Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rettigheter ved borett

NYTT TEMA
MrBaker
MrBakerInnlegg: 1
18.07.19 08:05

Jeg lurer på hvilke rettigheter den som har borett egentlig har? 

Min samboers mor har borett der hun bor. Husen(e)  og tomten er for flere år siden overført til min samboer. Dette for å hindre at hennes halvsøsken ikke skulle få kloa i dette. Husene og eiendommen var noe min samboers far kjøpte og oppførte før hennes mor og dennes barn kom inn i bildet.

Vi bruker stedet til å feriere på, men føler selv vi ikke har noen råderett der. (Min samboers far døde for noen år siden). 

Moren, som hele tiden har vært et vanskelig og ondskapsfullt troll, gjør som hun vil med hus og eiendom. Hun snauhogger eiendommen, lar barna og barnebarna bruke naust og båter som de vil, og enkelte av farens eiendeler har plutselig forsvunnet sporløst.

Jeg lurer på om trollet kan gjøre 100% som hun vil med den boretten, eller har min samboer, som står som eier, noe hun skulle sagt? Må man rett og slett ta tiden til hjelp?

Det har vært så ille nå en lang tid, at jeg vurderer å kjøpe et annet, eget feriested....

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5185
05.08.19 09:52

Det fremstår som om overdragelsen til din samboer var proforma, dvs. på papiret men uten reelt innhold. I norsk rett ser man bort fra proforma overdragelser (i alle fall mellom partene - kreditorer har en annen posisjon) slik at din samboer ikke har noen rettigheter som eier. 

Hvis overdragelsen var ment å ha et reelt innhold må man se på hva som ble avtalt. Hva ble diskutert mellom din samboer og hennes mor? 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg