Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Svenske jenter dømt for nettsladder, hmm

NYTT TEMA
FjodorDVD
FjodorDVDInnlegg: 1110
20.04.19 14:39

Mange husker saken om de svenske jentene som la til rette for at sladder kunne spres på instagram. Det er noen år siden nå, men er lokalt aktuell  for meg og mine siden noen nye apper ser ut til å være både verre og mer teknisk anonymiserende for brukerne.

En liten oppfriskning fra dengang.

Nå følger ikke jeg helt med på apper, men type jodel blir meg fortalt gjør det samme som de svenske jentene ble dømt for.

Utviklingen har ganske umerkelig dreid seg fra å anklage tilretteleggere som de svenske jentene. De hadde bare åpnet en instagramkonto hvor andre publiserte sitt sladder. Da ville det vel vært naturlig at de som driver jodel skulle stilles til ansvar for innholdet? Her blir det heller fånyttes etterforsket hvem som skriver  sladderen mens tilretteleggerne er umulig å ramme.

Det slår meg at ingen i Sverige ble etterforsket og dømt for å ha produsert og publisert eller fråtset i sladder mens disse jentene ble tatt skikkelig hardt for å ha gjort noe så bagatellmessig som å åpne en instagramkonto.

Kommentarer?

TonyDiMera
TonyDiMeraInnlegg: 1900
23.04.19 12:25

Jentene hadde da gjort mer enn å bare åpne en instagramkonto, de hadde også publisert ærekrenkende utsagn på den. På Jodel blir derimot innlegg publisert automatisk idet de blir sendt inn, så jeg ser ikke hvordan det skal være likt. Det er ingen redaktør på Jodel som bestemmer hva som skal legges ut.

missChance
missChanceInnlegg: 55195
23.04.19 12:28
FjodorDVD: disse jentene ble tatt skikkelig hardt for å ha gjort noe så bagatellmessig som å åpne en instagramkonto.

Allerede ingressen viser at du bommer: To svenske jenter på 15 og 16 år er dømt for grove ærekrenkelser etter at de publiserte krenkende bilder og tekster av andre ungdommer.

FjodorDVD
23.04.19 15:29
TonyDiMera: Jentene hadde da gjort mer enn å bare åpne en instagramkonto, de hadde også publisert ærekrenkende utsagn på den. På Jodel blir derimot innlegg publisert automatisk idet de blir sendt inn, så jeg ser ikke hvordan det skal være likt. Det er ingen redaktør på Jodel som bestemmer hva som skal legges ut.

Jeg synes jentene har blitt syndebukker. Tar forbehold at jeg ikke kjenner disse appene. Har aldri brukt instagram eller jodel. Dog har jeg facebook og den kontoen åpnet jeg uten å lese det med små skrift. Har kontoeier redaktøransvar for det andre publiserer på veggen din?

Hvem som faktisk skrev teksten og la ut bildene, er fortsatt ikke kjent, og de to jentene er kun dømt for å ha spredd innholdet, skriver Aftonbladet.

Jeg synes allikevel svenskenes reaksjon er både upresis og urettferdig.

FjodorDVD
23.04.19 15:33
missChance: Allerede ingressen viser at du bommer: To svenske jenter på 15 og 16 år er dømt for grove ærekrenkelser etter at de publiserte krenkende bilder og tekster av andre ungdommer.

Javel, men synes du vi her ser et lysende eksempel på briljant justis? 

missChance
23.04.19 15:41
FjodorDVD: Javel, men synes du vi her ser et lysende eksempel på briljant justis?

Du spør over: " Har kontoeier redaktøransvar for det andre publiserer på veggen din?"

Og det har de.

Du skriver også: 

"Hvem som faktisk skrev teksten og la ut bildene, er fortsatt ikke kjent, og de to jentene er kun dømt for å ha spredd innholdet, skriver Aftonbladet."

Det ser da ut til at de selv la ut bildene: "Vilka som har skrivit kränkningarna är inte känt. Domen gäller endast spridning av uppgifterna. Innehållet har skickats från olika källor efter uppmaning från kontoinnehavare av det aktuella Instagramkontot."

De har fått tilsendt dette fra andre på disse jentenes oppfordring, og så har de valgt å publisere det.

(Innlegget ble redigert 23.04.19 15:47)

missChance
23.04.19 15:41
FjodorDVD: Javel, men synes du vi her ser et lysende eksempel på briljant justis?

.

(Innlegget ble redigert 23.04.19 15:47)

missChance
23.04.19 15:53

Enligt kammaråklagare Annika Boman talade en av de åtalade om att de mottagit sammanlagt 500 kränkande uppgifter per dag från olika personer. Omkring 100 av dessa tips publicerades på Instagram.

TonyDiMera
TonyDiMeraInnlegg: 1900
23.04.19 16:03
missChance: Og det har de.

Nei, man har ikke redaktøransvar med mindre man er eier eller utgiver av et massemedium og den ansvarlige har handlet i dennes tjeneste. I hvert fall er det slik i Norge.

Men det er ikke det denne saken handler om, jentene er ikke dømt for å være redaktører, de er dømt for å selv ha fremsatt ytringene, og da spiller ikke spørsmålet om redaktøransvar noen rolle.

Selvfølgelig er du ikke ansvarlig for hva andre skriver på din Facebook-vegg. Du er verken eier eller utgiver av Facebook og det eksisterer heller ikke noe tjenesteforhold mellom deg og andre brukere.

missChance
23.04.19 16:10
TonyDiMera: Nei, man har ikke redaktøransvar med mindre man er eier eller utgiver av et massemedium og den ansvarlige har handlet i dennes tjeneste. I hvert fall er det slik i Norge.

Det er delte meninger.

Takket være VGD kom svaret i to versjoner. Det skulle være 'Det kan de i noen tilfeller ha'.

FjodorDVD
23.04.19 21:21
missChance: De har fått tilsendt dette fra andre på disse jentenes oppfordring, og så har de valgt å publisere det.

Rettferdighetssansen min sier at det har vært på sin plass om flere fikk smake pisken her. Den som har produsert og delt sladder med jentene, vel vitende at dette blir spredning av møkk, kunne også delt skjebne med disse to unge jentene som ble straffet. Det får de to jentene som ble straffet til å virke som syndebukker fordi påtalemyndighetene følte det måtte statueres ett eksempel på enkleste måte. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg