Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Endring av ordensregler borettslag

NYTT TEMA
Rainmaker
RainmakerInnlegg: 52695
02.09.14 19:50

Noen som vet hva som faller inn under "vanlige ordensregler", som omtales i Borettslagslovens § 5-11, fjerde ledd?

Tenker da spesielt på regler rundt ro og orden. I hvilken grad kan styret på egenhånd lage særregler. Og når blir disse særeglene så "urimelige" at de ikke lenger er å anse som "vanlige ordensregler"

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5092
03.09.14 09:37

"Vanlige" ordensregler tar sikte på hvilke temaer det er naturlig å regulere i ordensregler, hva som har en saklig sammenheng med "orden", og er i bunn og grunn et resultat av en interesseavveining mellom fellesskapet og den enkelte - hvor nødvendig er regelen kontra hvor inngripende den er.

Kriteriet er ikke absolutt, men relativt. Det kan stilles strengere regler om nattero og støy i en dårlig isolert bygård enn i et nyoppført leilighetskompleks med lydisolasjon av høy standard.

Ett bedømmelseskriterium, nødvendighetskriteriet, er tatt opp i Emmeline-dommen (dommen som førte til husdyrreglene i husleieloven, eierseksjonsloven, og burettslagslova), og ble gjengitt av rettens flertall slik at "en slik ordensregel [ikke] kan gi grunnlag for å gripe inn i den enkeltes private livsførsel innenfor hjemmets vegger, når et slikt inngrep vesentlig vil forringe den enkelte beboers livskvalitet, uten at hensynet til andre mennesker gjør inngrepet påkrevd".

Saklig-kriteriet etablerer at ordensregelen må ha en tilknytning til et formål ("orden"), dette formålet må være legitimt, og regelen må være hensiktsmessig for å oppnå dette formålet.

Rainmaker
03.09.14 10:37

Casen jeg har kommet bort i er at de styret har endret på (påskrevet med penn) og lagt nye husordensregler i postkassene til beboerne.

Endringen er at det ikke er lov med "banking og boring" på lørdag, søndag og helligdager. 

Søndag og helligdager skjønner jeg godt. Men lørdag...?

I praksis betyr dette at ingen kan henge opp et bilde, sette sammen en kommode o.l. på en lørdag. I mine øyne virker dette urimelig.

krikkert2
03.09.14 12:28
Rainmaker: Casen jeg har kommet bort i er at de styret har endret på (påskrevet med penn) og lagt nye husordensregler i postkassene til beboerne.
Endringen er at det ikke er lov med "banking og boring" på lørdag, søndag og helligdager.
Søndag og helligdager skjønner jeg godt. Men lørdag...?
I praksis betyr dette at ingen kan henge opp et bilde, sette sammen en kommode o.l. på en lørdag. I mine øyne virker dette urimelig.

Jeg heller nok mot at den regelen er for inngripende til å være "vanlig ordensregel".

Rainmaker
03.09.14 14:11

Mens jeg "har deg på tråden"; Jeg regner med at jeg kan be om innsyn i referater/protokoller fra styremøter som borettslagets styre har hatt?

krikkert2
04.09.14 08:25
Rainmaker: Mens jeg "har deg på tråden"; Jeg regner med at jeg kan be om innsyn i referater/protokoller fra styremøter som borettslagets styre har hatt?

Ja, men hvis styret nekter har du som andelseier få muligheter til å tvinge din vilje gjennom. De eneste organene som kan tvinge et motvillig styre er generalforsamlingen, og tingretten.

Merk at styret ikke er forpliktet til å føre referat fra styremøter, bare protokoll. Forskjellen ligger i at mens et referat skal gi opplysninger om hva som ble sagt skal en protokoll gi opplysninger om hvilke beslutninger som ble tatt.

Rainmaker
04.09.14 09:17

Takk for innspillene.

SeaKing
SeaKingInnlegg: 3511
06.01.18 12:36
Rainmaker: Casen jeg har kommet bort i er at de styret har endret på (påskrevet med penn) og lagt nye husordensregler i postkassene til beboerne.

Virker ikke særlig troverdig. Finner du på dette?

Rainmaker
06.01.18 15:48
SeaKing: Virker ikke særlig troverdig. Finner du på dette?

Hva er motivasjonen din for at du henter opp 3 og et halvt år gamle tråder?

Klikk for å gå tilbake til toppen