Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Heving av tomtegrunn

NYTT TEMA
Objektiva
ObjektivaInnlegg: 839
18.04.12 12:14

Jeg har en innkjørsel som ligger parallelt med naboens innkjørsel. I utgangspunktet lå disse på samme nivå, kun adskilt med en lav murkant. Nå har naboen hevet grunnen på sin innkjørsel i forbindelse med et byggeprosjekt, slik at mye av nedbøren som faller ned hos ham renner over til meg. Greit nok på sommeren, men i vinter har det vært et sant helvete med all isdannelse. Kan naboen bare gjøre dette eller har jeg noe jeg skulle sagt her ?.

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 40833
18.04.12 21:35
Objektiva: Jeg har en innkjørsel som ligger parallelt med naboens innkjørsel. I utgangspunktet lå disse på samme nivå, kun adskilt med en lav murkant. Nå har naboen hevet grunnen på sin innkjørsel i forbindelse med et byggeprosjekt, slik at mye av nedbøren som faller ned hos ham renner over til meg. Greit nok på sommeren, men i vinter har det vært et sant helvete med all isdannelse. Kan naboen bare gjøre dette eller har jeg noe jeg skulle sagt her ?.

I Byggesaksforskriften § 4-1 C 6.punkt står det om hvilke terrenginngrep som ikke er søknadspliktige.

Det vesentlige å merke seg her at det uansett kreves avstand til naboeiendom på minst 2 meter for at det ikke skal være søknadspliktig (det kreves nok også at det er noen cm slik at man kan snakke om en fyllingsfot.

I ditt tilfelle der det i tillegg gir deg negative følger så vil det falle innunder søknadspliktig arbeid.

Dette er således noe naboen din burde ha søkt om til kommunen for å gjennomføre.

I tillegg er det også slik at man ikke uten videre kan lede vann fra egen eiendom over til naboens eiendom slik du beskriver. Man skal som tomteeier ta på vannavrenning på egen tomt som hovedprinsipp og da helst infiltrere vann i grunnen. Uavhengig av metode skal man isåfall ikke påføre naboer problemer med slik vannavrenning. Dette gjelder i tettbygd strøk.

Så du kan klage naboen inn  for kommunens byggesaksavdeling eller kanskje på en noe bedre måte forklare de problemene hans terrenginngrep har skapt for deg og sammen finne fram til løsninger på dette problemet. Lytter han ikke på deg så kan du sende kommunen på han.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg