Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Borettslagsregler og sykkeltyveri

NYTT TEMA
dd12
dd12Innlegg: 4551
19.05.19 23:08

Borettslaget har hatt sin årlige opprydding. Vi har en felles sykkelbod hvor det gjennom flere år har samlet seg opp masse gamle sykler som ikke blir benyttet.

Når containeren nå var bestilt fikk alle beskjed om å merke syklene sine hvis ikke ble de kastet. Forståelig nok. Jeg vil anta at det var rundt 15 sykler i boden inkludert min egen.

Min sykkel er topp 2-3 av disse både i årsmodell og prisklasse. Da jeg kom på at jeg hadde glemt å merke sykkelen min ble jeg ikke veldig stresset da jeg antok at den fikk stå uansett. Og det gjorde den.

I dag oppdaget jeg at noen hadde fylt opp dekkene, smurt litt her og der og satt på sin egen sykkellås. Jeg ødela sykkellåsen og flyttet sykkelen til privat område.

Jeg vet fortsatt ikke hvem som tror de eier sykkelen min, men jeg har en mistanke og da kommer det til å bli en helvetes diskusjon, så jeg tenkte å være litt føre var.

Nr 1: Uansett hva loven sier så beholder jeg sykkelen og jeg kommer ikke til å erstatte låsen av rent moralske grunner.

Men jus er noe annet: Har jeg lov til å ødelegge en sykkellås som er festet til min sykkel?

Kan et borettslag bare bestemme at dette kaster vi hvis du ikke merker den? Hvis ja, er det da fritt frem å ta eierskap i eiendelen siden den opplagt er for bra til og kastes, noe som tydeligvis har skjedd i dette tilfellet?

TonyDiMera
TonyDiMeraInnlegg: 1885
25.05.19 11:23

Det er ikke straffbart å ødelegge en fremmed sykkellås på din sykkel, jf. strl. § 19. Hvorvidt borettslaget har lov til å kaste beboernes gjenstander reguleres av kontrakten. Og nei, man kan ikke ta eierskap i løsøre som tilhører en annen.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5183
29.05.19 11:19
dd12: Men jus er noe annet: Har jeg lov til å ødelegge en sykkellås som er festet til min sykkel? Kan et borettslag bare bestemme at dette kaster vi hvis du ikke merker den? Hvis ja, er det da fritt frem å ta eierskap i eiendelen siden den opplagt er for bra til og kastes, noe som tydeligvis har skjedd i dette tilfellet?

For kjøp inntrer godtroerverv med en gang, ved erverv av noe man tror er søppel/kastet må man ha tingen som sin egen i ti år for å hevde eiendomsrett. 

Men borettslaget har rett til å rydde fellesarealer. Hadde sykkelen din blitt kastet hadde du ikke hatt noe krav mot borettslaget. 

Sykkelen er altså fortsatt din i rettslig forstand. Hvis eieren av sykkellåsen er ukjent vil det antagelig være straffritt etter strl § 19 å ødelegge låsen. 

Klikk for å gå tilbake til toppen