Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rettsikkerhet eller galskap satt i system?

NYTT TEMA
karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
08.08.19 18:58

Jeg trodde at jeg ikke behøvde å bekrefte selvangivelsen når jeg var arbeidsledig og blant de ukompliserte slik det har vært tidligere. 20 juni får jeg utbetalt et mindre beløp og ringer banken for å høre hva det er og får opplyst at det er skatt. Da beløpet ikke stemmer overhodet med min selvangivelse kontakter jeg alle instanser som har med skatt å gjøre og får brev tilbake om at skatteoppgjøret mitt ennå ikke er klart men at skattevesen ikke har utbetalt noen ting så langt til meg og jeg bes i samtlige brev om å sjekke saken mer grundig. Hvorpå jeg ringer banken og får opplyst det samme. Beløpet er utbetalt skatt og gjelder arbeidsgiveren. Skriver selvsagt nytt brev til skattevesen og forteller at jeg har sjekket så langt jeg kan og faktisk da ifølge banken har fått utbetalt et beløp i skatt. Nå vil vel alt komme for en dag når jeg får skatteoppgjøret for 2018 men det slo meg som enkeltindivid hvor få muligheter man har til å " bevise noe" om dere forstår utover det som måtte være av feil summering eller liknende.

En annen sak gjelder arvespørsmål. Jeg har fått opplyst at i praksis har ikke tingrettene tid til å finne arvinger etter et dødsfall som kanskje er mer fjernt i slekt med den avdøde. Kanskje fettere og kusiner i inn og utland og kanskje mange.  Det legges med andre ord opp til " den sterkestes  rett" etter mitt syn. Ei ufordragelig type casher inn det lille som er i boet uten at andre får vite noenting da de ikke er så informert eller kanskje interessert få ingen vite kanskje. I det hele tatt mange små ting som får meg til å tenke at vår alles rettsikkerhet er på gli. Eller er det bare systemet som fornyer seg og ting som testes ut og nye regelverk som skapes før blekket er tørt i det gamle?  Eksperimenterer vi med med menneskers liv og skjebne slik. Man kan selvfølgelig tenke politikk og sånn og ingenting er perfekt men er det bare jeg som er så på jordet eller feilinformert om hva som skjer i dagens Norge.

(Innlegget ble redigert 08.08.19 19:06)

karichristoffersen55
08.08.19 19:32

Det er jo ikke vanskelig å forstå at når kanskje det som er igjen etter et menneske av slekt er spredt for alle vinder og med kanskje vidt forskjellige menneskeskjebner så kan ting være vanskelig. Men i tidligere tider har man selv gjennom både studietid og forståelse av tidsånden eller " commen scense" at det offentlige hadde " sine systemer" og overgripende registre som også nevnt i Arkivlova. Dermed enkelt mulighet til å skrive sine henvendelser til mulige berørte. Ting man stolt på liksom. At det offentlige instanser fulgte lov og rett så langt politiske myndigheter har mulighet til å vedta til enhver tid. Men innvendinger jeg nevner i det ovenstående er ikke suget av eget bryst men ting jeg har hørt i juridiske miljø. Er det ressursbesparlelser som ligger bak og gjør ikke rettssystemet seg her selv en bjørnetjeneste og nærmest avvikler seg selv på lang sikt? Hva betyr det for miljøvern om man følger loven om loven er god da?

(Innlegget ble redigert 08.08.19 19:35)

karichristoffersen55
08.08.19 19:58

Vil også tillegge at jeg ikke har hatt noe arbeidsforhold på flere år men er ikke 67 år selv om jeg har tatt ut forskudd på alderspensjon og mottar en stønad av nav som jeg har fått flere brev på fra offentlige instanser er to forenelige ytelser etter loven uansett er helsa nå så skrallat det er blitt et dilemma for meg hvilken kø det er rett jeg står i. Men etikk det virker hevet ut med badevannet i vår tid.

Jeg håper selvsagt på at det hele oppklares når jeg får skatteoppgjøret. Men jeg har sjekket så langt jeg kan på ære og samvittighet.

Allikevel synes jeg riktignok bare utifra to banale hverdagseksempler at noe skjer i samfunnet som alle av oss ikke er like mye på det rene med eller forberedt på. Eller hadde ventet.

Men at de som jobber med alt dette og den digitale revolusjon har mye å stå i er jeg ikke i tvil om. Selv valgte jeg til slutt å reservere meg for nett kommunikasjon da jeg så hvilket stort feilpotensiale her er. Kan ikke bare være barnesykdommer dette.

Jeg velger å reise spørsmålene så åpent da jeg tror det gjelder så mange helt ufortjent.

(Innlegget ble redigert 08.08.19 19:59)

karichristoffersen55
08.08.19 21:44

Jeg har tenkt litt på at sånn problematikk kanskje har mye med kjønnsroller å gjøre. Men et rettssystem skal jo være ikke diskriminerende på alle vis iallefall etter loven. Men alt er ikke så lett i dag tror jeg etter " denne kvinnegfrigjøringa og gode greier" for mange tror jeg.

karichristoffersen55
18.08.19 01:45

Ressursene strekker ofte ikke til også for det offentlige tror jeg. Jeg tror dessverre ikke mitt eksempel er då enestående.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg