Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Noen som kan hjelpe med jus spm?

NYTT TEMA
t0mers84
t0mers84Innlegg: 2
23.04.12 18:36

Hei

Jeg fikk i fjor en dom på 90 dager for slossing der jeg måtte sone 60 dager. Å nå har jeg blitt tatt for og kjøre uten gyldig førerkort. Er det noen som vet om jeg må inn og sone resten av dommen nå fordi jeg har gjort noe ulovlig igjen?

Takk for alle svar på forhånd.

drillern
drillernInnlegg: 6429
23.04.12 19:52
t0mers84: Å nå har jeg blitt tatt for og kjøre uten gyldig førerkort.

Å kjøre uten førerkort kvalifiserer til ei skikkelig stor bot,og utsettelse for å ta lappen.Det har nok ingen betydning for prøvebetingelsene så sant du ikke slo til politimannen  som stoppet deg.

Diclotican
DicloticanInnlegg: 6408
23.04.12 19:53
t0mers84: Jeg fikk i fjor en dom på 90 dager for slossing der jeg måtte sone 60 dager. Å nå har jeg blitt tatt for og kjøre uten gyldig førerkort. Er det noen som vet om jeg må inn og sone resten av dommen nå fordi jeg har gjort noe ulovlig igjen?
Takk for alle svar på forhånd

Hei

Tror nok du må inn og sone ja... Og bli tatt for og kjøre uten førerkort, vil føre til bot - eller fengsel om du nekter og vedta/betale boten...  Slikt det bare er det.

- Og du får utsettelse på førerkortet, opp mot 2 år hvis du er skikkelig uheldig...

Diclotican

t0mers84
t0mers84Innlegg: 2
23.04.12 21:19

Nå ble jeg litt forvirret. Hvem har rett av dere to? Jeg har jo tenkt og godta boten jeg får, vil ikke lage noe stor sak av det da det var min feil. Bare lurte om jeg må inn og sone pga denne tidligere dommen jeg fikk i fjor? ( Og nei jeg har ikke slått politimannen) :p

petterG
petterGInnlegg: 9499
24.04.12 00:02
t0mers84: Bare lurte om jeg må inn og sone pga denne tidligere dommen jeg fikk i fjor?

Nei, det du fikk var vel en "vanlig" dom med 2/3 soning og du ble ikke idømt prøvetid. Du skal selvsagt ikke sone de siste 30 dagene.

Lykt
LyktInnlegg: 31
25.04.12 20:54
t0mers84: Er det noen som vet om jeg må inn og sone resten av dommen nå fordi jeg har gjort noe ulovlig igjen?

Dette er regulert i straffegjennomføringsloven § 45. Den sier at reststreffen skal fullbyrdes dersom en begår nye straffbar handling i prøvetiden. Et eksempel jeg fant på formulering i en dom er dette:

"A har begått ny straffbar handling i prøvetiden, som varte fra 24. november 2000 til 24. juni 2001, idet forholdet i tiltalen post VI, kjøring uten førerkort, ble begått 2. april 2001. Tiltale ble reist 17. oktober 2001, som var innen seks måneder etter at prøvetiden gikk ut. Fellesstraff som omfatter resttiden etter prøveløslatelsen, kan derved ilegges nå, jf. någjeldende straffegjennomføringslov § 45 jf. §straffeloven § 28b annet ledd eller dagjeldende fengelslov § 41.

Det står ikke når soningen på 60 dager ble avsluttet for deg. Det er som nevnt et vilkår for fullbyrdelse at den nye straffbare handling skjedde i prøvetiden; dvs. her 30 dager etter at du slapp ut. Gikk prøvetiden ut i fjor skal derfor ikke en straffbar handling i dag medføre fullbyrdelse av de 30 dagene.  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg