Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Springkniv

NYTT TEMA
Onkelskrue86
Onkelskrue86Innlegg: 13
12.10.17 23:06

En venn av meg var i Sverige på verksted med bilen.  På veg hjem ble han stoppet av norsk toll, og det ble funnet en springkniv i bilen.  Min venn ble anmeldt av tollvesenet og senere ilagt et forelegg på 8000 kroner av politiet, siden springkniv er ulovlig i Norge. 

Fasit i denne saken er at en ansatt på verkstedet hadde gjenglemt springkniven i bilen, uten at min venn kjente til at kniven var i bilen.  Den ansatte på verkstedet er villig til å stille opp som vitne, og bekrefte at det var slik.  Spørsmålet er om hvordan dette vil gå i retten ?  Det vil jo bli rettssak, da min venn ikke kommer til å vedta forelegget han har fått, siden han ikke kjente til at kniven var i bilen.  Man ransaker jo ikke sin egen bil etter å ha vært i utlandet ?  

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5092
13.10.17 15:46

I retten blir det et spørsmål om påtalemyndigheten klarer å bevise at din venn måtte ha visst om springkniven, dvs. at det var grovt uaktsomt av ham ikke å vite om den, jf. våpenloven § 33.

Dette vil bl.a. avhenge av hvor kniven ble funnet, i hvilken grad den ansatte på verkstedet oppfattes som et troverdig vitne, og hvor mye vekt retten legger på plikten til å være oppmerksom i en innførselssituasjon.

sl500
sl500Innlegg: 10683
13.10.17 20:09

Springkniv?
Historien er tynn som spikersuppe da ingen normale bilmekanikere har springkniv i verktøy kassa si.
Antagelig har ikke unormale bilmekanikere det heller.

Bantor
BantorInnlegg: 419
15.12.17 10:07

Det de fleste forbinder med springkniv er vel den gamle italienske typen som er kjent fra filmer som "Vend dem ikke ryggen" osv.

Nå er det vel imidlertid slik at mange springkniver i 2017 ser ut som andre foldekniver med låsbart blad, de har bare trykknapp og fjærmekanisme i tillegg.

TonyDiMera
TonyDiMeraInnlegg: 1810
15.12.17 20:05

Om han skulle tape rettssaken er kanskje ikke alt håp ute likevel. Den verkstedsansattes vitnemål vil jo i så fall muligens danne grunnlag for et erstatningskrav mot verkstedet.

Zenmeister
ZenmeisterInnlegg: 1811
25.01.18 10:22

Hvis verkstedmannen vitner, skal tiltalte frifinnes. Det er tullete av påtalemyndigheten å kjøre saken hvis verkstedmannen redegjør for dette i forkant av rettssaken. Dette overstiger jo i høy grad rimelig tvil. Tiltalte hadde ikke oppfordring til å vite om dette. Her er det ikke snakk om å slå en plate for en venn for at han skal slippe unna straffansvaret. Det er ikke utenkelig at en verkstedmann har/bruker en springkniv. Og det kan selvsagt komme på tale med erstatningsansvar mot verkstedet hvis tiltalte taper straffesaken, ja.

Zm

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg