men, den påstanden får nesten du stå for... jeg har ikke empiriske data tilgjengelig som støtter din påstand... ei kan jeg påstå det motsatte uten et sånt grunnlag... Men som en refleksjon, ja, så ser jeg ikke bort ifra at du kan være inne på noe...

Utgardsloke
15.04.09 08:18
rifmo: hmm... jeg tenker: Nettopp hva du skriver her, så bastant og "velvitende" nettopp gjør deg til offer for din egen argumentasjon og selv havner på et slikt platå av riv ruskende galskap...

Du må neste argumentere for hvorfor...ikke bare komme med påstander.....da trenger jeg bare si nei så er de tilbakevist.

rifmo
15.04.09 11:18
Utgardsloke: Du må neste argumentere for hvorfor...ikke bare komme med påstander.....da trenger jeg bare si nei så er de tilbakevist.

Si gjerne nei, jeg er ferdig med denne diskusjonen... intet nytt fremkommet her på noen uker..

Utgardsloke
15.04.09 11:23
rifmo: Si gjerne nei, jeg er ferdig med denne diskusjonen... intet nytt fremkommet her på noen uker..

Det tok litt tid til jeg fikk tid til å svare deg, men dine mangler på argumenter avsløres nok en gang, for nå er det jaggu aktivitet her igjen. Et nytt svar...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg