Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Burde straffeloven gjøres om ?

NYTT TEMA
zusi_dal
zusi_dalInnlegg: 362
24.04.12 17:11

Burde straffeloven gjøres om så det automatisk blir dom per brudd på straffeloven?

en sykkel tyv blir dømt for alle 50 sykklene og ikke får samledom og dobbeldrapsmen/kvinner for dom for vært drap...

har egentlig synes det i altfor mange tilfeller er litt for lettvint å lage samledommer for vanekriminnelle og serie forbrytere.... 

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 40833
24.04.12 22:30
zusi_dal: Burde straffeloven gjøres om så det automatisk blir dom per brudd på straffeloven? en sykkel tyv blir dømt for alle 50 sykklene og ikke får samledom og dobbeldrapsmen/kvinner for dom for vært drap... har egentlig synes det i altfor mange tilfeller er litt for lettvint å lage samledommer for vanekriminnelle og serie forbrytere....

Er du villig til å fø på en som har stjålet 25 biler i kanskje 20 år???

Dom for hver handling vil medføre at vi må bruke vesentlig mer penger på fengselsvesenet samt at vi kan få absurde dommer på mange hundre år som egentlig bare latterliggjør Norge.

At vi med dagens strafferabatt har truffet akkurat det optimalet er ikke sikkert men jeg er ikke interessert i å fø på småkriminelle i mange tiår.

zusi_dal
24.04.12 22:43

nei men det er jo langt fra riktig att en småkriminell slipper etter max en måned? men sånne ville dommer hvar ikke tanken her sjøl om jeg ikke nævnte noen begrensning heller...
men det er jo tragisk med når det står i avisa "risikerer 21 års fengsel" ser etter dommen har falt har så ern dømt til 1 kansje 1,5 år...
og det er jo mulig i norge å få bettinget dom 2 ganger samme år for 2 turer med samme lovbrudd.....  en innskjerping som gjør att straffer mer følger lovbruddene burde vi etter min mening ha 

BornOnThe4thOfJuly
24.04.12 22:59
zusi_dal: nei men det er jo langt fra riktig att en småkriminell slipper etter max en måned? men sånne ville dommer hvar ikke tanken her sjøl om jeg ikke nævnte noen begrensning heller...
men det er jo tragisk med når det står i avisa "risikerer 21 års fengsel" ser etter dommen har falt har så ern dømt til 1 kansje 1,5 år...
og det er jo mulig i norge å få bettinget dom 2 ganger samme år for 2 turer med samme lovbrudd.....  en innskjerping som gjør att straffer mer følger lovbruddene burde vi etter min mening ha

Som sagt vet jeg ikke om vi har optimal strafferabattløsning i dag. Men derfra å gå på svært fordyrende løsninger som du og jeg skal betale uten at jeg er sikkert på at nytten er spesielt stor er jeg ikke med på.

Å diskutere både imaginære dommer og eventuelt reelle dommer blir usantt lite aktuelt for meg. Det eneste jeg er sikker på når det gjelder slike dommer er at jeg ikke på noen måten vet nok til å danne meg et bilde av hva som skulle være riktig dom. Media som referent og faktabærer stoler jeg bare så som så på.

Ellers bør du lære deg å svare på andres innlegg. Helst med sitering (merk tekst og trykk på den gule boksen med siter som dukker opp på og skriv svaret ditt i boksen under) alternativt trykk på svarknappen i innlegget du ønsker å svare på (uten sitering) da den du svarer ellers ikke ser at du har svart dem. Uten sitering vil det kunne skje uansett dersom man andre har svart meg etterpå.

zusi_dal
24.04.12 23:03
BornOnThe4thOfJuly: Ellers bør du lære deg å svare på andres innlegg. Helst med sitering (merk tekst og trykk på den gule boksen med siter som dukker opp på og skriv svaret ditt i boksen under) alternativt trykk på svarknappen i innlegget du ønsker å svare på (uten sitering) da den du svarer ellers ikke ser at du har svart dem. Uten sitering vil det kunne skje uansett dersom man andre har svart meg etterpå.

Beklager den :-)

Blir egentlig en dårlig diskusjon det her, så lenge vi nok er ganske enige i bunn og grunn å jeg er for trøtt til å sette mer på spissen i kveld hværtfall...  så takk for i dag :-) 

BornOnThe4thOfJuly
24.04.12 23:10
zusi_dal: Beklager den :-) Blir egentlig en dårlig diskusjon det her, så lenge vi nok er ganske enige i bunn og grunn å jeg er for trøtt til å sette mer på spissen i kveld hværtfall...  så takk for i dag :-)

Problemet med diskusjonen er at det er så mange mulige måter å gjøre dette på til full strafferabatt (stjel 100 biler og få samme straff som å stjele en bil) via dagens ordning og til den du skisserer i startinnlegget. Det er vanskelig å diskutere alle mellomløsningene mens ytterkantløsningene har sine litt vel sære konsekvenser etter mitt hode.

Når de fleste heller ikke har mye erfaring med å bivåne straffesaker og dermed stort sett kun har medias noe usikre gjengivelse av sakens detaljer så er det vel en grunn til at denne diskusjonen ikke tar av.

Urinius
UriniusInnlegg: 1475
25.04.12 00:31
BornOnThe4thOfJuly: Er du villig til å fø på en som har stjålet 25 biler i kanskje 20 år??? Dom for hver handling vil medføre at vi må bruke vesentlig mer penger på fengselsvesenet samt at vi kan få absurde dommer på mange hundre år som egentlig bare latterliggjør Norge. At vi med dagens strafferabatt har truffet akkurat det optimalet er ikke sikkert men jeg er ikke interessert i å fø på småkriminelle i mange tiår.

Hvem før på vedkommende utenfor murene?

Hvis man stjeler et kilo med sukker, skal man straffes for hvert sukkerkorn i pakka, eller pakka som sin helhet?Kanskje du ikke burde tolke forslaget så fryktelig bokstavelig.

Hvorfor ikke gjøre et unntak når det gjelder drap, voldtekt og vold? Dreper man eller voldtar man flere personer, så bør man dømmes for hvert av tilfellene. Eller mer generelt: Straffene bør legges sammen i de tilfeller hvor offeret er en person som krenkes så mye at vedkommende har krav på en form for anerkjennelse eller oppreisning gjennom at gjerningspersonen dømmes for drapet på denne personen spesielt.

(Innlegget ble redigert 25.04.12 00:32)

BornOnThe4thOfJuly
25.04.12 00:57
Urinius: Hvem før på vedkommende utenfor murene? Hvis man stjeler et kilo med sukker, skal man straffes for hvert sukkerkorn i pakka, eller pakka som sin helhet?Kanskje du ikke burde tolke forslaget så fryktelig bokstavelig. Hvorfor ikke gjøre et unntak når det gjelder drap, voldtekt og vold? Dreper man eller voldtar man flere personer, så bør man dømmes for hvert av tilfellene. Eller mer generelt: Straffene bør legges sammen i de tilfeller hvor offeret er en person som krenkes så mye at vedkommende har krav på en form for anerkjennelse eller oppreisning gjennom at gjerningspersonen dømmes for drapet på denne personen spesielt.

Det kommer an på hva vedkommende gjør utover for eksempel å stjele biler. Å stjele biler gir sjeldent mnoe stabil inntekt så således trenger vedkommende noe annen inntekt. hvem som gir vedkommende det er selvsagt ikke mulig å vite.

Vi skrievr på dette debattforumet. bokstavene og de ordene de blir til er vår kommunikasjonsform. Således er det vktig at vi formulerer oss nettopp bokstavlig fordi det elelrs vil åpne opp for en mengde tolkninger. Så det å ta noe bokstavlig er faktisk det motsatte av å tolke.

Handlinger med spesielt harde straffer gir jo den, etter min mening, latterligere straffeutmålingen på langt over vedkommendes levetid. Jeg synes ikke den norske rettsstat skal synke så dypt.

Hele tiden mener jeg også at man må se på fordelene og ulempene med en eventuell lenger straff. jeg er ikke særlig tilhenger av hevnargumentet når det gjelder straff og tror ikke at en rehabilitering er mer trolig om man sitter 40 år enn om man sitter 20 år. Da er det stort sett å fø på vedkommende man oppnår. Når man ogsp vet at drap ofte skjer i affekt og at rehabilitering dermed burde være mulig så vil vi isåfall gå glipp av vedkommende verdiskaping i de ekstra årene man sitter inne.

At offeret skulle få noen annerkjennesle elelr oppreisning ved at gjerningsmannen ble sittende latterlig lenge inne kan sikkert gjelde for en del. Jeg for min del er ikke for å fore slike hevntanker. Straff er en sak mellom staten og gjerningsmann. Offeret skal eventuelt ha erstatning.

zusi_dal
25.04.12 10:40
BornOnThe4thOfJuly: tror ikke at en rehabilitering er mer trolig om man sitter 40 år enn om man sitter 20 år

men med hensyn til rehabilitering så er det litt brukt nå og burde brukes mer (mener jeg) att det blir dømt til å følge avrusing i di tilfellene der det trengs og også andre typer rehabilitering burde brukes.
så i stede for att en som blir dømt for 30 fyllkjøringer og sitter 9 måneder så burde det bli tvungen avrusing og tvungen nykterhet x antall år fremover eller fengsel utfra 30 X fyllkjøring...... 

zusi_dal
25.04.12 10:46
Urinius: Hvorfor ikke gjøre et unntak når det gjelder drap, voldtekt og vold? Dreper man eller voldtar man flere personer, så bør man dømmes for hvert av tilfellene. Eller mer generelt: Straffene bør legges sammen i de tilfeller hvor offeret er en person som krenkes så mye at vedkommende har krav på en form for anerkjennelse eller oppreisning gjennom at gjerningspersonen dømmes for drapet på denne personen spesielt.

om ikke et rent untak for sånne alvorlige saker så hværtfall att en serie forbryter med en siktelse med flere sånne saker jo må få enkelt dommer for hvær voldtek/drap og ikke en straffereduksjon som i bunn og grunn fører til att lengden på straffen utgjør amnesti på flere av di individuelle sakene....

eventuelt att det her først å fremst gjelder for vane/serie kriminelle som jo er et stort problem....

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg