Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sykdom, mistet jobb/lærlingplass, sosialt liv etc.

NYTT TEMA
OHjeey
OHjeeyInnlegg: 1
16.02.17 16:22

Hei, Beklager med en gang veggen med tekst.

Jeg har slitet med sykdom i nærmere 10-15 år.
For 5 år siden ble jeg akutt syk. Gikk ned 45kg på rundt 3 måneder.
Det å bli dårlig hele tiden og hver gang en reiser ut med venner/familie/kjæreste tok sakte fra meg det sosiale, men de siste 5 årene mistet jeg alt.
Tilbud om fast jobb, og en lærlingplass jeg prøvde meg på, men måtte gi til noen andre fordi jeg ikke hadde noe energi og alt jeg spiste kom opp igjen. Mer om dette nedover.

Alt dette fordi legen min aldri tok noe seriøst, han var mer interessert i å prate om hvordan det gikk med familien min eller stirre i pcn å skrive(men tydeligvis ikke om meg/deg fordi man skjønte etter 2 sekunder at han ikke fulgte med). Jeg hadde gått ned 30-35kg på rundt 2 måneder før han tok det seriøst. Jeg var der 1-2ganger i uken i denne perioden.

Sykdommen er Cøliaki..... Noe som egentlig er enkelt å leve med. Flere ganger nevnte jeg at kanskje jeg var allergisk fordi jeg alltid ble dårlig etter å ha spist. Nevnte dette år før jeg ble akutt syk. Fordi med cøliaki kan det være vanlig med utslett som ligner elveblest eller noe sånt noe. Som jeg har sliti med hvem vet hvor lenge.

Det endte med at jeg var våken 3-5dager i strekk i nesten 2 år, fikk i meg 1-2 brødskiver hver 2-3tredje dag. Levde på brus og kaloriene i det mer eller mindre i 2 år. 
Du kan også tenke deg psyken min, jeg var mer eller mindre suicidal men kunne ikke gjøre noe sånt mot familien min. Det tok 3 år før jeg begynte og legge på meg. Jeg er 186 og veide 56kg på det minste, ned fra 100-105kg. (på 2-3måneder)

Har jeg noen muligheter til å søke kompensasjon for dette?
Psykologen min lurte på om jeg planla og gå til sak, på det tidspunktet sa jeg nei (2 år siden) fordi jeg ikke orket styret. Nå som jeg har kommet meg en del, gnager dette veldig ved meg, at jeg har mistet muligheter som kunne sikret fremtiden min. Ikke en gang med samtlige annlegsmaskiner, lifter, trucker og tårnkran sertifikater klarer jeg å få jobb. Hvorfor? Fordi jeg har 5 år hull i CVen i en alder nærmere 30.
Jeg har tatt kurs og jobbet praksis og nå fått vikariat. Så ikke si at jeg ikke prøver.
Det forandrer ikke elendigheten jeg er i PGA Tidligere fastlege. Jeg byttet lege og de fant ut av det på dagen.

Så har jeg noen muligheter? Beklager igjen veggen med tekst og skrivefeil.

(Innlegget ble redigert 16.02.17 16:27)

missChance
missChanceInnlegg: 54312
25.02.17 15:21

Har du prøvd å kontakte Norsk Cøliakiforening og høre med dem? 

For øvrig ganske forferdelig at det finnes leger som dette fremdeles. Skulle tro de hadde lært etter hvert.

(Innlegget ble redigert 25.02.17 15:22)

Klikk for å gå tilbake til toppen