Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Marx og indianerne

NYTT TEMA
Masaniello
MasanielloInnlegg: 8510
02.09.13 02:40

Fin tekst om Marx' etnografiske notater: 

http://libcom.org/library/karl-marx-iroquois-franklin-rosemont

Masaniello
02.09.13 02:51

But here is something to think about, tonight and tomorrow: With his radical new focus on the primal peoples of the world; his heightened critique of civilization and its values and institutions; his new emphasis it on the subjective factor in revolution; his ever-deeper hostility to religion and State; his unequivocal affirmation of revolutionary pluralism; his growing sense of the unprecedented depth and scope of the communist revolution as a total revolution, vastly exceeding the categories of economics and politics; his bold new posing of such fundamental questions as the relation of Man and woman, humankind and nature, imagination and culture, myth and ritual and all the "passions and Powers of the mind." Late Marx is sharply opposed to, and incomparably more radical than, almost all that we know today as Marxism.

Amor_Fati
Amor_FatiInnlegg: 285
03.09.13 06:31
Masaniello: Fin tekst om Marx' etnografiske notater:
http://libcom.org/library/karl-marx-iroquois-franklin-rosemont

Interessant, men sikkert grusomt å lese i originalen. Marx er vanskelig nok i "klartekst".

Langveg
LangvegInnlegg: 16771
13.09.13 09:04
Masaniello: Fin tekst om Marx' etnografiske notater:

Dette er ikkje måten å diskutera på. Du bør ta deg bryet med å dra ut essensen av det Marx skreiv eller det denne artikkelen hevdar at han skreiv. Tvangslesing av  lange tekstar på engelsk bør ikkje vera utgangspunbktet for eit ordskifte. Marx bør dessutan helst siterast i original (og ikkje for langt i gongen)

(Innlegget ble redigert 13.09.13 09:06)

Masaniello
13.09.13 09:52

Det har du forsåvidt helt rett i, Langveg. Er ikke alltid jeg er ute etter langt ordskifte, ikke alltid jeg har tid til å diskutere noe inngående, men i stedet bare vil dele en lenke.

Essensen i Marx' etnografiske notater blir nok vanskelig å finne, men det har blitt gjort forsøk i senere tid. De fleste mener Marx sent mot livet gikk imot en større interesse for hva vi kaller den tredje verden, og han og Engels var spesielt opptatt av antropologen Lewis H. Morgan, og hans bok Ancient Society.

Engels la ut om Morgan i sin bok Familiens, privateiendommens og statens opprinnelse.

Jeg har ikke lest verken Marx' etnografiske notater eller Engels bok.

RH678
RH678Innlegg: 1302
16.09.13 01:02

Hvis du spør de eldre america-indianske og de eldre asiatisk India-folk: De fleste vil si som: "Jeg er k'iche", "jeg er quiche". "Mitt språk er spansk eller mitt språk er native, min far heter slik, min mor heter så." "Mitt språk var sanskrit, min helligdom er Krishna".

Men oldtidens shamans læregutter vil si : "Min far er QUETZALCOATL, min mor er TLACATL." Men shamanske læremester vil til dem si:

"Til denne verdenssides "speil": Det er 10 vibrante foreldre i : Sfæren av informasjon, som er : Det ekte volum av dette univers, av denne natur, av denne klode, av ett menneske, av ett frø. Men den 7.far i huset er Kosmos selv.  Den dårlige dansende, den fredfulle, den ville dansende ligger sammen rundt det sprakende bål". 

(Innlegget ble redigert 16.09.13 01:03)

RH678
RH678Innlegg: 1302
16.09.13 01:06
RH678: Hvis du spør de eldre america-indianske og de eldre asiatisk India-folk: De fleste vil si som: "Jeg er k'iche", "jeg er quiche". "Mitt språk er spansk eller mitt språk er native, min far heter slik, min mor heter så." "Mitt språk var sanskrit, min helligdom er Krishna". Men oldtidens shamans læregutter vil si : "Min far er QUETZALCOATL, min mor er TLACATL." Men shamanske læremester vil til dem si: "Til denne verdenssides "speil": Det er 10 vibrante foreldre i : Sfæren av informasjon, som er : Det ekte volum av dette univers, av denne natur, av denne klode, av ett menneske, av ett frø. Men den 7.far i huset er Kosmos selv. Den dårlige dansende, den fredfulle, den ville dansende ligger sammen rundt det sprakende bål".

Lyset og strømmen fra det store sprakende bål kan : Varme, brenne, eller bare være det fjerne lys for : Skyggene ute i mørket, utenfor hulen med det varme bål. For inngangs porten må flyttes med nøkkeler. Flestene av mennesket er: Mørke skygger ute i den kalde natt. De holder sin kappe tett rundt kroppen: Mørket virker farlig. For flertallet vil inn i hulen, men med Solomons nøkkel : De vil dø i yttergang.

(Innlegget ble redigert 16.09.13 01:07)

shaukat23B
shaukat23BInnlegg: 6573
14.01.14 19:14
RH678: Lyset og strømmen fra det store sprakende bål kan : Varme, brenne, eller bare være det fjerne lys for : Skyggene ute i mørket, utenfor hulen med det varme bål. For inngangs porten må flyttes med nøkkeler. Flestene av mennesket er: Mørke skygger ute i den kalde natt. De holder sin kappe tett rundt kroppen: Mørket virker farlig. For flertallet vil inn i hulen, men med Solomons nøkkel : De vil dø i yttergang.

Øh..HØ? Er du KungFuZ ? He he... Hvis du mener Solomons nøkkel i betydning frimureriet er jeg enig i at det er galskap og religion.

Men det var ikke så godt å forstå hva du mente med dette diktet eller hva det nå er

AROFL

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg