Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

bot og fengsel

NYTT TEMA
stianub

stianub
07.01.11 15:49

Jeg har mottat en fartsbot på en fin sum og 3 dagers subsidiært fengsel.
Hva betyr subsidiært fengsel? Må jeg sitte inne bak murene i 3 dager for en mindre fartsovertredelse?

qbah

qbah
07.01.11 15:52

Betyr ikke det noe slikt som at du må inn i tre dager hvis de ikke får pengene for overtredelsen på vanlig måte? Er ikke helt sikker her. Du kan sikkert ringe de og høre. Er vel en slags siste utvei dersom andre ordninger ikke lar seg gjøre. Tror ikke du skal frykte celleopphold.

stianub

stianub
07.01.11 16:02

Det er godt og høre. Jeg skal ringe dem å høre, problemet er at de har telefontid fra 9-14 mandag til fredag, så får jo ikke tak i noen før på mandag.

Men kunne noen prøvd å svare på en annen ting i samme slengen.

Det står at jeg skal levere en godkjennelse fra min side, men ikke noe spesifikt hvor? Skal den sendes i posten eller skal jeg levere den på min politistasjon?

qbah

qbah
07.01.11 16:07

Godkjennelse på hva? Hvis det ikke står noe spesifikt om hvor det skal sendes med postadresse og slikt så forventes det sikkert at du skal trappe opp selv på din lokale politistasjon. Sikkert mest effektivt også det.

stianub

stianub
07.01.11 16:39

jeg må godta det forenkla forlegget slik at det ikke blir registrert i  strafferegisteret. Det virka som om det var det som var poenget ja. Takk for hjelpen:)

Sjah

Sjah
07.01.11 19:40
stianub: Jeg har mottat en fartsbot på en fin sum og 3 dagers subsidiært fengsel.
Hva betyr subsidiært fengsel? Må jeg sitte inne bak murene i 3 dager for en mindre fartsovertredelse?

Dette betyr enkelt og greit at dersom du ikke er i stand til å betale bota vil du måtte sone 3 dager.

Man kan ikke velge den subsidiære straffen, pengene (bota) vil bli forsøkt tvangsindrevet før du eventuelt må sone. DVS at du må være insolvent og uten eiendeler som kan realiseres og uten inntekt før de velger å putte deg inn:)

Storvesiren

Storvesiren
08.01.11 22:41

En liten oppklaring her:

Forelegg er et forslag om straffereaksjon på lovbrudd som kan avgjøres med bøter. Om du vedtar forelegget, så innrømmer du skyld og boten som er foreslått. Boten skal tilpasset din inntekt og formue, og den som utsteder forelegget må være embetsmann i politiet med bestått juridisk embeteksamen.

Et forenklet forelegg er som over, dog kan dette utstedes av alle politi- og tollansatte (uten juridikum), og beløpene er her faste, uten hensyn til formue og inntekt.

Subsidiære straffereaksjoner er noe man kan se helt bort i fra, de selger bilen din om nødvendig, men er du virkelig helt raka, uten trygd eller annen inntekt, så åker du inn i noen dager.

sl500

sl500
08.01.11 23:25
stianub: Det er godt og høre. Jeg skal ringe dem å høre, problemet er at de har telefontid fra 9-14 mandag til fredag, så får jo ikke tak i noen før på mandag. Men kunne noen prøvd å svare på en annen ting i samme slengen. Det står at jeg skal levere en godkjennelse fra min side, men ikke noe spesifikt hvor? Skal den sendes i posten eller skal jeg levere den på min politistasjon?

Hvis du leser det en gang til så ser du hvor du skal skrive under og til hvilken adresse du skal sende det til.
ATK bokser er noe svineri.

Har selv vært i gjennom trussler og krangling med Politiet om et forenklet forelegg på en firma bil som ble avbildet av en ATK boks.
Jeg nektet plent på å ta meg fri i fra jobben for så betale for parkering for å se på bilde hvem vedkomende er selv om jeg har en hvis formening om hvem det er.

Løfter om kaffe og et svar hvis de kom til meg på jobben gjorde ikke kjæringa i andre enden mildere stemt for å si det sånn.
Hun nektet og rikke seg i fra kontorstolen noe jeg også gjore.

Etter 2-3 brev om innkaling til avhør som jeg ikke møtte opp på så ringte hun igjen,
Da truet hun med at hun skulle sende en patrulje for å hente meg.
Jeg bad hun å sende bilde med patruljen så kunne de  få kaffe og et svar.
Det var ikke aktuelt på noe som helst måte.

Jeg ble faktisk så sinna at jeg sa at hun var en person jeg ikke ville ta en kopp kaffe med og hvis hun virklig sendte ut en patrulje for å hente meg ville jeg nekte å forklare meg på politistasjonen.
Så la jeg på røret .

Enden på visa ble at hun henla saken på beviset stilling

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg