Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sameie vedlikehold

NYTT TEMA
HenryHill
HenryHillInnlegg: 36
06.09.16 09:08

Jeg er styreleder i et sameie. Vi vedtok nylig (med flertall på generalforsamling) at det skal gjennomføres et vedlikeholdsprosjekt hvor det byttes ut vinduer og ytterdører. Dette er høyst nødvendig all den tid de fleste vinduer og dører er fra tidlig 80 tall og har passert sin levetid.

Vi bytter da samtlige vinduer og dører for å gjøre dette skikkelig. Vi kan ikke bytte et og et vindu "ved behov".

Vi undersøkte muligheten for å "sette bort" ytre vedlikehold til den enkelte sameier og fikk da dette svaret fra en advokat jeg kjenner:

"Ytre vedlikehold er i følge loven et felles ansvar. Beslutning treffes av generalforsamling og forplikter samtlige sameiere."

Sameier får ikke lån i banken (har vel noe med størrelse å gjøre), så vi må gå inn med 84000 kr hver hvor resterende blir dekket av det sameiet har på konto. Dette ble stemt over og vi fikk rent flertall.

Nå har døtrene til to av de eldre sameierne meldt fra at deres mødre ikke blir med på prosjektet. Det er "litt dumt" da kontrakt er signert og arbeidet starter i neste uke.

Hva gjør man?

Tioman2
Tioman2Innlegg: 7061
06.09.16 11:32
HenryHill: Sameier får ikke lån i banken (har vel noe med størrelse å gjøre), så vi må gå inn med 84000 kr hver hvor resterende blir dekket av det sameiet har på konto. Dette ble stemt over og vi fikk rent flertall.

tror denne linken vil besvare spørsmålet ditt

HenryHill
06.09.16 11:43

Ser at jeg ordla meg klønete.

Sameiet stemte først for at SAMEIET skulle ta opp lån i banken, det fikk vi ikke hos noen av bankene vi tok kontakt med. Dette fordi vi var under 20 enheter.

Det ble derfor stemt for at hver enkelt skulle gå inn med beløpet vi trengte, dette ble det rent flertall for på generalforsamlingen.

Nå nekter to å betale, og vi har en kontrakt med byggfirma om oppstart i neste uke.

McLovin
McLovinInnlegg: 13133
06.09.16 11:56

Sameiere kan ikke nekte å være med på nødvendig vedlikehold stemt frem som flertall. Dere kan påtvinge innbetaling, har selv sittet i styret i sameie i lignende saker.

Nå vet jeg ikke hvor dette er, men eksempelvis i Oslo vil stigningene i eiendomsprisene være grunn god nok for å få finansiert.

Nekter man bor man strengt tatt på feil sted.

HenryHill
06.09.16 12:02

Takk!

Tenkte det samme jeg også. De to enkene det er snakk om kjøpte husene for en mannsalder siden, ikke noe problem for dem å få refinansiert.

Vi kjøpte for fem år siden og rekkehuset er verdt minst en million mer.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5191
06.09.16 15:32
HenryHill: Nå har døtrene til to av de eldre sameierne meldt fra at deres mødre ikke blir med på prosjektet. Det er "litt dumt" da kontrakt er signert og arbeidet starter i neste uke.
Hva gjør man?

Det følger av eierseksjonsloven §§ 23 og 24 at den enkelte skal betale felleskostnader, herunder kostnader til vedlikehold. Dette skal betales som à konto-beløp fastsatt av styret (eller sameiermøtet).

Det er ikke frivillig å betale felleskostnader.

Dersom noen nekter å betale har sameiet lovbestemt panterett (særlig tvangsgrunnlag) i seksjonene tilsvarende folketrygdens grunnbeløp (~90k). Det mest nærliggende alternativet er da å kreve tvangssalg av seksjonen på grunn av skyldige felleskostnader.

Alternativt, dersom det blir for inngripende å kreve tvangssalg, må man gå til tvangsinndrivelse på annen måte, men dette er vanligvis mer tidkrevende fordi man ikke har tvangsgrunnlag.

Klikk for å gå tilbake til toppen