Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Åsatro

NYTT TEMA
Stig_H
Stig_HInnlegg: 2
07.12.09 19:06

Hei!

På skolen for tiden har jeg et religions-prosjekt, som handler om Åsatro. Så hvis noen av dere kan noen av disse spørsmålene, så har dere lov til å svare :) Her er spørsmålene :

- Rituelle handlinger?

- Hvorfor tilktrekkes mennesker av denne ideologien?

- Hvordan er fellesskapet organisert?

- Hvilke forhold har retningen til: Kultur, barneoppdragelse, kvinnesyn, ekteskap, selvstendig tenkning/utfoldelse?

- Hva er kritikkverdig ved denne trosretningen?

- På hvilken måte preger troen dagliglivet til medlemmer?

- Hvordan rekrutteres medlemmer?

- Koster det penger å være medlem- evt andre forpliktelser?

Takker for svar! :)

magicdragon
magicdragonInnlegg: 645
17.12.09 21:48

http://www.bifrost.no/

Bifrost er et åsatro felleskap i Norge, disse kan sikkert svare på spørsmålene dine. Åsatro er en religion som hyller de gamle norønne gudene, ikke en politisk ideologi.

Jeg ser at bifrost har en "spørsmål og svar" side. Mange av spørsmålene dine blir besvart der:)

(Innlegget ble redigert 17.12.09 21:57)

TheIol2k
TheIol2kInnlegg: 1745
30.01.10 00:19
Stig_H: - Hvorfor tilktrekkes mennesker av denne ideologien?

Hva mener du med ideologi? Hvis du skal føye Åsatro som en ideologi, kan du like greit føye inn Islam som det også. Noe som ville vært "rasistisk" i politiskkorrekt sammenheng.

TonyDiMera
TonyDiMeraInnlegg: 1885
19.06.10 01:01

I Bifrost tilber de jotner, så det sier jo sitt. De virker mer opptatt av å bestemme over medlemmene (altså sette seg selv over Gudene og Gudinnene) og leke viktingtid enn av å faktisk forkynne troen og gi rettledning i trosspørsmål.

Åsatro er ikke organisert på samme måte som f.eks. katolisismen er det med paven som øverste overhode for alle katolikker, man har kun enkeltstående uavhengige foreninger.

Jeg har aldri hørt om noen religion hvor man må betale for å være "medlem", kanskje bortsett fra Scientologi? Trodde du det var en slags "Åsatroavgift" som man måtte betale til Åsatropaven for at han skulle gi beskjed til Odin, "ja nå har vi fått et nytt medlem du, og han har betalt for å få 10 bønner hørt som må benyttes innen mars 2011"? :)

Koauhtleketzki
KoauhtleketzkiInnlegg: 2068
20.06.10 06:01

Religioner som kristendom, islam, etc.er semimoderne og moderne maktmidler gjennom 2000-3000 år for å kontrollere befolkningen.

Åsatru er vel noe som derimot stammer fra førreligiøs tid, altså fra en tid med naturmyter som dominerende i folks overtro og dagligliv.

Idag kan slikt virke banalt, men dengang var det et gjenheng fra noe funksjonelt; normer for å leve tilpasningsmessig balansert i naturen.

Ville teoretikere vil dog mene at norrøne myter såvel som andre myter verden over er nært knytta til "aliens" osv osv.  Kven kveit, sa Ivar Aasen og skeit. Dopapiret som ikke ble brukt ble til nynorsk ordliste.

Moderne former som Wicca, skandinavisk åsatro hos yngre etc er stort sett bare postmoderne fjas.

(Innlegget ble redigert 20.06.10 06:03)

Brucilla
BrucillaInnlegg: 20
08.10.10 15:03
TonyDiMera: I Bifrost tilber de jotner, så det sier jo sitt. De virker mer opptatt av å bestemme over medlemmene (altså sette seg selv over Gudene og Gudinnene) og leke viktingtid enn av å faktisk forkynne troen og gi rettledning i trosspørsmål. Åsatro er ikke organisert på samme måte som f.eks. katolisismen er det med paven som øverste overhode for alle katolikker, man har kun enkeltstående uavhengige foreninger. Jeg har aldri hørt om noen religion hvor man må betale for å være "medlem", kanskje bortsett fra Scientologi? Trodde du det var en slags "Åsatroavgift" som man måtte betale til Åsatropaven for at han skulle gi beskjed til Odin, "ja nå har vi fått et nytt medlem du, og han har betalt for å få 10 bønner hørt som må benyttes innen mars 2011"? :)

Høvdingen er overhodet..

En annen ting er at du ikke må betale.Det er frivillig og jeg har aldri betalt

Logistics
LogisticsInnlegg: 101
08.03.13 18:28
TonyDiMera: I Bifrost tilber de jotner, så det sier jo sitt. De virker mer opptatt av å bestemme over medlemmene (altså sette seg selv over Gudene og Gudinnene) og leke viktingtid enn av å faktisk forkynne troen og gi rettledning i trosspørsmål. Åsatro er ikke organisert på samme måte som f.eks. katolisismen er det med paven som øverste overhode for alle katolikker, man har kun enkeltstående uavhengige foreninger. Jeg har aldri hørt om noen religion hvor man må betale for å være "medlem", kanskje bortsett fra Scientologi? Trodde du det var en slags "Åsatroavgift" som man måtte betale til Åsatropaven for at han skulle gi beskjed til Odin, "ja nå har vi fått et nytt medlem du, og han har betalt for å få 10 bønner hørt som må benyttes innen mars 2011"? :)

Enig. Bifrost har funnet opp en egen versjon av åsatru som likner mer på en politisk korrekthet sekt hvor man kun kan følge lederne sine feminiserte tolkninger, respektere ihjel alt, og enhver annen tolkning av åsatru som ikke er godkjent av fyrstene i sekten slås hardt ned på (de har jo funnet den rette veien, og alle andre med en annen tolkning stemples som "nasser" og høyreekstreme). Men igjen, dette er bare en liten sekt på 300 mennesker... de representerer ikke internasjonal åsatru.

(Innlegget ble redigert 08.03.13 18:32)

Isehe
IseheInnlegg: 1
01.05.13 14:22

Jeg ser ikke helt den. Jeg synes at det virker som om de er veldig åpne for invidets tro, den du selv kan mikse med av du selv tror på. Mye mer åpen enn for eksempel Katolismen i alle fall.

RH678
RH678Innlegg: 1302
22.08.13 20:16

Æsene, Åsene var: Mektige arter i mennesket pre-historiske tider. Da mindre åpen kontakt fant sted, da åsenes motiv andels fullført: De var i mindre kontakt med mennesket. Mytene fikk derfor fart for "Guder". Kun liten andel i "Rig"s historie også kalt "Heimdall" gir hint: Mennesket som manipulert manufaktur fra aper til mer avansert art. Dette for å skape enkel slaverase for Eluhim. Forestilling om "Midgardsorm", og forestilling om "Slange i paradiset" i religion: Negativ propaganda og forsøk på å kondisjonere Homo sapiens bedre for retur av Eluhim.  

(Innlegget ble redigert 22.08.13 20:17)

Klikk for å gå tilbake til toppen