Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

lovligheten av såkalte blind item sites

NYTT TEMA
jeangabin
jeangabinInnlegg: 24193
30.07.16 17:37

I usa finnes det mange sladdersider som sprer intime detaljer om kjendiser. En gruppe av disse kalles "blind item sites". Disse sidene publiserer intime detaljer om skuespillernes privatliv, deres sykdommer, samt intime detaljer fra deres seksualliv, hva de liker og ikke liker osv. Men  ingen navn blir nevnt i teksten. I stedet formuleres det hele som en gåte hvor brukerne gjetter i kommentarfeltet på hvem det skal være. Ofte er det oppgitt så mange detaljer i teksten at det er åpenbart hvem det dreier seg om.

Mitt spørsmål er dette, bryter blind item sidene loven, eller er det brukerne som bryter loven ved å gjette på hvem det dreier seg om? Det dreier seg om svært intime og sårende detaljer fra kjendisenes seksualliv. Ofte er det ting som ville fullstendig knust et vanlig menneske.

JudasT
JudasTInnlegg: 5731
31.07.16 11:11

Hva er sannsynligheten for at man får et pålitelig svar i VGD på et spørsmål om amerikansk lovgivning og rettspraksis? Norge blir sagt være den 51. staten, men dog ...

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5191
01.08.16 08:00
jeangabin: Mitt spørsmål er dette, bryter blind item sidene loven, eller er det brukerne som bryter loven ved å gjette på hvem det dreier seg om? Det dreier seg om svært intime og sårende detaljer fra kjendisenes seksualliv. Ofte er det ting som ville fullstendig knust et vanlig menneske.

Det finnes lover som kan være brutt men da av den som publiserer, det være seg stalkingforbud eller andre lover. Men USA hegner tradisjonelt i større grad om ytringsfrihet enn rett til privatliv.

jeangabin
jeangabinInnlegg: 24193
01.08.16 11:25

Grunnen til at jeg spør er at sladder nettstedet gawker nylig gikk konkurs etter å bli dømt for å ha publisert en sexvideo av hulk hogan. De måtte betale flere milliarder. Blind item sidene trykker blant annet intim info som er mye mer sårende enn den videoen. Det er snakk om ting som kan bryte opp familier, utstøte folk eller gi dem svære økonomiske vanskeligheter.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg