Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Demens og underskrifter.

NYTT TEMA
Mentos
MentosInnlegg: 36
20.03.19 18:12

Hei.
Er en dement person med MMS-score 7/30 ansvarlig for noe han/hun har undertegnet  for mange år siden før personen ble dement ?
Det gjelder en erklæring som en dement skrev under på etter at han/hun ble erklært dement ang, gjeld/arv, og den som lagde erklæringen på et ark fikk to vitner til å undertegne , men ingen av de fikk vite noe annet enn det som sto på papirlappen. 

En person med mms-score på 7/30 kan da ikke være klar over hva han/hun gjør når han/hun ikke engang husker hva  det var til middag, ikke kjenner igjen folk, osv. 
Den demente bodde på sykehjem så jeg regner med at det ikke blir noe problem å få bekreftelse på at han/hun ikke har ved sinne fulle fem ? 

Den dementes underskrift var store, skjelvne blokkbokstaver, ikke noe annet. 

En advokat som hadde sett skrivet hevdet at den var gyldig , men tviler på at den advokaten har sett rapporter fra lege og  pleiepersonell, på sykehjem i tillegg til  rapporten fra demensutredningen.

(Innlegget ble redigert 20.03.19 18:21)

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5185
22.03.19 10:07

Det er vedkommendes tilstand på tidspunktet for viljeshandlingen som er relevant.

Handlinger foretatt før man ble dement blir ikke senere ugyldige av demens. Handlinger foretatt etter at man ble dement kan være ugyldige, men det avhenger av nærmere omstendigheter.

TonyDiMera
TonyDiMeraInnlegg: 1885
24.03.19 15:04

Jeg skjønte ikke helt dette spørsmålet, ble personen først erklært dement uten å være det, skrev deretter under for så å faktisk bli dement?

Om du med erklæring om arv mener et testament, er det ugyldig siden vitnene ikke har bevitnet noe (jeg forstår det slik at de ikke var til stede da den demente undertegnet). Et testament skal inneholde en bekreftelse fra vitnene på at testator var ved sans og samling, og vitnene må enten se at underskriften skjer eller få en bekreftelse fra testator.

For andre typer disposisjoner vil avtaleloven § 31 kunne gjøres gjeldende.

joplina
joplinaInnlegg: 64681
24.03.19 15:41
Mentos: Er en dement person med MMS-score 7/30 ansvarlig for noe han/hun har undertegnet  for mange år siden før personen ble dement ?
Det gjelder en erklæring som en dement skrev under på etter at han/hun ble erklært dement ang, gjeld/arv, og den som lagde erklæringen på et ark fikk to vitner til å undertegne , men ingen av de fikk vite noe annet enn det som sto på papirlappen.

Jeg må si som TonyDiMera , at det er uklart hva du spør om.

Innledningsvis skriver du at personen undertegnet noe for mange år siden før personen ble dement.(se sitert over) I neste setning skriver du at "det gjelder en erklæring som en dement skrev under på etter han/hun ble erklært dement..."

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
04.10.19 17:59

Alt er ikke bare . Man aner ofte ikke hvor lovlig folk driver og institusjoner om dette er noe som skjer der  kan være så forskjellig tror jeg. Rettsikkheten i dag  virker ikke så betryggende synes jeg. Veldig viktig med god informasjon på et sånt område spesielt etter saker som har vært fremme i media føler jeg.

(Innlegget ble redigert 04.10.19 18:06)

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
04.10.19 20:05

Det er ikke alltid lett å si hva som er rett føler jeg. Kanskje aller minst for den som er syk. Det viktigste må være å ivareta den som et syk på best mulig vis. Jeg tror ofte institusjonene er redd for å ikke få betalingen for oppholdet. Må være fortvilet vanskelig for den som er syk. Alle ønsker vel dokumentasjon for sine ting og vi er ikke like. Ressursene vedkommende har hjemme kan jo være noe personen har mulighet til periodevis tilbakeføring til. Eller der kan være ting vedkommende kan dra nytte av .Alle tilstander er kanskje ikke like. Alle er kanskje ikke like som demente. Jeg mener vi er ikke alle advokater eller jurister men alle vil alle så gjerne gjøre rett og sjel for oss tror jeg. Man forsker jo i demens og ikke så mange kan kanskje øse av sin kunnskap om sånne ting. Men selvsagt viktigst  å trygge pasientens situasjon det mener jeg også.

(Innlegget ble redigert 04.10.19 20:11)

Mentos
MentosInnlegg: 36
05.11.19 03:30

Hei. Har dessverre glemt denne tråden, så jeg kan oppdatere litt. Faktumet er at det viser seg at det ikke finnes noen avtale som min mor undertegnet for mange år siden! Dokumenter som sies skal ha blitt tinglyst finnes rett og slett ikke!

Ikke rart at jeg ikke fikk den dokumentasjonen jeg ba om ang. avtalen min mor skal ha undertegnet!

Advokat er på saken så arveoppgjøret blir riktig ut i fra hva som kan dokumenteres!

Håper det snart blir straffbart å få personer som ikke er samtykkekompetente pga. Demenssykdom, psykiske sykdommer, osv. til å undertegne på ting de overhodet ikke er i stand til å forstå hva er! I vårt tilfelle så kan vi dokumentere at vår mor ikke var samtykkekompetent da hun bodde på sykehjem og journaler er klare på tilstanden hennes.

I dag som så mange eldre skal bli boende hjemme lengst mulig, så burde det lages lover som beskytter dem i større grad hvis de har en demenssykdom e.l, det finnes mange som vil prøve å lure dem, og hevde at personen virket helt*normal* selv om det ikke går ann å føre en samtale med den demenssyke. 

Klikk for å gå tilbake til toppen