Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hevder og være deleier av min eiendom.

NYTT TEMA
Sjoeen
SjoeenInnlegg: 2
11.01.18 18:04

Hei.

Min far overtok barndomshjemmet sitt fra sine foreldre da dette var falleferdig og ikke forenelig som bosted for eldre mennesker med utedo og mere til. På skjøtet påroper foreldrene borett med ved og husvære livet ut. Eiendommen ble tinglyst overskjøtet til ham. Han installerte foreldrene sine etterhvert i sitt nybygde hus, der de fikk ei ny sokkelleilighet med høy standard. De betalte en symbolsk sum i leie, da de fikk bo mye bedre enn hva de hadde rett til ved skjøtet. (300-700 frem til 1996) De bodde i sokkelen i 20 år.

Etter 43 år som eier av eiendommen velger min far og skjøtet eiendommen som vi har pusset opp og bygd hytte på over på meg og min bror. Vi har nå skjøtet. Han har skattet og betalt alle utgifter i alle år. 

Nå som han skjøtet eiendommen til oss, kommer hans to søsken og hevder de eier 1/3 hver av eiendommen og vil ha eiendommen skjøtet over på dem alle tre, altså på min far og hans søsken. Vi har mottatt prosessvarsel på sivilt søksmål og venter nå på at vi bli stevnet. 

Min far hevdet at han fikk skjøtet som en odel, og ved og huse sine foreldre livet ut, var rettmessig eier og at dette den gangen ble gjort i full enighet med søskenene. Dette nekter de for i dag, og kjører sak mot oss.. 

Vi har brukt masse penger, revet huset, pusset opp låve, naust og eldhus, samt bygd ny hytte der. Betalt alle kommunale avgifter, forsikringer i over 40 år! Aldri vært i tvil om at vi ikke var eiere.

Kan motparten ha noen sak imot oss her? Vi har skjøtet uten noen heftelser og har ikke hørt så mye som en antydning om dette her før nå, altså etter 43 år som eiere..

Hva mener dere??

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5092
12.01.18 13:59

Det finnes en hypotetisk sak hvis motparten påstår at det ikke var noen realitet i overføringen fra farfar/farmor til far. I så fall skulle eiendommen inngått i dødsboet og blitt utdelt som arv. 

Skaff advokat. Eiendomstvister er vanskelige, og det er viktig å sikre seg i alle bauger og kanter - det vil f.eks. være aktuelt med et vederlagskrav i motsatt retning i og med at din far har pusset opp og bygd nytt på eiendommen. 

Sjoeen
SjoeenInnlegg: 2
12.01.18 15:18

Takk for svar. 

Saken bunner vell til at dem i 1974 ikke ville ha eiendommen, men ville at eiendommens verdi skulle deles ved eventuelt salg..

Det ble ikke noe salg, og dem begynte vell og angre på avtalen som ble gjort 20 år etter den ble skjøtet over til faren min. Men de kom aldri til oss med dette før nå, altså 43 år etter..

Det hele oppleves som ett «kuppforsøk» da eiendommen i dag er verdt en god del. Men det er jo av vårres fortjeneste som har gjort alt og kostet alt der. Advokat er hyret og vi skal til høyesterett om nødvendig. For dette er ikke rett! Eiendommen er vår.

Håper bare retten mener også det. J

Klikk for å gå tilbake til toppen