Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Klistremerker (reklamasjon) rundt om i byen

NYTT TEMA
Lezah
LezahInnlegg: 60994
12.01.18 12:18

Heihei!

En bekjent av meg og noen venner skal starte et slags foretak/podcast/nettside, og de diskuterer promotering av dette. Min bekjente nevnte at de blant annet vurderte klistremerker som skulle klistres rundt om i byen de holder til i, hvilket jeg mener for det første er stygt og for det andre muligens ikke en gang er tillatt. Jeg vet en del organisasjoner ala Rød front eller hva disse anarkist/kommunist-gruppene heter klistrer i ny og ne, men er ikke dette omfattet av et regelverk? Det er jo noe som må fjernes og jeg tenkte det kan føre til bøter eller lignende? Eller kan man virkelig bare lime opp slik klistremerker rundt om uten konsekvenser?

Fant ikke noe da jeg googlet litt, men vet det er en del skarpe jus-folk her, så på forhånd takk.

BakeUp
BakeUpInnlegg: 219
12.01.18 13:14

Blir sikkert omfattet av det samme som tagging og annet skadeverk, som typisk er straffeloven §351, 352 og 353 (kanskje mest 353).

Det er vel gjerne også grunnen til at man stort sett bare ser klistremerker fra anynome avsendere og motstandere av politi/myndigheter og regulerende lovverk, som f.eks anarkistgrupper.

Lezah
LezahInnlegg: 60994
12.01.18 14:37
BakeUp: Blir sikkert omfattet av det samme som tagging og annet skadeverk, som typisk er straffeloven §351, 352 og 353 (kanskje mest 353). Det er vel gjerne også grunnen til at man stort sett bare ser klistremerker fra anynome avsendere og motstandere av politi/myndigheter og regulerende lovverk, som f.eks anarkistgrupper.

Er vel kun unntak hvis eier av bygning/annet godtar at det klistres, antar jeg?

BakeUp
BakeUpInnlegg: 219
12.01.18 19:59

Ja, jeg kan ikke tenke meg at politiet bryr seg om slike ting før de eventuelt mottar en anmeldelse for skadeverk.

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 40722
13.01.18 15:02
BakeUp: Ja, jeg kan ikke tenke meg at politiet bryr seg om slike ting før de eventuelt mottar en anmeldelse for skadeverk.

Det som vel skjer er vel at noen av eiendomsbesitterne sender regning til de som har satt dem opp eller krever at de selv fjerner dem igjen dersom en slik regning ikke skal sendes.

For eiendomsbesitteren er det klart best å ta dette sivilrettslig og det kan bli dyrt for de som har forsøplet.

TonyDiMera
TonyDiMeraInnlegg: 1810
14.01.18 15:53

Så enkelt er det ikke, saksøker må bevise hvem som har satt opp klistremerket. Så lenge du kun klistrer på lyktestolper, strømskap og liknende skjer det garantert ingen ting. Skulle de saksøke deg blir det ord mot ord.

En ting som er litt mer alvorlig er at byen din er full av kommunistklistremerker. Det må vi få gjort noe med snarest. Hvilken landsdel bor du i?

BornOnThe4thOfJuly
14.01.18 17:53
TonyDiMera: Så enkelt er det ikke, saksøker må bevise hvem som har satt opp klistremerket. Så lenge du kun klistrer på lyktestolper, strømskap og liknende skjer det garantert ingen ting. Skulle de saksøke deg blir det ord mot ord. En ting som er litt mer alvorlig er at byen din er full av kommunistklistremerker. Det må vi få gjort noe med snarest. Hvilken landsdel bor du i?

Dersom klistremerkene skal ha noen mening i reklamesammenheng så må man regne med at det står et firmanavn på dem.

Da er det bare å sende regningen dit.

Litt vanskelig å forklare hvordan klistremerker med ditt firmanavn endte opp på annen manns eiendom uten at du visste noe om det.

TonyDiMera
TonyDiMeraInnlegg: 1810
16.01.18 07:24
BornOnThe4thOfJuly: Litt vanskelig å forklare hvordan klistremerker med ditt firmanavn endte opp på annen manns eiendom uten at du visste noe om det.

Kunnskap om hvordan klistremerkene endte der er ikke grunnlag for krav.

Det kan være mange mulige forklaringer på hvordan det er skjedd. Det trenger ikke firmaets eiere å spekulere i. Alle kan skrive et hvilket som helst navn på klistremerker de henger opp.

BornOnThe4thOfJuly
16.01.18 22:18
TonyDiMera: Kunnskap om hvordan klistremerkene endte der er ikke grunnlag for krav. Det kan være mange mulige forklaringer på hvordan det er skjedd. Det trenger ikke firmaets eiere å spekulere i. Alle kan skrive et hvilket som helst navn på klistremerker de henger opp.

Virker som et seriøst selskap som ikke en gang tar ansvar for sine egne klistremerker.

I dette tilfelle var det altså en nystartet bedrift som skulle sette popp klistremerker og de skulle altså klare å slå en skrøne om at noen andre helt tilfeldigvis valgte på bruke en masse penger på klistremerker med navnet til denne helt nye bedriften for så å sette de opp på annen manns eiendom.

Tror du det holder i en sivil rettssak der det holder med sannsynlighetsovervekt?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg