Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Voldtekter og drap

NYTT TEMA
1234kf
1234kfInnlegg: 463
22.07.08 20:12
Jeg forstår ikke hvorfor voldekter ikke blir straffet like hardt som mord, en ødlegger jo ett menneskes liv på samme måte som med drap, det er jo klart att en kvinne som blir voldtatt lever forsatt men en voldtektsmann burde fått samme straff som en morder fordi han ødlegger offerets liv.
En annen ting med voldtekts menn og drapsmenn, er att det ødlegger alle menn sitt rykte, og dermed burde ikke bare offeret i en draps sak , eller voldtekts sak, fått erstatning men alle menn i landet, pga ærekrenking av alle menn.
Mygg1
Mygg1Innlegg: 766
22.07.08 21:51
Pga. siste avsnitt er jeg ikke sikker på om du er seriøs, men...

Det er legitimt å mene at strafferammen for voldtekt bør økes her i landet, men å ta en persons liv er selvfølgelig flere hakk verre enn å voldta den samme personen. Begge svært alvorlige forbrytelser, men de kan ikke likestilles.
sistemann
sistemannInnlegg: 14994
22.07.08 22:53
Jeg vil heller voldtas enn drepes.
ÆreVære
ÆreVæreInnlegg: 2393
23.07.08 00:06
sistemann skrev:
Jeg vil heller voldtas enn drepes.
----------

Her ligger det mye sannhet. Om du får den samme straffen om du voldtar eller dreper, så hvorfor ikke drepe når du har voldtatt? Du blir jo ikke da straffet hardere. (Dette er forsåvidt ikke helt presist grunnet konkurens, men prinsippet står seg fortsatt.) Det er mye verre å drepe noen enn å voldta de.

Ære Være
anders2705
anders2705Innlegg: 286
21.10.09 18:53
1234kf: Jeg forstår ikke hvorfor voldekter ikke blir straffet like hardt som mord, en ødlegger jo ett menneskes liv på samme måte som med drap, det er jo klart att en kvinne som blir voldtatt lever forsatt men en voldtektsmann burde fått samme straff som en morder fordi han ødlegger offerets liv.

Når er det nå sånn at det anses som værre å ta et liv, enn å ødelegge det, det er noe folk flest er enige i, og er det er jo tross alt folk flests syn som skinner gjennom i lovverket.

Doolio
DoolioInnlegg: 423
22.10.09 18:38
1234kf: en voldtektsmann burde fått samme straff som en morder fordi han ødlegger offerets liv.

Ødelegger offerets liv? Tullprat! Når livet er ødelagt, så virker det ikke lengre. D.v.s at man da er død.

Beltha
BelthaInnlegg: 790
25.10.09 10:00
ÆreVære: Her ligger det mye sannhet. Om du får den samme straffen om du voldtar eller dreper, så hvorfor ikke drepe når du har voldtatt? Du blir jo ikke da straffet hardere.

Korrekt. Det er blitt bevist i blandt annet USA ved at rundt 95% av voldtektsmenn ikke bærer våpen under voldtekten ettersom voldtekt uten våpen resulterer i 3-5 års fengsel, mens voldtekt med våpen resulterer i 15-20 år.

Så dersom straffen hadde vært lik for mord og voldtekt, hadde nok de fleste voldtektsforbrytere myrdet offeret i frykt for å bli identifisert senere, og fordi de ikke har noe å tape.

(Innlegget ble redigert 25.10.09 10:01)

Doolio
DoolioInnlegg: 423
25.10.09 13:22
Beltha: Det er blitt bevist i blandt annet USA ved at rundt 95% av voldtektsmenn ikke bærer våpen under voldtekten ettersom voldtekt uten våpen resulterer i 3-5 års fengsel

Samme som i Norge altså, med våre (på Frp-språk) "latterlig lave straffer"...

jwbacke
jwbackeInnlegg: 4160
26.10.09 02:29
Doolio: Samme som i Norge altså, med våre (på Frp-språk) "latterlig lave straffer"...

Hvis du ble voldtatt, Doolio; hva synes du er en passende straff for det?

bluesman
bluesmanInnlegg: 3378
26.10.09 13:02
Beltha: Korrekt. Det er blitt bevist i blandt annet USA

Ok, men da sier vi det at voldtekt gir livstid i fengsel, det samme gjør drap, men hvis du dreper noen så skal du tortureres minst en gang om dagen. Da har du en liten gulerot for å unngå og drepe.

kenny66
kenny66Innlegg: 10
30.11.09 21:50

for å kunne påstå at en voldtekt er like galt som mord, kan en ikke helt skjønne hvor store individuelle forskjeller det er ang

traumene av en slik opplevelse. En annen ting hvordan er det å bli beskyldt for voldtekt når en er uskyldig?

Jeg savner en tråd rundt dette temet, enda det er noe som skjer hundrevis av ganger i året. Hvor er støtteapparatet her?

Det er diskriminering i stor skala

kenny yearhill

Ing
IngInnlegg: 1
28.10.17 06:19

Jeg har vært voldtatt, å jeg skulle gjærne heller blitt drept. 

Klikk for å gå tilbake til toppen