Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor tar ikke muslimene som lever i Norge

NYTT TEMA
Tempus

Tempus
28.10.20 23:26

et  oppgjør med islamistene blandt dem, og fordømmer drapet på den franske læreren som fikk hodet skilt fra kroppen. IRN kunne jo uttale seg om hvordan de ser på denne bestialiteten blandt islamistene. At muslimenes omdømme svekkes når slike ting skjer bør IRN forstå og handle deretter.

Keva

Keva
29.10.20 08:30
Tempus: et  oppgjør med islamistene blandt dem, og fordømmer drapet på den franske læreren som fikk hodet skilt fra kroppen. IRN kunne jo uttale seg om hvordan de ser på denne bestialiteten blandt islamistene. At muslimenes omdømme svekkes når slike ting skjer bør IRN forstå og handle deretter.

Ja, for slike som deg svekkes nok alle muslimers omdømme når noe slikt skjer.

Da mener du vel også at alle kristne Israel-venner i Norge har fått omdømmet sitt svekket etter 22.07.?

MP62

MP62
29.10.20 08:37

Det lengste de strekker seg er å uttale at ekstremistene ikke er ekte muslimer, at de feiltolker Koranen, at de vanærer islam eller liknende. Dvs ting som har blitt sagt før, og som ikke rikker islams grunnvoller. 

Koranen og islam er fredet mot kritikk og nytenking, så her skal ingenting forandres. Tydeligvis trives muslimene med å gå på denne teologiske tredemølla. Alt er uforanderlig, forutsigbart og forhåndsbestemt. Her venter ingen overraskelser. Det er først etter døden at moroa begynner. Og sånne deler vi jorda med. For et nitrist liv de må ha!

dortort

dortort
29.10.20 09:35
Keva: Ja, for slike som deg svekkes nok alle muslimers omdømme når noe slikt skjer. Da mener du vel også at alle kristne Israel-venner i Norge har fått omdømmet sitt svekket etter 22.07.?

Muslimers og islams omdømme svekkes når de ikke tar avstand fra slike bestialske handlingere JA! Syns du muslimer eller islam står sterkere etter den muslimske ekstremisten sin udåd?

Om ikke det du kaller for kristne Israelvenner tar avstand fra ABB sine bestialske handlinger, så har de for meg, et svekket omdømme; JA! Syns du deres omdømme er forsterket etter ABB sine udåder?

Din sammenligning er forøvrig helt meningsløs. Du kan vel komme med eksempel på at noe land ville boikotte norske varer fordi den norske regjering mente at holdninger som ABB hadde (og har) må bekjempes. Klarer du det?

Keva

Keva
29.10.20 10:24
dortort: Muslimers og islams omdømme svekkes når de ikke tar avstand fra slike bestialske handlingere JA! Syns du muslimer eller islam står sterkere etter den muslimske ekstremisten sin udåd?

Jeg har den vanen at jeg ikke klandrer en milliard mennesker - og krever at de "tar avstand" - for noe én person eller en liten gruppe har gjort.
Og jeg har ikke sett noen norske muslimer som har støttet skjenselsdåden i Frankrike. 

Ikke klandrer jeg all verdens kristne, eller særlig baptister - for det Westboro Baptist Church driver med, heller.

Keva

Keva
29.10.20 10:26
MP62: Det lengste de strekker seg er å uttale at ekstremistene ikke er ekte muslimer, at de feiltolker Koranen, at de vanærer islam eller liknende.

Akkurat som all verdens kristeliøse sier om f.eks. Westboro Baptist church, altså...?

Gjeeesp!

(Innlegget ble redigert 29.10.20 10:26)

Nabo

Nabo
29.10.20 10:31

Nytt angrep med kniv i Frankrike, minst tre drepte utenfor Notre Dame.

Lenke

Dette har selvfølgelig ingenting med islam å gjøre.

dortort

dortort
29.10.20 11:20
Keva: Jeg har den vanen at jeg ikke klandrer en milliard mennesker - og krever at de "tar avstand" - for noe én person eller en liten gruppe har gjort.
Og jeg har ikke sett noen norske muslimer som har støttet skjenselsdåden i Frankrike. Ikke klandrer jeg all verdens kristne, eller særlig baptister - for det Westboro Baptist Church driver med, heller.

Når en undersøkelse for bare et par år siden viser at ca 7% av norske muslimer vil ha dødsstraff for blasfemi, så vil det ha mye å si dersom musilmer gikk ut og tok avstand fra slike bestialske handlinger. islamn og mange muslimer vil ha dødsstraff for blasfemi. Men du syns at det er helt akseptabelt at muslimer følger denne religiøse loven?

https://www.nrk.no/norge/undersokelse_-fire-av-ti-norske-muslimer-mener-blasfemi-bor-vaere-straffbart-1.13309241

Ikke jeg heller. Men jeg syns det er bra dersom all verdens kristne tar avstand fra det ABB har gjort. Men det syns ikke du?

dortort

dortort
29.10.20 11:24
Nabo: Nytt angrep med kniv i Frankrike, minst tre drepte utenfor Notre Dame. Lenke Dette har selvfølgelig ingenting med islam å gjøre.

Helt forferdelig. Og jeg tror det kommer flere slike bestialske angrep fra islamister.

Ja, islam er visst helt uskyldig. Det har visst iiiiiiiiiingenting med islam å gjøre i følge en del folk blant oss. Og det er en oppfatning blant islam og/ eller muslimforsvarere at det er helt unødvendig at muslimer tar avstand fra slikt.

_roffe_

_roffe_
29.10.20 11:29

For meg som ikke er spesiellt religiøs, så mener jeg ansvaret på slike terrorangrep ligger hos religiøse..

Hva disse idiotene tror på av religion, gidder jeg ikke å bry meg med

Det er ihvertfall et problem for disse religiøse skrullingene, og DE får først og fremst ta avstand fra mordere i sine rekker.

dortort

dortort
29.10.20 11:38
Keva: Jeg ser påstanden. Her er flere som blånektet da blasfemiparagrafen ble tatt ut av straffeloven: "— Symbol på kulturelt selvmord Redaktør Finn Jarle Sæle i den kristne avisen Norge IDAG sier tilVårt Land at fjerningen av paragrafen er et kulturelt selvmord. "— Når Høyre og Fremskrittspartiet viser til at ytringsfriheten blir truet av angrepet på satiretidsskriftet Charlie Hebdo, så er det som å hente et argument fra langtvekkistan, sier han— Det er et symbol på det kulturelle selvmordet vi nesten har fullført. I dag har vi ingen verdibasis. Selv om Grunnloven slår fast at kristendommen og humanismen utgjør grunnlaget for staten, så er innholdet borte, sier Sæle." ----------------
"Men du syns at ..." ...innleder som regel stråmannsbygging - så også her.
Det gidder jeg ikke å forholde meg til.

Og hva har det med saken å gjøre? Ditt forsøk på å bagatellisere konsekvensene av det muslimer oppfatter som blasfemi, er rett og slett forkastelig. Du burde skjemmes.

Det sår et spørsmålstegn ? på slutten av den setningen du bare halvveis kopierte opp. Men kanskje du ikke skjønner hva det betyr?

MP62

MP62
29.10.20 11:39

Paradokset er at det de siste dagene har vært store anti-franske demonstrasjoner i en rekke muslimske land med oppfordring til boikott av franske varer, flaggbrenning etc. Statsledere i en rekke land fordømmer Frankrike fra talerstolene i de respektive nasjonalforsamlingene. Så jeg tror ikke det kommer noen dyptfølte beklagelser fra noen toneangivende muslimske ledere etter dagens angrep heller. Frontene er steile. Frankrike må sette ned foten, og grundig. Alle ære til de som hang opp Muhammedkarikaturer i Lillestrøm, på Kongsberg og på Røros. Europa burde vært tapetsert med karikaturer!

PapaSmurf

PapaSmurf
29.10.20 11:40
dortort: Ikke jeg heller. Men jeg syns det er bra dersom all verdens kristne tar avstand fra det ABB har gjort. Men det syns ikke du?

Har du opplevd noen som ikke tar avstand fra de handlingene?

Samme med Mannshaus. Folk tar jo avstand så det holder. 

Men se på reaksjonene etter at den læreren fikk hodet avkappet. Terroristen ble hyllet som en helt av tusenvis på sosiale media. Til og med profilerte idrettsmenn. 

Hvor mange har du sett hylle ABB? Hvor mange har du sett juble og kalle han en helt?

Europa terroriseres av tullinger som mener at det å vise fram en tegning er nok til at man skal drepes. Disse må fjernes. Og om de ikke vil fjernes, må de fjernes brutalt og hensynsløst.

(Innlegget ble redigert 29.10.20 11:40)

Keva

Keva
29.10.20 11:44
MP62: Statsledere i en rekke land fordømmer Frankrike fra talerstolene i de respektive nasjonalforsamlingene. Så jeg tror ikke det kommer noen dyptfølte beklagelser fra noen toneangivende muslimske ledere etter dagens angrep heller.

Og det er ille. Statsledere er i en helt annen kategori enn menige, norske muslimer - og det er skandaløst at de opptrer slik. 

PapaSmurf

PapaSmurf
29.10.20 11:44

Alle medier over hele Europa burde vist frem Muhammed. Aviser, TV og andre medier. Finn en dato og kjør samme bilde på alle flater. 

Vi må vise at vi står sammen mot denne galskapen. 

(Innlegget ble redigert 29.10.20 11:46)

dortort

dortort
29.10.20 11:46
PapaSmurf: Har du opplevd noen som ikke tar avstand fra de handlingene? Samme med Mannshaus. Folk tar jo avstand så det holder. Men se på reaksjonene etter at den læreren fikk hodet avkappet. Han ble hyllet som en helt av tusenvis på sosiale media. Til og med profilerte idrettsmenn. Hvor mange har du sett hylle ABB? Hvor mange har du sett juble og kalle han en helt? Europa terroriseres av tullinger som mener at det å vise fram en tegning er nok til at man skal drepes. Disse må fjernes. Og om de ikke vil fjernes, må de fjernes brutalt og hensynsløst.

Nei, jeg har ikke det. Forsøk å skrive det samme til Keva. Der går det ikke inn.

Jeg er helt enig med det du skriver. I flere år nå har naive europeiske politikere og en del andre innbitt forsvart den innvandring/ flyktningepolitikken vi har. Nå ser man konsekvensene av det. Og jeg er redd for at dette er bare begynnelsen. Vi kommer til å se en rekke bestialske angrep fra muslimske terrorister i årene som kommer. Og jeg legger gjerne ansaret over på de som står bak den naive innvandring/ flyktningespolitikken som føres.

Pernillel

Pernillel
29.10.20 11:49
MP62: Paradokset er at det de siste dagene har vært store anti-franske demonstrasjoner i en rekke muslimske land med oppfordring til boikott av franske varer, flaggbrenning etc. Statsledere i en rekke land fordømmer Frankrike fra talerstolene i de respektive nasjonalforsamlingene.

Reaksjonene i den muslimske verden mot Frankrikes oppgjør med radikal islam viser jo at det ikke er så veldig stor forskjell mellom mainstream islam og radikal islam når alt kommer til alt. 

MP62

MP62
29.10.20 11:52

På et eller annet tidspunkt må man velge konfrontasjon når ettergivenhet ikke fungerer. Lurer på om Frankrike har baller til å ta den fighten som før eller senere kommer til å oppstå.

A_Øivind

A_Øivind
29.10.20 11:52
Tempus: IRN kunne jo uttale seg om hvordan de ser på denne bestialiteten blandt islamistene. At muslimenes omdømme svekkes når slike ting skjer bør IRN forstå og handle deretter.

"Styreleder Abdirahman Diriye i Islamsk Råd Norge kaller knivdrapet på en lærer i Paris for antiislamsk. En slik handling er ikke i tråd med islam, faktisk er den antiislamsk. Vi må fortsette å stå sammen mot alle former for ekstremisme, sier Diriye"

Kilde: Utrop. Se også artikkel i Vårt land

Keva

Keva
29.10.20 11:57
PapaSmurf: Har du opplevd noen som ikke tar avstand fra de handlingene? Samme med Mannshaus. Folk tar jo avstand så det holder. 
Men se på reaksjonene etter at den læreren fikk hodet avkappet. Terroristen ble hyllet som en helt av tusenvis på sosiale media. Til og med profilerte idrettsmenn.  Hvor mange har du sett hylle ABB? Hvor mange har du sett juble og kalle han en helt? Europa terroriseres av tullinger som mener at det å vise fram en tegning er nok til at man skal drepes. Disse må fjernes. Og om de ikke vil fjernes, må de fjernes brutalt og hensynsløst.

Jada, vi har vel alle hørt de søte, små nazidemonstrantene som hat støttet både "teori" og handlinger - selv om de heldigvis ikke var så mange.
En kristeliøs fanatiker skrev til og med bok om hvor "velfortjent" Utøya-massakren var, fordi AUF-ungdommene hadde støtte til Palestina på programmet (husker ikke forfatter og tittel i farta, men kan nok finne det frem).

Reaksjonene på tegningene er fullstendig uakseptable, det er vel ingen som er synes noe annet - og heller ingen som sier noe annet. 
Og det er - som skrevet over her - skandaløst at statsledere ikke fordømmer det.
De reaksjonene du beskriver, ligner jo nærmest på hyllingen av Baruch Goldstein (som faktisk fremdeles foregår). 

Men å ansvarliggjøre norske muslimer og forlange at de skal legge seg langflate for det helt andre mennesker har gjort, ellers "mister de anseelse", - det blir noe helt annet.

amore

amore

Han som helt klart har pisket opp stemningen blant muslimer over hele verden nå  er jo Erdogan presidenten i Tyrkia.

Her kaller han Frankrikes president for de verste ting, også blåser han totalt opp i  den læreren som ble halshugget.

Her blir en lærer halshugget, fordi han  viste de   tegningene av Mohammed som gjorde at muslimer over hele verden gikk bananas, og terrorangrepet mot Charlie Hegbo som skjedde i etterkant av dem.

Vi her i vestlige land setter faktisk ytringsfriheten vår såpass høyt at ja, vi kan faktisk si rett ut at Jesus antakeligvis var homo, fordi han omgikk jo bare med menn.

Vi kan protestere høylytt mot den katolske kirken når de begår de bestialske ting mot korgutter, og andre barn som de faktisk har gjort i åresvis.

Når det kommer til Islam så kan vi hverken si eller gjøre noe som helst, fordi vi vet hvordan muslimer reagerer på noen uskyldige tegninger, eller utgivelse av bøker.

Vi husker vel alle vår egen William Nygaard som ble skutt på, og holdt på å dø, fordi hans forlag utgav sataniske vers.

Flere forlagssjefer ble faktisk drept som følge av det.

Vi har sett hvordan muslimer i Syria blant annet brant ned både den norske og den danske ambassaden i Damaskus pga . Mohammed-tegningene som først ble publisert i Jyllandsposten. Selbekk som utgav en faksimile av Mohammed-tegningene fikk over 50 drapstrusler mot seg og sine familie, og han måtte stå skolerett i beste sendetid i Dagsrevyen og be om unnskyldning.

Vi har åpnet opp landene våre for muslimer. Da kan de faktisk ikke halshugge oss på åpen gate.

Hvis de fortsetter med dette så vil det komme krav fra alle befolkningene over hele Europa at vi ikke vil ha dem her mer.

Husk det er jo ikke første gangen de begår terror i Europa.

Vi kan faktisk ikke ty til terror hver gang noen sier, skriver, eller tegner noe vi ikke liker.

Vi som bor her i vestlige land er ikke vant til slikt, og vi vil ikke ha det slik i landene våre heller.

joplina

joplina
Nabo: Nytt angrep med kniv i Frankrike, minst tre drepte utenfor Notre Dame. Lenke Dette har selvfølgelig ingenting med islam å gjøre.

Ikke mer en  at etnisk og kulturelt  norske ABB's ugjerning hadde noe å gjøre med kristendommen, norsk kultur eller norsk etnisitet (ugjerningen skjedde jo før kirke og stat ble endelig skilt i 2017)

Når ekstremister begår ugjerninger så er det en durabelig kortslutning at DA må det være noe galt med alle andre som tilhører den troen eller kulturen eller etnisiteten også.

Islamister slo til i Notre Dame - og islamister er religiøs-politiske ekstremister - og nå må Frankrike ta skikkelig grep for å få slutt på ekstremist-terroren som Frankrike virkelig har fått erfare de siste år. Hardt mot hardt....slutt å "gi ved dørene" med ordinære fengselsdommer med mulighet for prøveløslatelse og greier.

I de tilfeller der ekstremist-terrorister ikke blir drept under pågripelse eller selve tar sitt liv - så sy de inn på faktisk livstid.

Frankrike har muligheten til å gjøre det - og nå er tiden inne for at det faktisk gjør det også.

"I Frankrike, mens loven ikke uttrykkelig foreskriver livsvarig fengsel uten mulighet for prøveløslatelse, kan en domstol i eksepsjonelt alvorlige omstendigheter avgjøre at domfelte ikke er kvalifiserte for prøveløslatelse dersom de blir dømt for barnedrap med voldtekt eller tortur, forsettlig drap på en statsansvarlig eller terrorisme som resulterer i døden. "

All terror i Frankrike de siste år syns i hvert fall jeg kvalifiserer til "eksepsjonelt alvorlige omstendigheter". Det fremstår jo som om det har hatt stor smitteeffekt - og hvis ikke det er eksepsjonelt alvorlig så vet ikke jeg hva som er det. Frankrike må ta kontrollen. De terrorister de fakker i live må de sy inn på faktisk livstid uten muligheter for prøveløslatelse. Hardt mot hardt.

dortort

dortort
29.10.20 12:01
A_Øivind: "Styreleder Abdirahman Diriye i Islamsk Råd Norge kaller knivdrapet på en lærer i Paris for antiislamsk. En slik handling er ikke i tråd med islam, faktisk er den antiislamsk. Vi må fortsette å stå sammen mot alle former for ekstremisme, sier Diriye" Kilde: Utrop. Se også artikkel i Vårt land

Og hva er hans begrunnelse for at den bestialske handlingen begått av en muslim er antiismlamsk?

PapaSmurf

PapaSmurf
29.10.20 12:02
A_Øivind: "Styreleder Abdirahman Diriye i Islamsk Råd Norge kaller knivdrapet på en lærer i Paris for antiislamsk. En slik handling er ikke i tråd med islam, faktisk er den antiislamsk. Vi må fortsette å stå sammen mot alle former for ekstremisme, sier Diriye"

Ja, det er flott det. Men likefullt er det fra moskeenes mørke kroker disse menneskene kryper ut. 

Det er der de sitter og koker sammen denne smørja.

Det kan kanskje føles urettferdig for majoriteten av muslimene som ikke er fulle av ondskap og hat. Men det er de som MÅ ta den tyngste børen, det er de som MÅ få disse undermenneskene ut i dagslys slik at de kan bli tatt hånd om. 

Det hjelper fint lite at islam er en fredelig religion når så mange tydeligvis mistolker den. Da er det noe som er feil et sted. 

Og om man liker det eller ei så hører ikke Islam til her i Europa. Det betyr ikke at man ikke skal få være muslim her. For meg er det null stress med moskeer eller bønnerom på jobb. Men det betyr at vi andre ikke må belemres med den. Jeg driter i hva koranen sier om ditt og datt. Og det er min rett. Om jeg vil holde opp et bilde av Muhammed, så må jeg få lov til det.

Om jeg fornærmer noen så må de bare bli fornærmet. De trenger ikke like meg, de trenger ikke ha noe med meg å gjøre om de ikke vil. Men de må akseptere at her i Europa dreper vi ikke folk fordi de viser frem et bilde du ikke liker at vi viser frem. 

(Innlegget ble redigert 29.10.20 12:05)

MP62

MP62
29.10.20 12:04

Her skjer det mer: en person angrepet på kniv utenfor det franske konsulatet i Saudi-Arabia, og en person med kniv pågrepet i en annen fransk etter å ha truet folk med kniv. Tilfeldig, eller koordinert?

(Innlegget ble redigert 29.10.20 12:05)

MP62

MP62
29.10.20 12:06

"Styreleder Abdirahman Diriye i Islamsk Råd Norge kaller knivdrapet på en lærer i Paris for antiislamsk. En slik handling er ikke i tråd med islam, faktisk er den antiislamsk. Vi må fortsette å stå sammen mot alle former for ekstremisme, sier Diriye"

Det intetsigende mølet der kunne jeg ha skrevet for han. Er som en papegøye med hakk i plata. Nok pissprat fra den kanten, her trengs håndfast handling! Tragisk nok er handlekraften proposjonal med fanatismen. Vi ble ikke kvitt nazismen med dialog og ettergivenhet. Vi kommer ikke til å bli kvitt islamismen med de virkemidlene heller. IS måtte bombes til overgivelse. Dessverre finnes det mange millioner med samme tankegods. De lar seg neppe omvende med fagre ord.

(Innlegget ble redigert 29.10.20 12:11)

malacay3

malacay3
29.10.20 12:09
Tempus: et  oppgjør med islamistene blandt dem, og fordømmer drapet på den franske læreren som fikk hodet skilt fra kroppen. IRN kunne jo uttale seg om hvordan de ser på denne bestialiteten blandt islamistene. At muslimenes omdømme svekkes når slike ting skjer bør IRN forstå og handle deretter.

De blir jo stort sett beskyldt for løgn eller taqyia når de tar avstand fra terrorisme, så jeg skjønner godt at de ikke gidder.

Malacay

A_Øivind

A_Øivind
29.10.20 12:10
PapaSmurf: Så er spørsmålet: Skal vi bli redde og bare gi etter, eller skal vi stå opp for oss sjøl og vår levemåte?

Mennesker som ønsker å så splid, uttrykker seg slik som du gjør. Faktum er at alle som respekterer lovene våre, er "oss".

Om noen tar liv eller oppfordrer til vold, så er det disse som er de skyldige, ingen andre.

Keva

Keva
29.10.20 12:12
joplina: Når ekstremister begår ugjerninger så er det en durabelig kortslutning at DA må det være noe galt med alle andre som tilhører den troen eller kulturen eller etnisiteten også.

Det er denne typen nyansering noen av dem vi diskuterer med, har så vondt for å forstå.
Derfor kortsluttes det, og derfor skal norske muslimer i samlet flokk "ta avstand" hver bidige gang en islamistisk terrorist slår til med svineriet sitt, for ikke å få "svekket sitt omdømme".

MP62

MP62
29.10.20 12:14

"Mennesker som ønsker å så splid"

løper rundt med kniv og hodekapper folk

Klikk for å gå tilbake til toppen