Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Abort:For eller Imot?

NYTT TEMA
Thomi
ThomiInnlegg: 10075
05.04.06 00:36
Abortspørsmålet er jo noe som er veldig i vinden om dagen. Er du for eller imot?(Hvorfor er du for/imot?)hvor lenge skal det være mulig og ta abort,.
the_duck
the_duckInnlegg: 270
05.04.06 00:39
Det er umennesklig å drepe et uskyldig barn så jeg er imot abort når ikke voldtekt er innvolvert.
Thomi
05.04.06 00:41
the_duck skrev:
Det er umennesklig å drepe et uskyldig barn så jeg er imot abort når ikke voldtekt er innvolvert.

**Er det ikke værre og sette et barn som ikke er ønsket ut i verden. Et barn som foreldrene ikke har mulighet til, et barn som vil bli sett på som en byrde. Er det ikke utrolig dumt at mange menensker får ødelagt sine liv pga et barn de ikke ønsker?
Haugen
HaugenInnlegg: 14310
05.04.06 01:10
the_duck skrev:

Haugen skrev:
Litt av en selvmotsigelse..

Barnet, som du liker å kalle det, er like uskyldig enten voldtekt eller uønsket graviditet har funnet sted. Det er bare enklere å skjule seg bak voldtekten.

En kan fort være uheldig å bli gravid og innse at barnet ikke vil få det godt. Da er det bedre å ta abort enn å prøve å gjøre livet til barnet så godt som mulig. Livet til barnet SKAL være så godt som mulig. Da holder det ikke så at man skal prøve.

Vet ikke helt om det blir riktig å kalle fosteret et barn. Ei eller å kalle det "å drepe et uskyldig barn".
Aner heller ikke hvor mye utviklet et foster er etter 3mnd, men slik jeg har fått det fortalt er det ikke snakk om store utviklingen, bortsett fra hode, armer og føtter.
Haugen
HaugenInnlegg: 14310
05.04.06 01:12
Thomi skrev:
Er det ikke utrolig dumt at mange menensker får ødelagt sine liv pga et barn de ikke ønsker?

Haugen skrev:
Meget godt svart! Et godt argument for å opprettholde loven om selvbestemt abort.

Er for abort.
Zen0n
Zen0nInnlegg: 46055
05.04.06 01:15
Jeg er jo egentlig mot abort da jeg mener det er et onde.
Men samtidig kan vi ikke forby abort i morra, det vil være mer skadelig enn gagnlig.

Men jeg mener samfunnet bør gjennomgå endringer for å redusere antall aborter i størst mulig grad.

Med vennlig hilsen Zenon

Min fotballblogg: http://eidala.motime.com
Tenthino
TenthinoInnlegg: 1892
06.04.06 23:20
Thomi skrev:
Er det ikke utrolig dumt at mange menensker får ødelagt sine liv pga et barn de ikke ønsker?

- Ja, det er synd på de stakkars idiotene. Å få barn ødelegger ingen liv, de ødelegger bare forvirrede forestillinger som foreldrene har om sine "liv".
Turbolady
TurboladyInnlegg: 8059
06.04.06 23:41
Tenthino skrev:
Thomi skrev:

- Ja, det er synd på de stakkars idiotene. Å få barn ødelegger ingen liv, de ødelegger bare forvirrede forestillinger som foreldrene har om sine "liv".

Turbolady: Jeg tror det finnes nokså mange barn som lever i et slikt "helvete" at de heller skulle ønske de aldri var født.

Med vennlig hilsen Turbolady

Tenthino
06.04.06 23:44
Turbolady skrev:
Tenthino skrev:
Thomi skrev:

Turbolady: Jeg tror det finnes nokså mange barn som lever i et slikt "helvete" at de heller skulle ønske de aldri var født.

- Om barnemishandling skal være tillatt er ikke oppe til diskusjon, hvis det var det du tenkte på?
Turbolady
07.04.06 00:18
Tenthino skrev:
Turbolady skrev:
Tenthino skrev:
Thomi skrev:

- Om barnemishandling skal være tillatt er ikke oppe til diskusjon, hvis det var det du tenkte på?

Turbolady: Nei jeg snakket ikke om barnemishandling skulle være tillatt eller ei. Jeg snakket om de barna som rett og slett vokser opp, som ikke føler seg elsket, som har foreldre som av forskjellige grunner ikke evner å gi dem det mest grunnleggende av hva et barn trenger for å ha det sånn noenlunde greit.

Noen foreldre har (med eller uten god grunn) nok med seg og sine sorger og bekymringer at de ikke makter å gi et barn hva det trenger av kjærlighet, trygghet, omsorg osv. Vi kan gjerne kalle foreldrene eller moren egoistisk, men det hjelper lite det barnet som blir overlatt til seg selv.

Tenthino
07.04.06 00:29
Turbolady skrev:
Tenthino skrev:
Turbolady skrev:
Tenthino skrev:
Thomi skrev:

Turbolady: Nei jeg snakket ikke om barnemishandling skulle være tillatt eller ei. Jeg snakket om de barna som rett og slett vokser opp, som ikke føler seg elsket, som har foreldre som av forskjellige grunner ikke evner å gi dem det mest grunnleggende av hva et barn trenger for å ha det sånn noenlunde greit.

Noen foreldre har (med eller uten god grunn) nok med seg og sine sorger og bekymringer at de ikke makter å gi et barn hva det trenger av kjærlighet, trygghet, omsorg osv. Vi kan gjerne kalle foreldrene eller moren egoistisk, men det hjelper lite det barnet som blir overlatt til seg selv.

- Medlidenheten din er voldsomt overdrevet. Jeg tviler på at det har rot i virkeligheten i særlig stor grad, annet enn kanskje noen av disse som sutrer i Se og hør over at de ikke fikk kjærlighet som barn. Det ville blitt folk av dem også, om de sluttet å sutre. Det er en hel verden som står klar til å oppdra barna. Foreldrene har dem bare en liten stund, og bør selvfølgelig i størst mulig grad være der for dem. Men i dag er det hele generasjoner som vokser opp uten å kjenne foreldrene sine. Det blir folk av dem også.
Turbolady
07.04.06 00:50
Tenthino skrev:

Medlidenheten din er voldsomt overdrevet. Jeg tviler på at det har rot i virkeligheten i særlig stor grad, annet enn kanskje noen av disse som sutrer i Se og hør over at de ikke fikk kjærlighet som barn. Det ville blitt folk av dem også, om de sluttet å sutre. Det er en hel verden som står klar til å oppdra barna. Foreldrene har dem bare en liten stund, og bør selvfølgelig i størst mulig grad være der for dem. Men i dag er det hele generasjoner som vokser opp uten å kjenne foreldrene sine. Det blir folk av dem også.

Turbolady: Du får spørre de barna som er blitt utsatt for vanskjøtsel, seksuelt misbruk (av dem som sto dem nærmest og som skulle beskytte dem), vold, hån og andre nedrigheter, om hvorfor de sutrer så fælt.

Det er ikke blitt folk av alle dem. Noen av dem har endt som rusmisbrukere, kriminelle, narkovrak, de sliter med traumer, er "inn og ut pasienter" på psykiatriske sykehus og institusjoner etc. Og de spør hvor var/er de "hele verden" som skulle stå klar til å oppdra oss og ta vare på oss?

Tenthino
07.04.06 01:00
Turbolady
07.04.06 01:07
Tenthino skrev:

Turbolady: Forstår du egentlig hva jeg snakker om?

Hyrrokkin2
Hyrrokkin2Innlegg: 269
07.04.06 01:12
Prinsippielt i mot. Ikke på grunn av religiøse fordypninger i en celleklump, men av den grunn at alle barn, alle fedre og alle mødre har rett til å leve og å produsere etter naturens egen forordning. Så sant det finnes økonomisk likeverd mellom menneskegrupper - og det gjør det ikke i dag.

Jeg tror ikke på noen gud, men jeg kan heller ikke se hvorforfor moderne kvinner absolutt skal hevde sin rett til å bestemme over barnet og farens liv. Dersom dette skal være synonymt med kvinnesak er jeg ikke med.

Abort - vel. Men det som er enda verre er eggtransplantasjon. La utviklingen gå sin gang. Stopp den ikke. Men det må være lov å stille spørsmål ved hensikten av nyere forskning.

Kvinnerett til det ekstreme. !!! Dersom en kvinne av naturen ikke er skapt til å få egen barn, så er det jo leit. Men det er andre som har det leit også. Blinde, døve, kreftsyke etc. Skal barnløshet prioriteres foran andre sykdommmer, fordi det dreier seg om dagens kvinnerl ( Ingen politikere våger å si i mot).
Den som er glad i barn kan adoptere. Noe annet er egoisme og bør ikke prioriteres i helsevesenet.
Hyrrokkin2
Hyrrokkin2Innlegg: 269
07.04.06 01:17
Hvorfor er det helvete for noen barn?

Er det ikke bedre å kjempe for at alle barn som fødes skal ha en rimelig likeverdig verden å vokse opp i?
Tenthino
07.04.06 01:22
Turbolady skrev:
Tenthino skrev:

- Jeg forstår deg utmerket. Jeg synes bare du snakker tull.
Turbolady
07.04.06 01:22
Hyrrokkin2 skrev:
Hvorfor er det helvete for noen barn?

Er det ikke bedre å kjempe for at alle barn som fødes skal ha en rimelig likeverdig verden å vokse opp i?

Turbolady: Jo, vi burde først og fremst kjempe for de barn som fødes og er født for at de skal få en likeverdig verden å vokse opp i. Og når vi omsider klarer dette (det kan ta veeeeeldig lang tid) så vil det kanskje ikke virke nødvendig med aborter.

Turbolady
07.04.06 01:25
Tenthino skrev:
Turbolady skrev:
Tenthino skrev:

- Jeg forstår deg utmerket. Jeg synes bare du snakker tull.

Turbolady: Så får du mene det da. Men det hadde vært fint om du kunne redegjør for hva du mener er tull med det jeg skriver.

Tenthino
07.04.06 01:28
Du blander sammen misbruk av barn, med det å ha foreldre som sliter. Alle mennesker sliter. Og det finnes lover mot misbruk. De kan man begynne å håndheve.
Turbolady
07.04.06 01:30
Tenthino skrev:
Du blander sammen misbruk av barn, med det å ha foreldre som sliter. Alle mennesker sliter. Og det finnes lover mot misbruk. De kan man begynne å håndheve

Turbolady: Misbruk av barn var et av elementene jeg nevnte. Hva med de andre?

Tenthino
07.04.06 01:35
Turbolady skrev:
Tenthino skrev:
Du blander sammen misbruk av barn, med det å ha foreldre som sliter. Alle mennesker sliter. Og det finnes lover mot misbruk. De kan man begynne å håndheve

Turbolady: Misbruk av barn var et av elementene jeg nevnte. Hva med de andre?

- Så lenge ikke barna blir misbrukt, eller blir utsatt for foreldre som overhodet ikke er skikket (som barnevernet er for å ta seg av), så er resten for det meste usaklig sutring.
hypofysen
hypofysenInnlegg: 784
07.04.06 03:35
Thomi skrev:
the_duck skrev:

**Er det ikke værre og sette et barn som ikke er ønsket ut i verden. Et barn som foreldrene ikke har mulighet til, et barn som vil bli sett på som en byrde. Er det ikke utrolig dumt at mange menensker får ødelagt sine liv pga et barn de ikke ønsker?
--------------------------------------------------
Men hvor vil du sette grensen. Ved 12 eller 16 uke. Eller kanskje rett før eller etter fødselen. Venligst begrunn svaret er du snill
Thomi
07.04.06 09:43
hypofysen skrev:
Thomi skrev:
the_duck skrev:

--------------------------------------------------
Men hvor vil du sette grensen. Ved 12 eller 16 uke. Eller kanskje rett før eller etter fødselen. Venligst begrunn svaret er du snill

**For meg blir vel det et veldig teknisk spørsmål men 16 uker synes jeg greit, noen vil si tjue også, men det får man forhøre seg med leger osv om. Men det er klart det bør settes en grense, når svangerskapet har gått for langt må man akkseptere at det faktisk er ikke er mulig med abort etter en viss tid. Det er et viktig prinsipp.
Thomi
07.04.06 09:45
Tenthino skrev:
Thomi skrev:

**dOg er det fortsatt deres valg, hvem er du som kan kalle dem for idioter, og hvilke vrangforestillinger er det her snakk om. Det værste for et barn er å vokse opp i et hjem uten kjærlighet og viten om at du er ønsket.
Tenthino
07.04.06 12:29
Thomi skrev:
Tenthino skrev:
Thomi skrev:

**dOg er det fortsatt deres valg, hvem er du som kan kalle dem for idioter, og hvilke vrangforestillinger er det her snakk om. Det værste for et barn er å vokse opp i et hjem uten kjærlighet og viten om at du er ønsket.

- Abort kan ikke rettferdiggjøres. Det kan tillates, men det kan aldri begrunnes moralsk på en måte som henger sammen. Dette er bare noe aborttilhengerene tror, fordi abort er tillatt. Derfor virker det også som at argumentene deres skal være gyldige bare fordi de har et argument, og de gidder ikke å tenke seg om før de slenger dem ut. Jeg ser ingen poeng i å argumentere mot "fri" vilje, som likevel ikke er fri, fordi foreldrene en uke senere i graviditeten plutselig ikke har fri vilje. Det er en bløff, som man klamrer seg til, i mangel på noen som helst etiske begrunnelser for å tillate abort. Jeg har enda ikke hørt ett eneste argument som ikke er et hyklersk og løgnaktig argument fra aborttilhengeren.

Det verste for et barn er å ikke bli født. Kjærlighetens kilde er forøvrig i et menneskes indre, ikke hos foreldrene. Et liv kan vare i 120 år, de få årene man er overgitt helt og holdent til foreldrene er et musepiss i havet, for resten finnes det oseaner av kjærlighet å oppleve i dette livet.
Thomi
07.04.06 12:35
de 18-20 årene man er hos foreldrene er faktisk de mest toneangivende og viktigste i et barns liv for hvordan man utvikler seg og hvem man blir som person. Jeg skulle likt å se hva som gjør meg til en hykler, og jeg skulle faktisk likt å vite hvordan du begrunner dette. Er en celle et liv? er det da galt og drepe bakterier eller Virus, er det da galt å drepe fluer ? Denne cellen er ikke et menneske før langt ut i svangerskapet i bestefall. En levende celle som vil utvikle seg til et menneske er ikke et menneske. Det er dere ikke forstår.

PS:Hvilke vrangforestillinger var det du pratet om i ditt forige innlegg?
Tenthino
07.04.06 12:41
Thomi skrev:
de 18-20 årene man er hos foreldrene er faktisk de mest toneangivende og viktigste i et barns liv for hvordan man utvikler seg og hvem man blir som person. Jeg skulle likt å se hva som gjør meg til en hykler, og jeg skulle faktisk likt å vite hvordan du begrunner dette. Er en celle et liv? er det da galt og drepe bakterier eller Virus, er det da galt å drepe fluer ? Denne cellen er ikke et menneske før langt ut i svangerskapet i bestefall. En levende celle som vil utvikle seg til et menneske er ikke et menneske. Det er dere ikke forstår.

PS:Hvilke vrangforestillinger var det du pratet om i ditt forige innlegg?

- En levende celle som utvikler seg til å bli et menneske inneholder et helt menneske, som trenger å vikles ut. Det er det dere ikke forstår. Du dreper tenåringen, den voksne, den middelaldrende og oldingen ved å drepe fosteret. For resten er du på fullstendig ville veier. Man kan ha den jævligste oppveksten og likevel få det mest fantastiske livet.
Thomi
07.04.06 12:50
Tenthino skrev:

For resten er du på fullstendig ville veier. Man kan ha den jævligste oppveksten og likevel få det mest fantastiske livet.

**Det har jeg da heller aldri sagt, men sjansen er uansett meget store for at du ikke får et veldig fantatisk liv av det nevnte scenariet. Her taler jo all verdens statestikk og odds imot deg.
Tenthino
07.04.06 12:55
Thomi skrev:
Tenthino skrev:

For resten er du på fullstendig ville veier. Man kan ha den jævligste oppveksten og likevel få det mest fantastiske livet.

**Det har jeg da heller aldri sagt, men sjansen er uansett meget store for at du ikke får et veldig fantatisk liv av det nevnte scenariet. Her taler jo all verdens statestikk og odds imot deg.

- Det er ingenting som tilsier at ikke de aller fleste som har en jævlig oppvekst får gode liv. Slikt er ikke mulig å undersøke. Man kan ikke måle livskvalitet i kroner og øre eller antallet mastergrader. Men en ting er ihvertfall sikkert at de som sutrer og forteller om hvor jævlige liv de har hatt, bidrar aktivt til å forsterke og forverre sin situasjon, da selvfølgelig etter å ha lært av omgivelsene at selvmedlidenhet og sutring, er veien å gå for ansvarsfraskrivelse og oppmerksomhet. Det er aldri for seint i et menneskes liv å velge det gode; gleden og fokusere på den.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg