Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Feil i feriepenger, condictio indebiti

NYTT TEMA
intibble
intibbleInnlegg: 2
19.01.15 21:03

Hei, jeg har havnet i en kjedelig situasjon med arbeidsgiver. Ved utbetaling av feriepenger juli 2014 ble det i tillegg til mine kr 54 000,- satt inn rett over kr 16 000,- som var lærlingens feriepenger. Arbeidsgiver hadde blingsa på kontoer og lærlingen fikk ikke sine penger. De etterlyste han noen dager senere og fikk disse ved en ekstra overføring. Jeg var fortsatt uvitende om at jeg hadde fått mer enn jeg skulle.

Det er ikke fast rutine for hvordan, når og i hvilket format vi får lønnslipp, og noen ganger får vi ikke i det hele tatt. Jeg har ikke fått den på email, dette kan jeg søke opp i emailklienten, og tror ikke jeg har fått noen skriftlig heller, da dette var rundt ferieavvikling. Jeg har ikke lagt merke til pengene i nettbanken, da det som ventet var mer enn normalt på konto etter utbetaling av feriepenger.

Rett før jul kommer arbeidsgiver og vil ha en prat hvor han forteller meg om feilen som han har fått påpekt fra regnskapsfører. Han vil rette det opp med trekk i lønn, og det kan gjøres over flere år om nødvendig.  Jeg blir ganske paff og skuffet over å plutselig skylde arbeidsgiver penger jeg har brukt opp på melk og brød, (kontoen var nær kr 0,- igjen en måned etter ferien) men det blir ikke mer prat om det før juleferien.

Etter litt googling i jula finner jeg andre som har vært i lignende situasjon, og leser om condictio indebiti. Jeg øyner håp om å ha retten på min side og legger dette frem for arbeidsgiver. Han er en venn av meg i et par årtier, og jeg ønsker ikke konflikt. Derfor foreslår jeg å betale tilbake kr 5000,- for ikke å være urimelig. Han hisser seg opp og vi blir ikke enige om annet enn å ta et møte igjen neste uke hvor vi skal komme med forslag til løsning.

Neste uke var i dag. Han lurte på om jeg hadde fått tenkt meg om, noe jeg så klart har, og spør han om det samme. Han har ingen nye forslag, men vil ha hele beløpet ved trekk i lønn. Jeg hadde vært villig til å betale halvparten hvis det hadde vært ønskelig. I stedet møter jeg ingen forståelse for at pengene er brukt opp, og jeg hisser meg dessverre opp og sier hvis han skal være en j…. p… kan jeg også være det, og trekker tilbudet mitt.

Hvem har rett? Jeg har ikke gjort noe galt, men blir skadelidende samme hva jeg gjør.

Kan han kreve tilbakebetaling?

Burde jeg tilbakebetalt uten å lage konflikt?

Nå er jeg usikker hvor profesjonell han kommer til å være fremover, og jeg er usikker på hva jeg bør gjøre, og hva som er rett.

Hva skal jeg gjøre?

RatPack
RatPackInnlegg: 9400
19.01.15 21:46

Vel. Jeg ville akkurat kalle deg skadelidende, du har fått og brukt 16000 du ikke hadde rett på. 

Det som taler for ditt syn er at arbeidsgiver har ventet seks måneder fra han fant ut at det var skjedd en feil ved lønnskjøring (manglende utbetaling til lærling) til han undersøkte nærmere hva som var gått galt. 

Det som taler mot deg er at når du har krav på 54000 i feriepenger, og får utbetalt 70000, så burde du selv sett at noe var galt. 

Tør ikke spå om utfall. Men tenk over en annen ting. Dersom du står hardt på ditt så kan du kanskje vinne frem. Men hvordan tror du trivselen på jobben påvirkes?

petterG
petterGInnlegg: 9669
19.01.15 23:45
intibble: Hva skal jeg gjøre?

Du har i realiteten to valg:

1. Få til en avtale der du betaler tilbake litt hver måned.
2. Melde deg som arbeidssøkende på NAV i morgen...

Referee799
Referee799Innlegg: 7412
20.01.15 07:13
petterG: 2. Melde deg som arbeidssøkende på NAV i morgen...

Å være uenig med arbeidsgiver ift ansvaret for en slik glipp kvalifiserer ikke til å bli sagt opp. Men utifra det jeg har erfart stiller man som "overbetalt" ganske svakt når beløpet man har fått for mye er såpass stort som i denne saken. Så alternativ 1 er nok det beste TS kan håpe på...

RatPack
20.01.15 07:57

Man blir ikke sagt opp, men en sånn sak kan raskt gjøre ting så utrivelig at man ender opp med å gå uansett. 

Referee799
20.01.15 08:18
RatPack: kan raskt gjøre ting så utrivelig

Siden TS tydeligvis er nær bekjent av arbeidsgiver ser jeg for meg en snarlig slutt på utveksling av julegaver ja...

Skvirre
SkvirreInnlegg: 2691
20.01.15 08:30
intibble: Hvem har rett?

Det er ikke det vesentlige i denne saken.

Som det nevnes over her så er også jeg usikker på hva som blir resultatet dersom saken havner i retten. Men det jeg føler meg trygg på er at du kommer ut som tapene part uansett hvilken vei det går.

Mitt beste forslag til deg er å snakke med sjefen din, og at du legger deg helt flat. Si at du ble frustrert over å skylde penger når kontoen er tom. Si at du ønsker en unnskyldning, og deretter lag en månedlig avbetalingsplan slik at du har betalt ned disse pengene iløpet av 2015.

Det er absolutt det beste tipset jeg kan gi deg, uten tvil.

Minikongen
MinikongenInnlegg: 7295
20.01.15 10:14

Hvordan merker man i grunn ikke forskjell på 54'000 og 70'000 inn på kontoen sin...?

petterG
20.01.15 17:03
RatPack: Man blir ikke sagt opp, men en sånn sak kan raskt gjøre ting så utrivelig at man ender opp med å gå uansett.

Akkurat det var poenget mitt! :)

petterG
20.01.15 17:04
Referee799: Å være uenig med arbeidsgiver ift ansvaret for en slik glipp kvalifiserer ikke til å bli sagt opp.

Ser for meg at når han alt har kalt sjefen "en j…. p…", så kan det fort eskalere, og da er nok ikke veien til NAV så lang...

(Innlegget ble redigert 20.01.15 17:05)

intibble
intibbleInnlegg: 2
20.01.15 17:37

Begynte dagen i dag med å unnskylde gårsdagens oppførsel. Sa jeg ønsket at ikke noe av dette hadde skjedd. Til svar fikk jeg at han vurderte veldig sterkt å gi meg en skriftlig advarsel på grunnlag av illojalitet for ikke å ville betale, og at han kom til å starte trekk i lønn uansett hva jeg mente. Han ville jeg skulle skrive under på en innrømmelse av skyld og forhold, med trekksats, alt fremlagt ganske ufint. I dag var det hans tur til å hisse seg opp, og jeg måtte roe ned stemningen like mye som han gjorde i går.

Jeg var egentlig forberedt på å skrive under på trekk i lønn for hele beløpet, men ble provosert av å bli pålagt all skyld, og passet påskrevet, så jeg skrev ikke under. At jeg har sett feilen i banken mente han var opplagt og at jeg løy. Jeg spurte han hvorfor han ikke hadde sett det selv i banken sin, han visste jo tross alt at pengene manglet, og personlig gjort begge overføringene. Til svar fikk jeg at jeg ikke kunne sammenligne meg og han, og det var ikke så lett i firmaets bank, og deres system.

Som den sterke og profesjonelle part han er, hadde jeg håpet på at dette skulle endt bedre. Han begynner jo uansett trekk, som jeg neppe går til forliksrådet og bestrider. Jeg får se meg om etter ny jobb, og skal ikke ta råd fra fagforbund og nettreportasjer i fremtiden.

Hva skal vi egentlig med condictio indibeti og fagforeninger hvis ingen mener det er riktig å bruke det de sier?

http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/lonn-og-feriepenger-utskrift-hva-skjer-ved-feil-lonnsutbetaling/

http://www.dinside.no/5526/faatt-for-mye-i-lonningsposen-bruk-det-opp

https://www.google.no/url?url=https://www.nsf.no/Content/883078/For%2520mye%2520utbetalt%2520l%25C3%25B8nn.docx&rct=j&q=&esrc=s&sa=U&ei=NX--VJeONuffywO4pYCADw&ved=0CBkQFjAB&sig2=187VRu0CKDtFefyVY2y-Pw&usg=AFQjCNGBT8YeVrjkGs-5qBgtr95p3SNTDQ

petterG
20.01.15 17:44
intibble: Hva skal vi egentlig med condictio indibeti og fagforeninger hvis ingen mener det er riktig å bruke det de sier?

Er du organisert? I så fall bør det være hjelp å få der. Du får i hvert fall råd om hvordan du bør håndtere saken.

Arbeidsgiver kan ikke starte lønnstrekk før dere har signert en skriftlig avtale om hvordan og når trekk skal gjøres. Dette er hjemlet i  Arbeidsmiljøloven § 14-15.

RatPack
20.01.15 18:52

Det var og en reaksjon, men ikke en spesielt lur en. Som andre har påpekt, han kan ikke trekke lønn uten samtykke fra deg. Og det å true med advarsel for dette blir bare feil. 

Kan forsåvidt hende at han gjennomfører det, men da plasserer han seg selv og bedriften i en kinkig situasjon. 

Når det gjelder spørsmålet ditt om hva vi skal med condictio indebiti, prinsippet gjelder fullt ut. Men det gjelder ikke i enhver situasjon hvor du får penger inn på kontoen din. 

I noen situasjoner kan arbeidstaker ende med rett til å beholde pengene, i andre situasjoner plikter man å betale tilbake. Dette fremgår og klart av de lenkene du har lagt ut. 

RatPack
20.01.15 19:00

"Siden TS tydeligvis er nær bekjent av arbeidsgiver ser jeg for meg en snarlig slutt på utveksling av julegaver ja... "

Du kan gjerne spøke med det, men å arbeide på et sted hvor ledelsen ikke har tiltro til deg og vil ha deg vekk er sjelden spesielt trivelig. 

aasand
aasandInnlegg: 8134
21.01.15 05:12

Dere virker litt vanskelige begge to. Dette er en gansk grei sak der begge parter burde klart å komme til en løsning der du nedbetaler det over en periode. Men ser jo ut som sjefen din ikke akkurat er spesielt flink når det kommer til konflikthåndtering akkurat. Om dere har vært venner i årtier burde dere for helvete klare å løse opp i en slik fillesak.

KingAnderson
KingAndersonInnlegg: 21851
21.01.15 05:21
Skvirre: Mitt beste forslag til deg er å snakke med sjefen din, og at du legger deg helt flat. Si at du ble frustrert over å skylde penger når kontoen er tom. Si at du ønsker en unnskyldning, og deretter lag en månedlig avbetalingsplan slik at du har betalt ned disse pengene iløpet av 2015. Det er absolutt det beste tipset jeg kan gi deg, uten tvil.

Dette høres veldig fornuftig ut.

KingAnderson
KingAndersonInnlegg: 21851
21.01.15 05:23
petterG: Ser for meg at når han alt har kalt sjefen "en j…. p…", så kan det fort eskalere, og da er nok ikke veien til NAV så lang...

Hvis de har vært venner i mange tiår så har de sikkert vært gjennom en del krangler før og. Uenigheter og skjellsord forekommer, men blant venner så går det som oftest også greit å skvære opp uten å ha en langvarig konflikt.

WhiteWalker
WhiteWalkerInnlegg: 1138
21.01.15 15:37

Arbeidsgivers adgang til tilbakesøking beror på en konkret skjønnsmessig helhetsvurdering i den enkelte sak. Her vil mange momenter være av betydning og som nevnt ovenfor blant annet tidsmomentet. Dette er kanskje det som taler mest i ditt favør. Det samme gjør stillingene deres, der du er den svakere part. Det er tross alt arbeidsgivers oppgave å foreta riktige lønnsutbetalinger.  

Videre er et av momentene en god tro-vurdering. Jeg vet ikke hvor lett det er å overbevise retten i en eventuell sak at du var i god tro.  Sistnevnte er i alle fall det mest tungveiende momentet.

Men er veldig usikker på om en kan oppstille en presumsjon for at de aller fleste ville ha sjekket lønnskontoen etter å fått feriepengene sine, men en kan vel ikke akkurat oppstille en undersøkelsesplikt heller. 

Tror jeg vil ha forsøkt å fått til en minnelig løsning med arbeidsgiver. En rettsak er ikke verdt det. 

(Innlegget ble redigert 21.01.15 15:45)

Referee799
21.01.15 22:06
RatPack: Du kan gjerne spøke med det

Var ikke ment som noen spøk...

Klikk for å gå tilbake til toppen