Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Parkere ulovlig på egen tomt?

NYTT TEMA
sploinxx
sploinxxInnlegg: 6733
20.05.10 12:58

Jeg har en campingvogn som står på min egen plen. Er det noen lov som bestemmer hvor lenge man kan ha sin egen campingvogn parkert på plenen foran huset? Den fungerer som verktøybu og spikerbu.

torestre
torestreInnlegg: 3539
20.05.10 21:35

Så vidt jeg vet er det ingen "parkeringslov" men det kan tenkes at du kan få klager dersom vognen ser sliten ut. Man kan nemlig ikke ha det for stygt i sin egen hage i Norge, man kan bli pålagt å rydde opp av kommunen.

Olayo
OlayoInnlegg: 646
21.05.10 14:06
torestre: Man kan nemlig ikke ha det for stygt i sin egen hage i Norge, man kan bli pålagt å rydde opp av kommunen.

Tja. Naboloven § 2 kan vel få anvendelse, all den tid horrible innretninger og div. kan anses som en urimelig ulempe. Estetiske ulemper kan være nabostridige.

Det skal dog bemerkes at kortvarige / midlertidige innretninger sjelden anses som urimelige på grunn av det faktum at de nettopp er midlertidige.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22575
24.05.10 20:49
sploinxx: Jeg har en campingvogn som står på min egen plen. Er det noen lov som bestemmer hvor lenge man kan ha sin egen campingvogn parkert på plenen foran huset? Den fungerer som verktøybu og spikerbu.

Litt OT, men dette minner meg på en sak i Oslo for noen år tilbake. Hvor Trafikketaten i Oslo bøtela en som hadde parkert inne på sin egen tomt. Og saken endte i retten, og Trafikketaten ga seg ikke, før de hadde fått "juling" både i byretten, lagmannsretten og Høyesterett. De fikk såger et særdeles skarpt notat fra Høyesterett om at dette var missbruk av rettsvesnet.

petterG
petterGInnlegg: 9586
24.05.10 22:41
Kjetil_e: Litt OT, men dette minner meg på en sak i Oslo for noen år tilbake. Hvor Trafikketaten i Oslo bøtela en som hadde parkert inne på sin egen tomt. Og saken endte i retten, og Trafikketaten ga seg ikke, før de hadde fått "juling" både i byretten, lagmannsretten og Høyesterett. De fikk såger et særdeles skarpt notat fra Høyesterett om at dette var missbruk av rettsvesnet.

Har du en link til denne saken? For det er vel ikke slik at hvem som helst kan anke hva som helst helt til Høyesterett?

Kjetil_e
25.05.10 09:44
petterG: Har du en link til denne saken? For det er vel ikke slik at hvem som helst kan anke hva som helst helt til Høyesterett?

Skal se om jeg finner den, er en del år siden.

Mulig det var Kjæremålsutvalget i Høyesterett som ga den endlige avgjørelsen. Og ga trafikketaten så hatten passet.

petterG
petterGInnlegg: 9586
25.05.10 12:04
Kjetil_e: Mulig det var Kjæremålsutvalget i Høyesterett som ga den endlige avgjørelsen. Og ga trafikketaten så hatten passet.

Det hørtes i tilfelle mere rimelig ut!

Abelsborg
AbelsborgInnlegg: 19778
25.05.10 12:07

Folk som ødelegger boområder med å hensette campingvogner foran egne hus burde tvangsflyttes til langt utpå landet.

Kjetil_e
25.05.10 12:31
petterG: Det hørtes i tilfelle mere rimelig ut!

Ja var nok så, klarer desverre ikke å finne saken på nett. Er noen år siden. Men husker den, siden jeg tenkte med meg selv. Hvor sta og idiotisk går det egentlig ann å bli. Her hadde vedkommende parkert på sin private eiendom, da burde Trafikketatens folk skjønne såpass at de kom til å tape i retten.

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 44422
25.05.10 19:21
Kjetil_e: Ja var nok så, klarer desverre ikke å finne saken på nett. Er noen år siden. Men husker den, siden jeg tenkte med meg selv. Hvor sta og idiotisk går det egentlig ann å bli. Her hadde vedkommende parkert på sin private eiendom, da burde Trafikketatens folk skjønne såpass at de kom til å tape i retten.

Nå vet jeg ikke hvilken sak dette var, men foruten Plan- og bygningslovens bestemmelser (både i forhold til forsøpling og i forhold til midlertidige brakker/vogner) så finnes det enkelte muligheter for å kunne stå ulovlig inne på egen tomt.

I Skiltforskriften (normalen) så står det på side 59 følgende om skilt 376 Parkeringssone (min understreking):

"Regulering med soneskilt (376/378)

Reguleringen gjelder, uavhengig av kjøreretning eller vegside, fra der skilt 376 ”Parkeringssone” er satt opp og til skilt 378 ”Slutt på parkeringssone”. Innenfor den sonen som defineres av skiltene 376 og 378, gjelder soneskiltets regulering alle offentlige veger og plasser, og private veger og plasser som er åpne for alminnelig ferdsel. En veg eller plass kan anses ”åpen for alminnelig ferdsel” selv om det er gitt begrensninger i forhold til bruk av motorvogn."

Det betyr at det kan gis gebyrer på privat grunn dersom slik skilt er satt opp. Det samme gjelder der eiendomsgrensen går over et område definert som fortau. Da er fortauet definert stort sett inn til husveggen dersom det er asfalt hele veien inn til huset helt uavhengig av eiendomsgrensen.

Generelt skal man jo være veldig forsiktig med slike soneskilt, men de finnes og gir en hjemmel for gebyrer også på privat grunn. Imidlertid er det en grenseoppgang mot den private eiendomsretten slik at man de fleste steder vil se at trafikkbetjenter er svært tilbakeholden i å bruke denne hjemmelen og at det stort sett vil være på store utflytende plasser med asfalt eller annet hardt belegg man praktiserer dette. Her skal ukjente folk kunne forholde seg den offentlige skilting og ikke være nødt til å vite hvor eiendomsgrensene tilfeldigvis går på en stor plass. De samme reglene vil da gjelde grunneier.

I forhold til fortausproblematikken vil nok den bli behandlet strengere da man generelt er streng i forhold til parkering på fortau. Igjen går det på at folk fra andre steder ikke kan vite hvor eiendomsgrensen står.

Dersom man i slike tilfeller skal kunne stå "trygt" på sin egen tomt må man avgrense egen eiendom fra den offentlige veien slik at det ikke er tvil om at man beveger seg fra det allmene rom til det private rom.

Kjetil_e
25.05.10 23:01
BornOnThe4thOfJuly: Nå vet jeg ikke hvilken sak dette var, men foruten Plan- og bygningslovens bestemmelser (både i forhold til forsøpling og i forhold til midlertidige brakker/vogner) så finnes det enkelte muligheter for å kunne stå ulovlig inne på egen tomt.

Hvis jeg ikke husker helt feil, så stod vedkommende parkert i egen innkjørsel på sin private tomt.

Ribbentrop
RibbentropInnlegg: 1079
26.05.10 03:28
sploinxx: Jeg har en campingvogn som står på min egen plen. Er det noen lov som bestemmer hvor lenge man kan ha sin egen campingvogn parkert på plenen foran huset? Den fungerer som verktøybu og spikerbu.

Finnes nok ingen lov som direkte omfatter det.

Likevel kan det være det finnes noen kommunale/lokale forskrifter. Grannelova og plan- og bygningsloven kan også anvendes av arge naboer, men det kommer litt an på hva det er de klager på.

sploinxx
sploinxxInnlegg: 6733
26.05.10 07:49
Ribbentrop: arge naboer, men det kommer litt an på hva det er de klager på.

Noen klager på alt, vettu. Noe jeg tar med knusende ro. Jeg lar folk holde på med sitt. Forøvrig skal det bli fint å få tømt vogna og få den vekk, jeg skal plante buskevekster der. Ting tar tid.

Tenkte å gi den bort til noen som skal bygge hus og trenger en spisebrakke/ spikerbu.

Snart.

boot
bootInnlegg: 2045
30.05.10 08:53
Abelsborg: Folk som ødelegger boområder med å hensette campingvogner foran egne hus burde tvangsflyttes til langt utpå landet.

Definer hensetting.

Definer boområde.

Det er vel heller folk som har problemer med hva andre gjør helt lovlig på egen tomt som bør tvangsflyttes, eller helst tvangsinnlegges, men nå er vi vel over på feil tema.

(Innlegget ble redigert 30.05.10 08:53)

Abelsborg
AbelsborgInnlegg: 19778
30.05.10 11:08

Så grendelag der farge på hus må aksepteres av styret, der må hele styret tvangsinnlegges? Det er faktisk mange som  ser helheten i et boområde, ikke bare sin egen tomt. De som skjemmer ut et område uten å bry seg om det totale inntrykket, burde flytte ut på landet ja.  

Dutras
DutrasInnlegg: 164
24.06.10 19:50

Hvor går grensen mellom å skjemme ut et området, og at det er akseptabelt?

villevika
villevikaInnlegg: 3048
24.06.10 19:55
Abelsborg: Så grendelag der farge på hus må aksepteres av styret, der må hele styret tvangsinnlegges? Det er faktisk mange som  ser helheten i et boområde, ikke bare sin egen tomt. De som skjemmer ut et område uten å bry seg om det totale inntrykket, burde flytte ut på landet ja.  

Misunner virkelig folk som har så uendlig god tid at de virkelig har ork til å hisse seg opp over hvilken farge naboen har på huset. Jeg for min del synes det er adskillig bedre å ha gode naboer, gidder ikke kverulere over småting, det skaper ihvertfall ikke godt naboforhold. Sist en nabo beiset ruslet jeg over for å gi en hånd. Naboen holdt pils, kaffe og vafler, og jeg beiset, riktig koselig var det.

BornOnThe4thOfJuly
25.06.10 00:19
Dutras: Hvor går grensen mellom å skjemme ut et området, og at det er akseptabelt?

Helt umulig å si. Det vil stort sett være mulig å akseptere mer jo større avstanden mellom naboer er. I tillegg er det også avhengig av tiden naboen tomt har sett forferdelig ut.

Men de sakene som gjerne dukker opp er jo når naboen tomt ligner et lite bilopphuggeri eller en liten søppelfylling over flere år. Således er det i de fleste tilfeller slik at du som eiendomsbesitter forsatt er herre på egen tomt.

HansHoldahl
HansHoldahlInnlegg: 1
14.08.19 10:16

Er det tillatt å parkere bobil eller bil på egen tomt når skiltingen for boområdet består av soneparkeringsforbud uten unntak(376) samt skilt som angir forbud for motorkjøretøy(360.1)

(Innlegget ble redigert 14.08.19 10:20)

BornOnThe4thOfJuly
14.08.19 16:35
HansHoldahl: Er det tillatt å parkere bobil eller bil på egen tomt når skiltingen for boområdet består av soneparkeringsforbud uten unntak(376) samt skilt som angir forbud for motorkjøretøy(360.1)

Siden du velger å bruke eget navn så fant jeg fram til din eiendom Nord-Norges neststørste by.

For 306.1-skiltet så er det underskilt som gjør at det er lovlig å kjøre fram til din eiendom. Slik sett er ikke det interessant her.

Soneparkeringskiltet er imidlertid interessant.

Eiendomsgrensen din går etter hva jeg kan se i veggen på "annekset" så slik sett er området mellom "annekset" og veien allerede kommunal eiendom. Hadde eiendomsgrensen din gått lenger ut så vil jeg nok mene at soneskiltet nok ville omfattet dette arealet uansett.

Om det er der du har tenkt til å parkere så har nok trafikkbetjentene myndighet til å gebyrlegge deg, men om de vil gjøre det er nok avhengig av hvor nidkjære de er og ikke minst hvilke problemer din parkering medfører. Soneskiltet er åpenbart satt opp fordi man ønsker å få brøytet veien og sikre framkommelighet i veien. Hindrer du ikke det er det ikke sikkert at det kommer noen.

Skulle du imidlertid klare å manøvrere bobilen ned adkomsten mellom "annekset" og nabotomten slik at den står innenfor tomtegrensen din vil jeg mene at den sto såpass avgrenset fra den kommunale veien at soneskiltet ikke gjaldt der. Det ville også overraske meg om noen trafikkbetjenter hadde skrevet gebyr på en slik parkering.

Du skal imidlertid være klar over at det er andre lover enn Vegtrafikkloven som kan være aktuelle her. Først og fremst Plan og bygningsloven.

Dersom du klarer å manøvrere ned en bobil ved siden av "annekset" så er det ikke unaturlig å hevde at du nå har en avkjørsel til den kommunale veien. En avkjørsel er søknadspliktig og her kan det være reguleringsbestemmelser som også er i strid med å ha avkjørsel. Nå skal det sies at det ser ut som andre i veien også har avkjørsler. Det er på en måte bra i en slik situasjon men også dumt. Har alle tatt seg til rette så vil en søknad fra deg om avkjørsel medføre at kommunen må vurdere din søknad men også alle andre som har ordnet seg avkjørsel i veien din. Ikke noe fint å være den som lagde trøbbel for alle naboene. Har imidlertid naboene søkt og fått ja så står din søknad ganske sterkt.

Oppsummert så burde du stå greit dersom du klarer å manøvrere bobilen inn på siden av "annekset". I verste fall får du et brev om at du må søke om å få etablere avkjørsel. Så får du ta det derfra.

Steller du deg langs veien langs med "annekset" så er du etter mine opplysninger ikke på egen eiendom og lever da en del farligere og vil kunne bli gebyrlagt på grunnlag av soneskiltet. Hvor sannsynlig det er at du blir gebyrlagt handler om nidkjærhet men antageligvis først og fremst om hvor store problemer du og/eller naboenes parkering lager for framkommelighet brøyting. Det er vanskelig å overse andre feilparkeringer dersom man allerede har gebyrlagt en del feilparkerte biler i veien.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg