Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva skjer i Sverige - Del 3

NYTT TEMA
Dimmi

Dimmi
26.11.20 17:33
MacanT: Dette kan jo bli interessant, hvis man tør å publisere resultatet da :)

He-he. Morsomt å se hvordan dama fra BRÅ garderer seg her, da.

For her er det jo i følge de så mange sosioøkonomiske faktorer å ta hensyn til at det resultatet de kommer frem til ikke nødvendigvis gir et riktig bilde av virkeligheten.

Personlig har jeg vel mer tro på at de fleste allerede er mer enn inneforstått med hvordan denne virkeligheten ser ut, og at en evt. debatt rundt "ubehagelige" resultater her bare vil øke mistilliten til aktører som BRÅ.

Dimmi

Dimmi
29.11.20 21:23

I min barndom var Stenungsund en trivelig liten industriby på vestkysten. Trygt og godt. Alle kjente alle.

Det er fortsatt en liten by, med litt over 10.000 innbyggere.

Men, i dag blir kvinner som lufter hundene sine på kveldstid sparket og slått av ungdomsgjenger.

Og selvsagt : Ingen aner hvem disse ungdommene er....

MP62

MP62
30.11.20 12:41

"Og selvsagt : Ingen aner hvem disse ungdommene er..."

I det minste stemmer det sikkert at man kanskje ikke vet hva de EGENTLIG heter og hvor de opprinnelig kommer fra...

Dimmi

Dimmi
30.11.20 23:09

Ufattelig deilig å se skrotnissen Sarnecki bli satt fullstendig på plass av politifolk som jobber ute i felten over en serie innlegg i Expressen nå.

Og med en herlig avslutning på sluttreplikken til Marklund, etter å ha fått sin virkelighetsbeskrivelse fra sin arbeidshverdag trukket i tvil av BRÅ-gjengen :

Sarnecki är uppenbart skeptiskt till mina polisiära kunskaper och förmågor. För att göra en närmare analys av mitt och mina kollegors arbete erbjuder jag Sarnecki att en helg framöver skippa fredagsmyset för att sedan ta tunnelbanan ut till Stockholms södra förorter och följa med under ett arbetspass. Skyddsväst finns att låna.

Gunstein12

Gunstein12
01.12.20 19:09

I Malmöregionen har bara 4 av 57 mord klarats upp de senaste tio åren. Nu talas det om hur de kriminella har tagit makten över mordutredningarna och vittnen skräms till tystnad.

https://www.tv4.se/artikel/fn3ajhGELRpII7ehTYI73/faerre-mord-klaras-upp-vittnen-skraems-till-tystnad

Gunstein12

Gunstein12
03.12.20 11:25

Sparket fra Miljøpartiet for politisk ekstremisme – nå behandler hun våpensøknader i politiet:

https://www.document.no/2020/12/03/sparket-fra-miljopartiet-for-politisk-ekstremisme-behandler-na-vapensoknader-i-politiet/

Dimmi

Dimmi
03.12.20 11:28
Gunstein12: Sparket fra Miljøpartiet for politisk ekstremisme – nå behandler hun våpensøknader i politiet:

Den der er fin.

MP62

MP62
03.12.20 22:06

Men ikke overraskende hos våre blå(gul)øyde naboer

Komunista

Komunista
08.12.20 13:45

God jul åt er alla i Svedistan:

Vad har hänt från 31/10 TILL 4/12?

27 mord

45 mordförsök

56 knivskurna

22 skottlossningar

23 mordbränder

7 bomber

(Innlegget ble redigert 08.12.20 13:49)

Pernillel

Pernillel
08.12.20 13:48
Komunista: 45 mordförsök 22 skottlossningar 7 Bomber

Godt noen holder oversikten. :) Selv mistet jeg oversikten over det svenske galehuset for lenge siden. 

Dimmi

Dimmi
08.12.20 14:03

Men, midt oppi galskapen, så skjer det også noe positivt.

Hanif Bali dro i gang en innsamlingsaksjon til guttene som ble torturert og voldtatt på kirkegården i Solna i sommer. Og måtte sette stopp da tusenvis av bidrag strømmet inn, og man nådde 2 millioner kroner. Bare i løpet av helgen.

DET varmer. Og forhåpentligvis også et lite plaster på såret til guttene og deres familier, etter å ha lidd seg gjennom flere regelrette "koseintervjuer" i mediene med overgriperne deres, og en taushet fra politikere og myndigheter som er like talende som den er skammelig.

RogerMaar

RogerMaar
08.12.20 21:42
Pernillel: Sverige er et interessant kasus fordi de har gjort "alt etter boka": * De har hatt kanskje den mest multikulturelle integreringspolitikken i Europa.
* De har satt innvandrere og deres kultur foran alt annet.
* De har år etter år toppet listen over land som har vært best på integrering.
* De har hatt en enorm fokus på antirasisme.
* De har latt innvandrere få omtrent alt de peker på.
* De har hatt en svært liberal innvandringspolitikk.
* De har alltid feid de negative konsekvensene av innvandringen under teppet. og likevel har innvandringen gått rett til helvete også der.

Interessant innblikk i menneskelig psyke. Når du har startet i en retning må du fortsette samme F hva som skjer, hvis ikke taper du ansikt. Du vil så veldig, veldig gjerne ha rett.

Fungerer omtrent som Nigeriasvindel. Send meg 1000 kroner, så ordner jeg overføring av 1.000.000,- til deg. Problemer med banken, send meg 5000 til. Banken krever 1% provisjon, send meg 10000. Pengene er klar for overføring, men myndighetene må ha sin andel, send 20000.

Utrolig vanskelig å si stopp og innse at dette ikke kommer til å ordne seg.

RogerMaar

RogerMaar
08.12.20 21:47
Dimmi: I min barndom var Stenungsund en trivelig liten industriby på vestkysten. Trygt og godt. Alle kjente alle. Det er fortsatt en liten by, med litt over 10.000 innbyggere. Men, i dag blir kvinner som lufter hundene sine på kveldstid sparket og slått av ungdomsgjenger. Og selvsagt : Ingen aner hvem disse ungdommene er....

Trist. "Ingen signalement" betyr i Sverige "Signalement må sensureres for å forebygge rasisme".

Man må jo lure på hvor øvrig lokalbefolkning befinner seg. Synes de det er greit at ungdomsgjenger overfaller kvinnene i lokalsamfunnet deres!? Ynkrygger.

(Innlegget ble redigert 08.12.20 21:53)

Dimmi

Dimmi
08.12.20 22:46
RogerMaar: Man må jo lure på hvor øvrig lokalbefolkning befinner seg. Synes de det er greit at ungdomsgjenger overfaller kvinnene i lokalsamfunnet deres!? Ynkrygger.

Det er mye man kan si om hvordan man havnet der de er i dag.

For min del synes jeg noe som skjedde meg her om dagen er helt symptomatisk for halve befolkningen.

Jeg har kjøpt meg en leilighet i et lite tettsted litt lengre opp langs kysten for Stenungsund, og meldte meg inn i en FB-gruppe for de fastboende der, hvor man deler alt av vær og vind i et lokalsamfunn med hverandre.

Og den siste tiden har det vært stadig større problemer med en ungdomsgjeng, hvor "14 av 15" er innvandrerungdom.

Steinkasting på folk og dyr, ruteknusing, slåssing, o.s.v.

Folk blir jo urolige. Og noen tar det opp i gruppa. ....ooog nevner hvem det er som står bak.

Det blir et helvetes leven.

Enden på visa blir at administratorene for siden går inn, først for å slette innlegg som viser med bilder hvem som kaster stein etc., og deretter gir beskjed om at dersom noen på død og liv MÅ trekke frem hvem bråkmakerne er, så skal man ikke bruke ordet "innvandrere", men i stedet "nyinnflyttede".

Og de som ikke kan forholde seg til det vil bli kastet ut av gruppa.

Det er egentlig Sverige i et nøtteskall, gjennom FB-gruppa til et lite tettsted med 3000 innbyggere.

Dimmi

Dimmi
17.12.20 13:04

Ingen motsigelser her. Ikke i det hele tatt.....

Om mannen i 30-åra som ble pågrepet etter en stor politiaksjon i Stockholm i går kveld

- Han har straffats 27 gånger och bland annat dömts till långa fängelsestraff för grov misshandel, grovt vapenbrott, narkotikabrott och grov fridskränkning.

För två veckor sedan begärdes han häktad för grov misshandel och övergrepp i rättssak. Under hösten har åklagaren också tidigare försökt få honom häktad.

Men på onsdagen var han på fri fot.

Jepp. Laaaaaaaange fengselsstraffer, tydeligvis.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
17.12.20 13:10
Dimmi: Jepp. Laaaaaaaange fengselsstraffer, tydeligv

??? Er det språket du sliter med? Begärdes häktad betyr IKKE at han ble/var arrestert. 

Dimmi

Dimmi
17.12.20 13:15
IndocteCollectio: ??? Er det språket du sliter med? Begärdes häktad betyr IKKE at han ble/var arrestert.

Jeg behersker svensk helt utmerket, og gidder vanligvis ikke svare deg lenger, men jeg er i godt humør og skal gjøre et unntak.

- Han er straffet 27 ganger og avisen omtaler flere av disse som "långa fängselsstraff"

- Han er i 30-åra.

Jeg vil tro de aller fleste ser den skrikende disonnansen mellom de to punktene.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
17.12.20 13:18
Dimmi: Trygt og godt. Alle kjente alle.

Det var når industrien kom dit at byen vokste masse, og Stenungsund har alltid vært et vel besøkt feriested. At alle kjente alle i Stenungsund må du nok tilbake før industrisatsingen for at skal stemme..

Og Stenungsund er fortsatt en svært trivelig by, er der selv ganske så ofte, enn dog ikke i disse Covid-tider. 

(Innlegget ble redigert 17.12.20 13:20)

IndocteCollectio

IndocteCollectio
17.12.20 13:23
Dimmi: Jeg behersker svensk helt utmerket, og gidder vanligvis ikke svare deg lenger, men jeg er i godt humør og skal gjøre et unntak. - Han er straffet 27 ganger og avisen omtaler flere av disse som "långa fängselsstraff" - Han er i 30-åra.   Jeg vil tro de aller fleste ser den skrikende disonnansen mellom de to punktene.

Det var dette du tok med som forklaring.

"För två veckor sedan begärdes han häktad för grov misshandel och övergrepp i rättssak. Under hösten har åklagaren också tidigare försökt få honom häktad. 

Men på onsdagen var han på fri fot"

Og selvfølgelig kan han hå fått lange fengselsstraffer selv om han er 30 år. Det avhenger jo av hva man ser på som lang fengelsstraff. 

Dimmi

Dimmi
17.12.20 13:24
IndocteCollectio: Og Stenungsund er fortsatt en svært trivelig by

Joda. Stenungssund er fortsatt et ålreit sted, det.

Bare pass på å gå i samlet flokk med mange andre hvis du er kvinne og skal lufte hunden din på kveldstid.

Ellers risikerer du å bli overfalt av gjengen til Bertil og Göran.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
17.12.20 13:24
Dimmi: , og gidder vanligvis ikke svare deg lenger

Jeg er klar over at du rømmer i det du får litt ubehagelige spørsmål ja. 

Dimmi

Dimmi
17.12.20 13:25
IndocteCollectio: Det avhenger jo av hva man ser på som lang fengelsstraff.

Nettopp.

Og med tanke på strafferegisteret hans, så må man nok over i ditt miljø for å kalle dette "lange fengselsstraffer".

IndocteCollectio

IndocteCollectio
17.12.20 13:26
Dimmi: Bare pass på å gå i samlet flokk med mange andre hvis du er kvinne og skal lufte hunden din på kveldstid.

Nei, det er nok ikke slik at det er noen spesielt stor fare for å bli angrepet, selv om man har sett tre tilfeller av dette nå .

Men nå er jo noen redde for sin egen skygge og da er sikkert greit å holde seg inne.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
17.12.20 13:29
Dimmi: Nettopp. Og med tanke på strafferegisteret hans, så må man nok over i ditt miljø for å kalle dette "lange fengselsstraffer".

Mitt miljø? Tenker du da på oss som mener at kriminalomsorgen sin oppgave er å få folk tilbake i samfunnet igjen? Her har det tydeligvis sviktet, men tror du lengre straffer fører til mindre kriminalitet? 

Dimmi

Dimmi
17.12.20 13:29
IndocteCollectio: Jeg er klar over at du rømmer i det du får litt ubehagelige spørsmål ja.

Jeg svarer på alle saklige spørsmål, begrunner mitt syn, og viser mer enn gjerne til faglige/statistiske kilder.

Problemet er at du er så selektiv i.f.t. hva du ser og leser, at enhver diskusjon med deg blir helt meningsløs.

Jeg tror faktisk aldri jeg har vært borti et menneske som utviser en mindre evne til å se saker fra flere sider enn deg.

Og når du stort sett kombinerer det med svært stygge anklager mot folk, så går vi lei av å føre noen som helst form som samtale med deg.

MacanT

MacanT
17.12.20 13:32
IndocteCollectio: Begärdes häktad betyr IKKE at han ble/var arrestert.
Dimmi

Dimmi
17.12.20 13:34
IndocteCollectio: tror du lengre straffer fører til mindre kriminalitet?

Det henger sammen med en større diskusjon.

Det hjelper lite med strengere straffer dersom ikke samfunnet som helhet setter foten ned for uakseptable holdninger og gjerninger.

Problemet til Sverige er at man kombinerer minimal straff med en generell unnfallenhet i samfunnet, hvor "sårbare grupper" og "barn" behandles på en måte som gjør at det knapt får konsekvenser på noen områder.

Selv IS-krigere får beholde sine sosiale ytelser, voldtekstsmenn og mordere slipper utvisning, og 17-åringer som raner og mishandler slipper unna med noen måneder med Playstation og saft på åpen ungdomssanstalt.

Og der har du den største årsaken til at skytinger, eksplosjoner, fornedringsran/barneran, etc. bare øker og øker i omfang.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
17.12.20 13:39

Dhimmi: Og hvordan er straffefnivået i Sverige i forhold til Norge og andre sammenlignbare land i Europa? Vet du det eller er det bare ren synsing du bedriver?

IndocteCollectio

IndocteCollectio
17.12.20 13:39

Macan: Du glemte ordet foran 

IndocteCollectio

IndocteCollectio
17.12.20 13:40

Dhimmi: Det er du mer over på det driver med ja, persondebatt. Samt at du snakker på vegne av andre. Gratulerer.

(Innlegget ble redigert 17.12.20 13:42)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg