Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er dette Lov i Norge?

NYTT TEMA
XtraGal3
XtraGal3Innlegg: 75441
12.02.11 07:38

Når du ringer kundesørviset på en bank (skal ikke nevne vilken)
og det er på natta så overføres du over til Sverige

En svenske i Sverige svarer deg på svensk

Er dette faktisk Lov i Norge

ER ikke norge en selvstendig land
selv om man forstår svensk betyr det vel ikke man skal ty til slike sparemetoder.

Når en bank har 24 timer døgntelefon betyr det vel ikke at du skal få opp en svenske som sier du må ringe om morgenen for da er banken åpen

HVa er dette for noe egentlig

Jeg mener det er på kanten til ulovlig, er det ?

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 46297
12.02.11 10:02
XtraGal3: Når du ringer kundesørviset på en bank (skal ikke nevne vilken)
og det er på natta så overføres du over til Sverige En svenske i Sverige svarer deg på svensk Er dette faktisk Lov i Norge ER ikke norge en selvstendig land
selv om man forstår svensk betyr det vel ikke man skal ty til slike sparemetoder. Når en bank har 24 timer døgntelefon betyr det vel ikke at du skal få opp en svenske som sier du må ringe om morgenen for da er banken åpen HVa er dette for noe egentlig Jeg mener det er på kanten til ulovlig, er det ?

Med gått over 99 % sannsynlighet så har det ikke skjedd noe ulovlig her.

Kundeservice er i utgangspunktet en sak mellom banken og deg som kunde. Det vil si at dersom det er regulert så vil det være omtalt i en avtale mellom deg som bankkunde og banken (ikke nødvendigvis noe som du har skrevet under men mer de generelle vilkårene banken tilbyr). Det samme gjelder hva denne kundeservicen skal gå ut på/inneholde. Det er nok sjeldent at det er spesifikt angitt fra banken side. Det er heller ikke urimelig at kundeservicen er på et lavere nivå på natten enn på dagtid. Jeg tror du fleste innfinner seg med at kundeservice på natten kun er av det akutte slaget (sperring av kort etc.) og ikke for eksempel lånesøknader etc.

Når det gjelder svensk språk tror jeg neppe at det i bankens vilkår står noe om at vedkommende skal snakke et standarisert riksmål eller lignende. Det kan være like vanskelig å forstå enkelte dialekter i Norge for en god del som å forstå svensk. Her vil det isåfall være knyttet til at dette er noenlunde forstålig dersom det i det hele tatt er nevnt i vilkårene, noe det neppe er.

Banken vil i de fleste tilfeller være nøye med at de vilkårene de tilbyr faktisk ikek innebærer at de selv kan tatt på dem og dermed vil for eksempel punkter knyttet til servicetelefoner ikke være spesifikke i det hele tatt.

Dette har altså lite med om Norge er et selvstendig land eller ikke men stort sett bare om banken har oppfylt de vilkår (slik de er skrevet og ikke slik du trodde og mente at de skulle kunne tolkes) de har tilbytt deg som bankkunde.

Eneste mulighet til å dra dette opp på et høyere nivå der det offentlige kan gripe inn er dersom banken markedsfører denne servicetelefonen med spesisfikk innhold, også om natten, og ikke klarer å levere dette. Da kan det være et brudd på markedsføringsloven. Men selv sda tror jeg man har en viss forståelse for at nivået på en kundeservice er lavere på natten enn på dagtid. Men som sagt ville ingen bank sette seg i en slik situasjon når man kan nøye seg med å si at man har døgnåpen kundeservice uten å spesifisere mer. Dersom man da får sperret kort samt opplyst om et telefonnummer man kan ringe dagen etter med sitt ærend så går banken fri.

Når det gjelder språket virker det jo som du faktisk har forstått det så da har du egentlig ingenting å klage på der heller. Hvor denne svensken sitter hen er jo ikke noe du har noe med.

HELLHAMMER666
HELLHAMMER666Innlegg: 1934
12.02.11 20:40
XtraGal3: Jeg mener det er på kanten til ulovlig, er det ?

Høres noe suspekt ut ja...

puma1
puma1Innlegg: 21086
13.02.11 01:04

Sverige? Da har du vært heldig. Blir mer og mer vanlig å outsource til India.

Patroclus
PatroclusInnlegg: 442
16.02.11 14:51
HELLHAMMER666: Høres noe suspekt ut ja...

Hvorfor?

HELLHAMMER666
HELLHAMMER666Innlegg: 1934
17.02.11 19:39
Patroclus: Hvorfor?

Hvorfor skal han settes over til Sverige ? Hvor jævla tungvint kan ting gjøres ?

loff93
loff93Innlegg: 460
19.02.11 00:11

Lurer av og til på det samme. hehe, huff.. shit happens

001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
19.02.11 10:22
HELLHAMMER666: Hvorfor skal han settes over til Sverige ? Hvor jævla tungvint kan ting gjøres ?

Det er neppe tungvint. Digitale løsninger er stikkordet. Forkalringen er nok enkel. Svenskene har mye lavere kostnader enn i Norge. Spessielt på lønn.

Mvh 011

001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
19.02.11 10:25
XtraGal3: Er dette faktisk Lov i Norge

Nei, det kan jeg ikke tenke meg at er lov. Jeg har også lurt på om det er lov å la svensker ta telefonene når de er på jobb i Norge.

Mvh 001

ulyanov
ulyanovInnlegg: 2865
26.02.11 12:23
HELLHAMMER666: Hvorfor skal han settes over til Sverige ? Hvor jævla tungvint kan ting gjøres ?

Ringer du Dell kundeservice settes du over til Irland.
Det samme tror jeg gjelder microsoft.  - eller kanskje det var India... 

India eller Irland, who cares..?

Klikk for å gå tilbake til toppen