Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Søksmål mot kommunen?

NYTT TEMA
zickboy25
zickboy25Innlegg: 97
27.09.16 11:07

Hei

Håper noen kan hjelpe meg å svare på dette. vi bor nær en grussvei som kommunen har ansvar for. Vi har problem at hver gang det regner renner grusen ned i vært gårdsrom. Det blir også store "sår" i stien som gjlr at flere faller eller tråkker over. Vin har prøvd i snart 2 år å få kommunen til å gjlre noe med dette, men de svarer aldri, eller sier at vi har kommet til feil avdeling. Er møkklei av å vedlikeholde denne veien, samt å fjerne grusen ut fra vår innkjørsel.

Kan jeg saksøke kommunen for manglende vedlikehold, eller pga jeg blir sakdet hvis jeg tråkker over, eller fakturer dem for timer for å fjerne grus og vedlikeholde veien.

Håper på svar

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5191
28.09.16 07:58

Nei. Du har ikke et individuelt rettskrav på at kommunen vedlikeholder veien. Følgelig kan du heller ikke fakturere dem for timer brukt på vedlikehold.

Dersom du blir skadet kan kommunen være erstatningsansvarlig etter reglene i skadeserstatningsloven § 2-1.

zickboy25
28.09.16 11:00

Takk for svar.

Så med andre ord kan jeg ikke gjøre noe mens gårdsrommet mitt blir overfylt med grusog jegmå bruke flere timerpå å fjerne denne samt å prøve å ordne veien slikt at det ikke skal skjer ver gang det regner.

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 4318
28.09.16 17:25
zickboy25: Vin har prøvd i snart 2 år å få kommunen til å gjlre noe med dette, men de svarer aldri,

Hvordan har dere henvendt dere?

Det eneste som nytter er skriftlig brev, da er kommunen forpliktet til å svare. La all korrespondanse være skriftlig.

Om "noen" som helst innen kommunen skal gå videre med noe, er det for disse også mye enklere om man har noe skriftlig å henvise til.

Forstår frustrasjonen med veien....

zickboy25
30.09.16 10:24

All kontakt har gått via mail og tlf. Men vi fårbare beskjed at de skal ta det med rett avdeling og det ebber ut i det store intet. Har faktisk opplevd at de "fikset" veien en gang,men de bare la på litt grus og drol og ta det kom regn rant alt ut igjen. Problemet er at flere tror at det er en privat veil, og har fått flere komentarar om at vimå se å ordne veien siden flere holder på å falle, samt tråkke over.

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 46297
30.09.16 21:16
zickboy25: All kontakt har gått via mail og tlf. Men vi fårbare beskjed at de skal ta det med rett avdeling og det ebber ut i det store intet. Har faktisk opplevd at de "fikset" veien en gang,men de bare la på litt grus og drol og ta det kom regn rant alt ut igjen. Problemet er at flere tror at det er en privat veil, og har fått flere komentarar om at vimå se å ordne veien siden flere holder på å falle, samt tråkke over.

Ikke for å tvile på at du snakker rett men mange tror at de bor langs en kommunal vei men gjør det ikke likevel.

Dette kan imidlertid sjekkes på dette kartet. Zoom deg fram til riktig sted og rett og slett trykk på den aktuelle veien. Da får du opp veireferanse. KV=kommunal vei, PV=privat vei og dersom det av en merkelig grunn skulle dukke opp SV er det også en privat vei (skogbilvei), mens FV, RV og mot all formodning EV er henholdsvis fylkesvei, riksvei og europavei.

Når det gjelder hvilken avdeling du skal henvende deg til så vil jo navnet variere noe fra kommune til kommune. Ofte er det teknisk etat eller lignende dersom det ikke er en egen veiavdeling i kommunen. De er forpliktet til å svare på brev/mail men en god regel er å være veldig tydelig på hva du spør om og at du faktisk spør om noe. Adresser til kommunen sentralt dersom du ikke finner riktig avdeling. Høflig tone vil alltid, som resten av livet, føre til mer både større sjanse for svar (de skal uansett også svare uhøflige personer) og mer utfyllende svar.

Som krikkert2 er inne på så er det ikek mulig for enkeltpersoner å kreve vedlikehold av kommunale veier. Det avgjøre i utgangspunktet av de pengene som settes av til det i de årlige budsjettene og det er opp til administrasjonen å prioritere innenfor budsjettrammen. Får man ikke bevilget mer penger til vedlikehold så kan ikke administrasjonen bare velge å bruke mer penger. Da er man over i politikken og hvilke partier som prioriterer vedlikehold av veier og om hva de eventuelt nedprioriterer av andre kommunale tjenester.

Skaper det manglende vedlikeholdet av veien problemer over på din eiendom så kan kommunen være ansvarlig for dette. Men dette må være litt mer enn sjenanse og mer av økonomisk karakter for at man skal ha noe særlig sjanse her. Vanligvis blir man henvist til forsikringselskap i slike tilfeller men det hender at forsikringselskapene igjen tar kontakt med kommunen dersom det er veldig mange skader som kan relateres til manglende kommunalt vedlikehold. I motsetning til en vanlig privatperson så vil et forsikringselskap ha større muskler til å ta saken mot kommunen.

Mitt råd er at du sørger for å være helt sikker på at veien er kommunal.

Så at du skriver et brev eller mail til enten den rette avdelingen. Du finner gjerne dette ut på kommunens hjemmesider der de ulike avdelingene stort sett er beskrevet. Dersom du ønsker å nevne kommune kan jeg finne det ut.

Jeg vil råde deg til å komme med konkrete spørsmål som gjør at det er tydelig at du forventer svar. Først en beskrivelse av problemene og så konkrete spørsmål som når og hvordan de har tenkt til å bedre vannavrenningsproblemene.

Får du ikke svar så er det purring som gjelder og eventuelt kontakt direkte til rådmann eller en politiker i kommunen.

Det er imidlertid ikke sikkert at svaret du får vil glede deg veldig da det ganske sikkert har noe med økonomi å gjøre på en eller annen måte.

Alternativet er da at dere som bor i veien tar over veien selv og det vil de fleste kommuner neppe være motstander av. Da vil dere kunne løse problemet selv men det kommer selvsagt med en prislapp som dere sammen må være villig til å betale.

sarakristinn
sarakristinnInnlegg: 3
07.10.16 01:12

Hei 

jeg lurer på om jeg kan saksøke kommunene jeg måtte flytte fra pga hat og mobbing å psykisk vold ,varte i 8 år flyttet totalt 10ganger om ikke mer

petterG
petterGInnlegg: 9669
09.10.16 21:26
Storvesiren: herregud, er det kommunenes feil at du er en person som mobbes?

Nei, men om vedkommende var mindreårig/i skolepliktig alder kunne det fort være kommunen sitt ansvar å gjøre noe med problemet.

Dessuten var det et usedvanlig lavt nivå på den kommentaren - selv til deg å være.

Storvesiren
StorvesirenInnlegg: 4483
10.10.16 02:15
petterG: Nei, men om vedkommende var mindreårig/i skolepliktig alder

Dine evner til å lese et innlegg har ikke bedret seg de siste årene ser jeg.

Hvis du lærer deg å lese, og tenke en klar tanke,  så skal jeg ikke ligge på et så lavt nivå. Men det ser ut til at jeg må fortsette

Klikk for å gå tilbake til toppen